חברת ניו מד, השותפה במאגרי הגז לווייתן ותמר, דיווחה אתמול לבורסה על החלטתה של חברת שברון להשבית את מאגרי הגז למספר שעות בזמן מתקפת הטילים האיראנית לפני שבוע.

בהודעת ניו מד לבורסה, ששוגרה בשעת לילה מאוחרת, נכתב: "בהמשך להתפתחויות הביטחוניות האחרונות והתלות בשיקולים תפעוליים של המערכת, מבצעת המפעילה מעת לעת הפסקות יזומות של ההפקה ממאגר לווייתן לפרקי זמן מסוימים".

פורום הכלכלנים: "סמוטריץ׳ בוחר להשתלח במודי'ס - במקום לקחת אחריות"
מתאחדים בזיכרון: המחוות היצירתיות של החברות הגדולות במשק לציון 7 באוקטובר

בנוסף הודיעה החברה על דחייה של חצי שנה בתחילת פרויקט הנחת צינור הגז הימי השלישי מאסדת לווייתן לחופי ישראל, שאמור היה להתחבר למערכת חברת נתב"ג (נתיבי גז).

הודעה על עצירת ההפקה פורסמה גם בעמוד הפייסבוק של מאגר לווייתן, שם נכתב: "העובדים והמתקנים שלנו בטוחים. סגרנו באופן יזום את אסדות תמר ולווייתן לזמן קצר כאמצעי זהירות". כאמור, ההחלטה התקבלה מטעמי זהירות, והיא לא השפיעה על משק האנרגיה.

מהלך דומה לגבי מאגר תמר ננקט ב־7 באוקטובר אשתקד, עם התחלת המתקפה בעוטף. אלא שאז נמשכה ההשבתה יומיים בלבד, וההשפעה על משק האנרגיה הייתה שולית.

האחראי על פעילות שברון בישראל הוא ג'ף יואינג. שברון, לבד מאחזקותיה המהותיות במאגרי הגז, היא גם המפעילה של המאגרים, ויש לה אחריות על תפעול אסדות הגז. נראה כי ההחלטה תואמה מראש גם עם משרד האנרגיה.

אסדות הגז של ישראל נהנות ממערך הגנה משופר, הן באמצעות ספינות חיל הים והן באמצעות מערכות יירוט. שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן מסר בתגובה לפניית "מעריב" בנוגע לעתיד הביטחון האנרגטי בעקבות המצב: "הביטחון האנרגטי הוא בראש סדרי העדיפויות, ונערכנו לתת מענה לכל תרחיש. מ־7 באוקטובר 2023 משק האנרגיה מתפקד ללא דופי".

שר האנרגיה אלי כהן (צילום: אסף מגל לע''מ)
שר האנרגיה אלי כהן (צילום: אסף מגל לע''מ)

"היו פגיעות במתקני תשתית", המשיך, "ולצערנו ארבעה עובדים של חברת חשמל שילמו בחייהם כשתיקנו תקלות בדרום ובצפון. לפני כמה שבועות הייתה נפילה בסמוך למתקן אנרגיה, אולם בזכות המיגון - המתקן לא נפגע. ישראל מייצרת אנרגיה במגוון גדול של מקורות: גז, סולר, פחם, סולארי. אנחנו ערוכים לתת מענה לכל תרחיש".