נגיד בנק ישראל, פרופ׳ אמיר ירון, התייחס היום (רביעי) בתגובה לשאלת ״מעריב״ לפריצת התקציב לשנת 2024 בפעם השנייה, כפי שאושרה בכנסת לאחרונה, וכן לחשש שהעיכוב בהעברת כספי הסיוע האמריקאים והוצאות הביטחון הגוברות יחייבו את פתיחתו גם בפעם השלישית.

לאחר חשיפת 'מעריב': השר גולדקנופף חידש את האולטימטום שלו
בנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% והוריד את תחזית הצמיחה

״יש מסגרת תקציב, וברור שלפרוץ אותה מאיים על כל הרעיון של מסגרת תקציב מחייבת״, אמר הנגיד, ״יחד עם זאת, המלחמה התמשכה. יש צורך במימון המפונים, יש עלויות מלחמה בעקבות התגברות הלחימה בצפון שהייתה בלתי צפויה, ובנוסף היה נושא של הסטת תזרים המזומנים מהסיוע המיוחד האמריקאי, כל אלה השתלבו יחד. הייתי מעדיף שהכול היה מתבצע בפעם אחת יחד עם ביצוע תקציב 2025, זה היה מחזק את האמון כנגד הצעד הזה״.

כזכור, בסוף החודש שעבר אישרה הכנסת סופית את פריצת התקציב בפעם השנייה בכנסת, ובכך הגדילה אותו בכ-3.3 מיליארד שקלים, בניגוד לדעתם של אנשי הדרג המקצועי. בדיון בוועדת הכספים שעסק בחוק, אמר ראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, כי "מדובר בהצעת חוק חריגה שלא קורית בימים כתיקונם. אנחנו מגדילים את התקציב, בסביבה שבה הצמיחה חלשה והגירעון גבוה מאוד".

דברי הנגיד נאמרו במסיבת העיתונאים שערך היום בעקבות הודעת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל על כך שלא תשנה את שיעור הריבית, ותשאיר אותה על 4.5%. על פי התחזית המאקרו כלכלית של הבנק, התוצר צפוי לצמוח ב-2024 בשיעור של 0.5% בלבד.

הגירעון בתקציב הממשלה צפוי לעמוד בסוף השנה על כ-7.2% מהתוצר, גבוה מיעד הממשלה. במהלך הצהרתו, אמר הנגיד כי ״בהחלט נוכל להעלות את הריבית במידת הצורך״.