אתר גיוס העובדים AllJobs בחן את השפעות מלחמת "חרבות ברזל" על שוק התעסוקה בערים הגדולות והמרכזיות בדרום הארץ לאורך השנה האחרונה. הדו"ח בחן את השינויים שחלו במקצועות מרכזיים, מגמות השינוי וכיצד הדברים באים לידי ביטוי ביישובים והערים בעוטף.

בדו"ח נבחנו השפעות המלחמה על שוק התעסוקה בשמונה הערים הגדולות והמרכזיות באזור הדרום והעוטף, ובוצעה השוואה בין הרבעונים השונים לאורך השנה ביחס לרבעון קודם. מבדיקת הרבעון הראשון של שנת 2024 ביחס לרבעון האחרון של 2023 עולה כי ישנה עלייה של עשרות אחוזים בהיקף המשרות הפנויות. נתונים אלו משקפים את הצמיחה והחזרה לשגרה אחרי העצירה של שוק התעסוקה בדרום, בדומה ליתר הארץ בשלושת החודשים הראשונים של המלחמה בסיום שנת 2023. 

ברבעון השני של 2024 ניתן לראות ירידה בהיקף המשרות המתפרסמות בכלל הערים, כאשר אופקים מובילה עם הירידה הגדולה ביותר (21%-) ולאחר מכן שדרות (17%-). ניתן להסביר זאת לאור ההתייצבות הראשונית של שוק התעסוקה ואיוש המשרות הפנויות. 

הרבעון השלישי של 2024 מסמן עלייה נוספת וחדה לאחר הירידות של רבעון 2. הסיבות לכך נובעות מחזרת התושבים לביתם במרבית הערים ומשגרה בטוחה יותר באופן כללי. כל אלו הובילו להרחבת העסקים והצורך בגיוס של עובדים נוספים.  

שוק התעסוקה בערי הדרום חזר לאט לשגרה במחצית הראשונה של 2024 וזינק כאשר התושבים חזרו לביתם והיקף האיומים מרצועת עזה פחתו. בבחינת היקף המשרות המתפרסמות באתר AllJobs בין החודשים ינואר לספטמבר 2024, ניתן לראות כי מרבית הערים הציגו עלייה של עשרות אחוזים. 

מחבלי חמאס בשדרות (צילום: מצלמות אבטחה, שימוש לפי סעיף 27א')
מחבלי חמאס בשדרות (צילום: מצלמות אבטחה, שימוש לפי סעיף 27א')

את ראש הטבלה הובילה נתיבות עם עלייה של 46% בהיקף המשרות הפנויות לאורך השנה האחרונה. אחריה - שדרות ואופקים עם עלייה של 27% כל אחת. בתחתית הרשימה באר שבע עם ירידה של 1%- בהיקף המשרות ואשדוד עם ירידה של 10%-. הסיבה לכך היא שאלו ערים שלא התפנו והשגרה בהן נמשכה לאורך כל השנה ועימה גם התנודות בהיקף המשרות, שזהות ביחסן גם ליתר הארץ. 

בבחינת מגמות השינוי ב-15 תחומים שונים, עולה כי ישנן מגמות מעורבות בין התחומים השונים. חלק מהתחומים ביצעו עלייה לאורך כל השנה האחרונה, ביניהם: אבטחה ושמירה עם עלייה של 33% ברבעון האחרון ואחרי עליות גם במחצית הראשונה של השנה. גם בתחום נהגים ושליחים ישנה עלייה רצופה וברבעון האחרון נרשמו 14% עלייה. גם תחום משאבי האנוש והגיוס מראה מגמה חיובית עם עלייה של 74% ברבעון הראשון של 2024 וירידה קלה של 1%- ברבעון האחרון. 

מקצועות כדוגמת אופנה וטקסטיל הציגו עלייה במחצית הראשונה של השנה וירידה של 35%- ברבעון האחרון. כך גם בבניין, בינוי ותשתיות שהתחיל את השנה עם עלייה של 32% בהיקף המשרות אך בירידה בשני הרבעונים האחרונים. תחומים כדוגמת שירות לקוחות, מחסנאות, הוראה והדרכה היו במגמות מעורבות לאורך השנה. לאחר עלייה ברבעון הראשון, היו תיקוני שוק וירידות של עשרות אחוזים ברבעון השני, אך עם התאוששות חיובית ועלייה ברבעון האחרון ומגמה שכנראה תמשך גם לסוף השנה. 

התמונה השניה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]