שבועיים לאחר מתקפת הטילים הנרחבת שביצעה איראן לעבר שטח ישראל, ארצות הברית הרחיבה בסוף השבוע את הסנקציות על סקטור הנפט והגז של טהרן, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג. המהלך הזה מגיע במטרה להגדיל את הלחץ הכלכלי על המדינה, ובזמן שהעולם ממתין לתגובה הישראלית הצפויה.

הסנקציות החדשות הוכרזו ביום שישי האחרון ע״י משרד האוצר האמריקאי, והן מתבססות על הנחיה שמאפשרת הטלת הגבלות על כל תחום בכלכלה האיראנית – במטרה למנוע מימון לפעולות זדוניות. "הסנקציות החדשות מאפשרות לארה"ב לייעל את המאמץ שלה נגד הסחר האנרגטי של איראן", ציין ג׳ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי. במסגרת המהלך, הוטלו סנקציות על 17 אוניות ו-10 גופים הקשורים לצי המיכליות שמוביל נפט איראני – בין השאר גם לסין.

צפו ולא תאמינו: הרובוט של "טסלה" מפלרטט עם אנשים וכובש את לבם
הפוך על הפוך: הקפה שלנו הולך ומתייקר – כך נוכל לחסוך

"אני כן רואה בכך הסלמה מתונה, אבל עדיין לא מדובר ב'גיים צ'יינג'ר'", אמרה לבלומברג רחל זמבה, עמיתה בכירה במרכז ל״ביטחון אמריקאי חדש״, "באמצעות האיום בהטלת סנקציות נוספות, בארה״ב מקווים שהקונים הסיניים יהיו יותר זהירים." אולם זמבה מוסיפה כי היא איננה משוכנעת באפקטיביות של המהלך, זאת משום התשלומים עבור הנפט האיראני, שלדבריה נעשים לעיתים בדרכים לא חוקיות.

תיעוד מהמתקפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)

רוב היצוא של נפט איראני מגיע לסין, שהראתה נכונות מועטה להתיישר עם הסנקציות האמריקאיות. המהלך הנוכחי מצטרף לסדרה של ניסיונות מצד הממשל האמריקאי בשנים האחרונות לחסום את היכולת האיראנית לממן מיליציות פרוקסי כמו חמאס וחיזבאללה, ואת תוכנית הטילים הבליסטיים שלה.

כזכור, איראן גינתה היום את מה שהיא כינתה הרחבה ״בלתי חוקית ובלתי מוצדקת״ של הסנקציות האמריקאיות המכוונות נגד תעשיית הנפט שלה בעקבות התקפת הטילים של טהרן על ישראל מוקדם יותר החודש. 

ארצות הברית הטילה ביום שישי על איראן שורה של סנקציות חדשות על תעשיית הנפט והפטרוכימיה של המדינה בתגובה להתקפת טהרן נגד ישראל ב-1 באוקטובר. דובר משרד החוץ האיראני, אסמעיל בגהאי, הצדיק את המתקפה האיראנית על ישראל כחוקית ועמד על זכותה של איראן להגיב לסנקציות החדשות.

משרד האוצר האמריקאי אמר כי הוא כיוון לצי הצללים של איראן, המורכב מאוניות המעורבות במכירת נפט איראני תוך עקיפת הסנקציות הקיימות. הוא אמר כי הגדיר לפחות 10 חברות ו-17 כלי שיט כ״רכוש חסום״ בשל מעורבותם במשלוחים של מוצרי נפט ופטרוכימיה איראניים.

מחלקת המדינה גם הודיעה כי היא מטילה סנקציות על שש חברות נוספות ושש אוניות בגין ״מעורבות ביודעין בעסקה משמעותית לרכישה, השגה, מכירה, הובלה או שיווק של נפט או מוצרי נפט מאיראן״.

בגהאי אמר כי ״מדיניות האיומים והלחץ המקסימלי״ לא השפיעה על ״רצונה של איראן להגן על ריבונותה, שלמותה הטריטוריאלית, האינטרסים הלאומיים שלה ואזרחיה מפני כל הפרה ותוקפנות זרה״.

הוא אמר כי הסנקציות יאפשרו לישראל ״להמשיך להרוג חפים מפשע ולהוות איום על השלום והאחדות של האזור והעולם״.

גל הסנקציות החדש מגיע בזמן שהעולם ממתין לתגובה המובטחת של ישראל להתקפת הטילים של טהרן, כאשר מחירי הנפט מגיעים לרמות הגבוהות ביותר מאז אוגוסט.

מוקדם יותר החודש, נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן יעץ לישראל להימנע מלתקוף תשתיות נפט באיראן, אחת מעשר היצרניות הגדולות בעולם.

שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, הזהיר ביום שלישי שעבר כי ״כל התקפה נגד תשתיות באיראן תגרור תגובה חזקה אף יותר״.