השנה שחלפה מאז 7 באוקטובר 2023 הייתה מאתגרת ביותר עבור עמותת איילים, שכבר יותר מ־20 שנה מקימה כפרי סטודנטים, מתחמי בוגרים וגרעיני התיישבות במטרה למשוך צעירים וצעירות לחיות בנגב, בגליל ובפריפריה החברתית של ישראל. “רגע לפני תחילת מלחמת חרבות ברזל, היו אמורים לאכלס את הכפרים שלנו כ־900 סטודנטים לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית”, מספרת המנכ”לית סיגל ברזלי.

“בעקבות המצב, כפר הסטודנטים שלנו בקריית שמונה פונה, מיקמנו את הסטודנטים שהיו בו באזור המרכז, ולבסוף הם הצטרפו לכפר שלנו בפתח תקווה. בכרמיאל מספר הסטודנטים הצטצמם, כי חלקם גויסו למילואים, ונתנו למפונים לגור שם. כל הכפרים שלנו גם עומדים לרשות חיילים שזקוקים להתרעננות”, אומרת ברזלי. 

למרות המחירים הגבוהים: עלייה במספר עסקאות הדיור. איזו עיר מובילה ברכישות?  
הגירעון ממשיך להעמיק: זינק בספטמבר ל־8.5% מהתוצר

"באזור הדרום", היא מוסיפה, “על גגות הכפר שלנו בשדרות, שממוקם ממש צמוד לתחנת המשטרה, עמדו צלפי הימ”מ ב־7 באוקטובר, והכפר ניזוק מטיל. זה קרה יום לפני שהסטודנטים היו אמורים להיכנס לכפר. ב־8 באוקטובר העברנו אותם, יחד עם סטודנטים מכפרים נוספים, לאילת ולים המלח כדי לסייע למפונים בכל הנוגע למערכות החינוך. הסטודנטים שלנו הפעילו שם בתי למידה”.

הכפר של עמותת איילים במהלך מלחמת חרבות ברזל (צילום: עמותת איילים)
הכפר של עמותת איילים במהלך מלחמת חרבות ברזל (צילום: עמותת איילים)

המציאות, ממשיכה ברזלי, השתנתה גם עבור כפרים נוספים. “את הכפר שלנו ביישוב אשלים פינינו והכנסנו אליו את מפוני כרם שלום, שגרים במקום עד היום”, היא מספרת. “ואילו ביכיני, יישוב שמחבלים חדרו אליו, רק בנס הסטודנטים לא שהו במקום מפני שמבני הכפר היו בשיפוץ. נס גדול. הכפר לא אוכלס בסטודנטים בשנה האחרונה בשל המצב, ומתנדבים רבים שסייעו בחקלאות בעוטף גרו בו. גם הכפר באופקים לא היה פעיל, כי רוב הסטודנטים גויסו או חזרו לגור בבית מאחר שלא התקיימו לימודים במכללת ספיר”. 

בונים סצנה תרבותית

עמותת איילים החלה את דרכה בשנת 2002, אז החליטו מתן דהן ודני גליקסברג להשקיע את מענק השחרור שלהם ברכישת שני קרוואנים שהציבו ביישוב אשלים בנגב. כך נולדה העמותה שנקראת על שמם של אייל ויעל שורק ז”ל, שנרצחו במהלך חדירת מחבלים לביתם בכרמי צור.

העמותה פועלת מתוך תפיסה שעתיד החברה והמדינה תלוי בפיתוח הנגב והגליל ומתוך אמונה שהשקעה נרחבת באזורים הללו היא מפתח לשגשוגה של מדינת ישראל. החזון הזה מוגשם בין השאר באמצעות הקמה של כפרי סטודנטים, המהווים בסיס להיכרות של צעירים עם האזור, כאשר במקביל למגוריהם בכפר פועלים הסטודנטים בקהילה שמסביב, תורמים לה ומחזקים את ההתיישבות. לאחר סיום לימודיהם בוחרים חלק מהבוגרים להמשיך לחיות בנגב או בגליל ולבנות בהם את ביתם, בין אם במסגרת עצמאית ובין אם במסגרת אחד מגרעיני ההתיישבות של העמותה.

סיגל ברזילי (צילום: סטודיו אושרי כהן הפקות)
סיגל ברזילי (צילום: סטודיו אושרי כהן הפקות)


בימי שגרה, מציינת ברזלי, מוסדות ההשכלה הגבוהה בנגב ובגליל - בהם המכללה האקדמית תל חי, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, מכללת ספיר ועוד - משתכללים. “זה מקל עלינו את החיים, את משימת משיכת הסטודנטים לכפרים שלנו, אך בסופו של דבר זה הסיפור של הפרט הכי קטן”, היא אומרת. “האתגר במשיכת חבר’ה צעירים למרחבי הגליל והנגב לא הצטמצם לעומת האתגר שהיה לפני עשור למשל, כי אזור המרכז עדיין מאוד דומיננטי ומקומות העבודה שקורצים לסטודנטים אחרי הלימודים עדיין נמצאים שם. לכפרים מגיעים בעיקר אנשים שמחפשים קהילה וחיבור לקהילה. הסטודנטים מקבלים מלגות, גרים בשכירות בדירות מוזלות של עמותת איילים ומתנדבים בקהילה המקומית בחונכות לילדים ונוער ובעבודה עברית, כגון שיפוץ חדרי מדרגות בשכונות מצוקה, הקמת גינות קהילתיות יחד עם בתי ספר ועוד”.

