בשבוע שעבר פרסם משרד האוצר טיוטה מעודכנת לחוק ההסדרים ולתוכנית הכלכלית לשנת 2025. בין הסעיפים הרבים, הופיעה הצעה להקפיא את מענקי השחרור לחיילים, מה שיביא לשחיקתם – ולקיצוצם בפועל. לאחר הפרסום ב"מעריב", גם במערכת הפוליטית הגיבו היום (ראשון) להצעה.

באופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על כוונת הממשלה לקצץ בהטבות החיילים, בזמן שהיא מקדמת את חוק הגיוס, שיפטור אברכים משירות צבאי. כך למשל, אמרה ח"כ מירב כהן: "למשרתים - שוטים ועקרבים. למשתמטים - הגדילו תקציבים. סדר העדיפויות האנטי-ציוני של ממשלת 7 באוקטובר".

בעקבות הפרסום ב"מעריב", ח"כ ולדימיר בליאק, מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, וח"כ נאור שירי דרש היום בפנייה ליו"ר הוועדה משה גפני לקיים דיון דחוף בנושא הקפאת המענקים. "הפיקדון והמענק מהווים כלי קריטי שמאפשר לישראלים צעירים – חיילים משוחררים לבנות את עתידם ולהשתלב בחברה, במסגרת הלימודים ובשוק העבודה לאחר מספר שנים של תרומה לביטחון המדינה", נכתב.

"המהלך המקומם הזה עלול לפגוע פגיעה קשה בחוסן הלאומי ובמוטיבציה לשירות עתידי צבאי או לאומי", הוסיפו בפנייתם לגפני, "לא ייתכן, כי תוך כדי המלחמה הקשה והארוכה בתולדות מדינת ישראל, ממשלת ישראל תנסה שוב ושוב לפגוע בכספים המגיעים לחיילי צה"ל על פי החוק. לאור האמור לעיל, אבקשך לקיים דיון דחוף בוועדת כספים בנושא הזה".

ולדימיר בליאק (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
ולדימיר בליאק (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

גם ח"כ מתן כהנא זעם על ההחלטה: "ביד אחת הממשלה מקדמת חוק שיפטור את אחינו החרדים מחובת השירות ויאפשר הטבות כלכליות גם למשתמטים מגיוס, וביד השנייה פוגעת במענקי השחרור לחיילים, כאילו שנגמר מאיפה לקצץ ואין ברירה אלא לפגוע בחיילים. בושה לממשלה המנותקת הזו שבוחרת לקצץ דווקא במי שנלחמים עבור כולנו".

בקרן לחיילים משוחררים כבר הודיעו כי בכוונתם להיאבק בהחלטה. "מדובר בבשורה שתפגע פגיעה של שנים באוכלוסיית החיילים המשוחררים – שהם הנושאים בנטל", אמר חגי רזניק, יו"ר הקרן, "אני פונה למשרד האוצר – יש אוכלוסיות שפגיעה בהן היא בגדר טאבו, בהן אוכלוסיית החיילים, ובעיקר בזמן מלחמה. אני מקווה מאוד שגם הגזרה הזאת תרד מהשולחן, ויפה שעה אחת קודם. כפי שעשינו, כך גם נמשיך וניאבק בכל מי שינסה לפגוע בחיילים ובאוכלוסיות הנזקקות לסיוע בעת הזו במיוחד".

נזכיר כי לפי חוק קליטת חיילים משוחררים, חייל או משרת בשאר כוחות הביטחון שהשלים 12 חודשי שירות חובה – זכאי למענק שחרור בגובה אלפי שקלים, וכן לפיקדון כספי, שנועד בעיקר למטרות רכישת השכלה או קניית דירה. מענק השחרור והפיקדון צמודים שניהם למדד המחירים לצרכן, ועל כן מתעדכנים מדי חודש בהתאם לאינפלציה. אולם בחוק ההסדרים מציע האוצר להקפיא את ההצמדה למדד במשך שנת 2025, מה שיגרום לשחיקתו בעקבות האינפלציה.