בכפרי הסטודנטים, מוסיפה ברזלי, מוקמים גם עסקים חברתיים. “אנחנו מייצרים מקומות תעסוקה ובונים סצנה תרבותית חיה ותוססת היכן שצריך אותה יותר מכל”, היא מתגאה. “בכל כפר שלנו מקימים מרכז תרבות קהילתי שהסטודנטים מפעילים, או שלפעמים מכניסים יזם שהוא סטודנט לשעבר ועוזרים לו לקדם את העסק. עכשיו למשל כששיפצנו את הכפר בשדרות הקמנו חצר תרבות ונביא לשם הופעות. בדימונה מישהי שהובילה את הכפר בעבר הקימה בו בית קפה שנקרא סימונה. החבר’ה גם עובדים שם וזה גם מהווה מקום מפגש לא רק לחבר’ה מהכפר אלא אף לקהילה המקומית. כך גם באופקים, שם החבר’ה של שנת השירות שלנו שיפצו את המקום מאפס והוקמה חצר תרבות שהיא פאב מקומי”.

הפאב ששיפצו באופקים (צילום: יהל בטיטו)
הפאב ששיפצו באופקים (צילום: יהל בטיטו)


לעמותת איילים 15 כפרי סטודנטים בקריית שמונה, כרמיאל, עכו, אילת, לוד, אשלים, דימונה, ירוחם, באר שבע, שדרות, יכיני, אופקים, פתח תקווה, אור יהודה ואשדוד. בימים אלה מקימים גם כפר חדש בערד. “אנחנו מגיעים למקומות שצריכים עזרה, לא נכנסים בדרך כלל לערים שלא צריכות אותנו”, אומרת ברזלי ומציינת שמלבד כפרי הסטודנטים “הקמנו לאורך שנות פעילות העמותה 17 גרעיני התיישבות, שנמצאים בין השאר בקיבוץ ארז, בקיבוץ מפלסים, בעין השלושה ועוד, וגרות שם עשרות משפחות”.

איזה אחוז מבין הסטודנטים בסופו של דבר גם מקימים יחד גרעיני התיישבות?
“התקווה שלנו היא ש־10%־20% יישארו לגור באזור אחרי סיום לימודיהם, וזה אכן קורה. הם מעתיקים את מקום המגורים או ליישוב שגרו בו כסטודנטים או ליישובים באזור. כיום הנדל”ן בערים במרכז הארץ, וגם בחיפה למשל, כל כך יקר, שאם חבר’ה רוצים אחרי הלימודים להישאר יחד - הם יבחרו בפריפריה כי אין להם סיכוי לקנות יחד דירות בבניין בתל אביב למשל”.

1,000 הגישו מועמדות

לעמותת איילים גם תוכנית שנת שירות, ולדברי ברזלי המתנדבים מתמקמים בין חמש לשבע קומונות ברחבי הארץ, שם נמצאים גם כפרי הסטודנטים. “רוב שנת השירות אצלנו הם עובדים עם ילדים במערכת החינוך. חלק משנת שירות היא גם עבודה עברית. אנחנו מכשירים אותם ברמה הכי גבוהה שיש, והם משפצים כל מיני מקומות. השנה יש לנו 73 חבר’ה בוגרי י”ב מכל רחבי הארץ, שיתנדבו במשך שנה בכל האזורים שבהם יש כפרים של העמותה ויסייעו בשיקום מחדש של האזורים שנפגעו קשה בשנה האחרונה בעוטף עזה והנגב המערבי וגם בצפון. 16 מהחבר’ה הללו הם גרעין נח”ל שנכנס לכפר עזה במטרה לעזור לקיבוץ בתחזוקת הנוי ובשיקום. הם יגורו בכפר עזה. אנחנו משפצים כמה יחידות ומכניסים אותם לשם”.

השנה, מציינת ברזילי, היה ביקוש שיא לתוכנית שנת השירות. “זה הגרעין הכי גדול בתולדות העמותה. עלייה של יותר מ־20% בביקושים לעומת התקופה שלפני המלחמה. לפני המלחמה 600 צעירים וצעירות הגישו מועמדות ו־50 התקבלו. השנה 1,000 הגישו מועמדות”.

איך את מסבירה זאת?
“אנשים רוצים לעזור, להיות מעורבים, יש חדוות עשייה, במיוחד בכל הנוגע לעוטף. אני חד־משמעית רואה שינוי משמעותי בגישה של הנתינה, העשייה וההתנדבות. המלחמה גרמה להרבה אנשים לרצות להתנדב”.

כאמור, בעקבות מלחמת חרבות ברזל האתגר למשוך צעירים לאזורי הנגב והגליל הפך משמעותי עוד יותר והמשימה הניצבת כעת לפתחה של איילים היא להחזיר את הצעירים למרחבים הללו - צעד ראשון והכרחי בשרשרת המשימות הדרושות לשיקום האזור ולפריחתו מחדש. “אין ספק שעכשיו האתגר הופך גדול יותר”, מודה ברזלי ומציינת שגם כעת - כשלושה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית - יש עדיין מקומות פנויים בכפרי הסטודנטים בקריית שמונה, בכרמיאל ובשדרות.

“אני קוראת לסטודנטים להצטרף אלינו ולעשות מהלך משמעותי שישפיע גם על חייהם וגם יסייע לקהילה. יש למשל המון ערך בלעבור לגור בשדרות בימים האלה. הסטודנטים כאמור גם מקבלים מלגת לימודים, כך שזה win־win”, היא אומרת.

כל הכפרים שלכם חוזרים לפעילות עם תחילת שנת הלימודים האקדמית?
“קריית שמונה עדיין מפונה מתושביה, ולכן פתיחת שנת הלימודים מבחינת ההתמקמות בכפר דורשת שינויים מסוימים. יהיה שם כפר היברידי, כדי שביום שיפתחו את העיר נכניס את גרעין הסטודנטים. כרגע אנחנו פותחים גרעין בזום, ואחת לחודש יהיו מפגשים באחד הכפרים. בשאר הכפרים שלנו הפעילות אמורה להתקיים כרגיל”.

בשדרות, מציינת ברזלי, הייתה הפעילות הכי משמעותית של העמותה לקראת שנת הלימודים הקרובה. “זהו כפר מאוד גדול, שמאכלס כ־250 איש”, היא אומרת. “הוא עבר שיפוץ מטורף בשיתוף פעולה שלנו, של הסטודנטים והשינשינים שלנו (כינוי למתנדבי שנת השירות - א”ש) ויחד עם עיריית שדרות. אנחנו כאמור מקימים שם גם חצר תרבות ונמצאים כעת בשלב הקליטה של סטודנטים. מי שיגיעו אלינו לשדרות או לקריית שמונה יקבלו מלגה כפולה: גם מאיתנו וגם ממפעל הפיס, כלומר 20 אלף שקל במקום 10,000. בשדרות בהחלט מאתגר יותר השנה, גם כי זו כמות גדולה של סטודנטים וגם כי להביא סטודנטים לאזור העוטף אחרי 7 באוקטובר זה הרבה יותר מורכב. יש חשש, יש חוסר ודאות, יש גם דור שלם שנמצא במילואים ועבורם זו לא אופציה בכלל".

בגלל חוסר הוודאות הזה, מוסיפה ברזלי, היא מרגישה שיש המון אנשים שיושבים על הגדר ומחכים. “מורכב להביא עכשיו סטודנטים לעוטף ולקריית שמונה”, היא מסבירה. “אחוזי ההרשמה לשנה א’ גם במכללת תל חי וגם במכללת ספיר ירדו באופן משמעותי - מה שמשפיע ישירות גם עלינו. אבל אני מקווה שבסופו של דבר נאכלס”.

גם עובדי וחברי עמותת איילים עברו חוויות קשות במתקפה הרצחנית. “מי שמנהל את תחום השינשינים שלנו הוא עידו ברדיצ’בסקי שאחיו וגיסתו, איתי והדר ז”ל, נרצחו בכפר עזה”, מספרת ברזלי. “הראל חיאל, שהיה חניך בשנת שירות ועסק בשיפוץ וחידוש הכפר בשדרות, איבד את שני אחיו, גידי ונועה ז”ל, שנרצחו במסיבת הנובה. היה לנו מערך פסיכולוגי התנדבותי למי שהיה זקוק לכך. למשל, לסטודנטיות וסטודנטים שחזרו משירות מילואים הצענו מפגשי תמיכה ועידוד בהובלת איש מקצוע”.

התקציב של עמותת איילים עומד בממוצע על 20 מיליון שקל בשנה ומתבסס על תמיכת משרד החינוך ועל תרומות, שלדברי ברזלי חיוניות לפעילות העמותה. “התרומות בשנה החולפת לא פחתו אלא דווקא עלו”, היא אומרת. “אנשים מאוד רוצים לתת, לעזור ולסייע, ואנחנו זרוע ביצועית מטורפת. השנה התקציב שלנו יהיה לדעתי סביב 30 מיליון שקל בגלל השיפוצים בכפרים. מפני שזו שנה של מלחמה והתקציב בממשלה מאוד לא בטוח, אז עד הרגע האחרון לא נדע כמה נקבל מהממשלה. לכן אנחנו מאוד תלויים בתרומות גם כדי לגייס יותר סטודנטים וגם כדי לסייע לקהילה”.