שנת 2024 עומדת להסתיים והמשק הישראלי מתמודד עם אתגר כלכלי כבד ומורכב, שמשפיע על רמת החיים ועל התקציב של כל בית. לצד האתגרים הביטחוניים, יוקר המחיה מעמיק את המצוקה הכלכלית והציבור מוצא את עצמו נלחם כדי לשמור על איזון כלכלי. משרד האוצר מעריך כי הוצאות משקי הבית צפויות לעלות בכ־4,000 שקל בשנה הקרובה בממוצע, אך בפועל, האזרח הממוצע מתמודד גם עם הוצאות נוספות שאינן מתוכננות. לא מדובר רק בהשפעה על ההוצאות היומיומיות, אלא גם בפגיעה רחבה יותר ברמת החיים וביכולת הכלכלית של כל משפחה להתמודד עם המציאות.

ההתייקרויות בתחום המזון מורגשות בכל בית. אם בעבר אפשר היה להסתדר עם תקציב מוגדר לסל קניות בסיסי, כיום כל ביקור במרכול הופך להוצאה כבדה, ולעיתים אף הכרחי להפחית רכישות – וכן, גם לוותר. דוגמה לכך היא מחירי הארוחות מחוץ לבית, שבעבר היו פתרון נוח וזול. עלות שווארמה בפיתה חצתה כבר מזמן את רף ה־50 שקל, ומנת פלאפל פשוטה עולה יותר מ־20 –סימפטום ברור להתייקרות משמעותית גם במזון הרחוב העממי. גם במסעדות, הארוחות העסקיות שמציעות מנה עיקרית עם תוספות הפכו יקרות הרבה יותר. ותופעה זו לא פוסחת על רשתות המזון המהיר, עם עליות של כ־35% במחירי ארוחות ההמבורגר.

גם הוצאות החינוך הן נטל כבד על ההורים, במיוחד עבור משפחות מרובות ילדים. עלויות הגנים, הצהרונים, החוגים וההשכלה הכללית עלו משמעותית בעשור האחרון, ורבים מוצאים את עצמם משלמים יותר רק כדי להעניק לילדיהם חינוך בסיסי. גם בתחום התחבורה חלו התייקרויות מרשימות. תעריפי הדלק עלו, מה שהופך את התחבורה היומיומית למעמסה כלכלית, ורבים בוחרים לצמצם את השימוש ברכב פרטי ולעבור לתחבורה ציבורית, אף שגם היא מתייקרת. לעיתים קרובות, העלויות על נסיעות לעבודה, ללימודים ולפעילויות משפחתיות הפכו עול נוסף, ותחושת הנטל רק גדלה כשמתווספות לכך עלויות אחזקה וביטוח גבוהות.

רגע לפני מע"מ

מעבר להתייקרויות בשירותים ובמוצרים, העלאת המע"מ תוסיף נטל נוסף על התקציב. אף שמדובר בעלייה קטנה – אחוז אחד – היא תורגש היטב בסיכום ההוצאות השנתי ותצטרף להתייקרויות בשאר התחומים. תוספת מע"מ זו תגרום למשקי הבית להוציא מאות שקלים נוספים בכל חודש, וכתוצאה מכך כוח הקנייה של הציבור יישחק עוד יותר. האם ההכנסות של הציבור יעלו בהתאם? לא בטוח. אומנם השכר הממוצע עלה בכ־42% מאז 2015, אך עלייה זו אינה מספיקה כדי להתמודד עם ההתייקרויות הכוללות בתחומים שונים – ממזון ועד לתחבורה.

עלויות השירותים הבסיסיים, כמו חשמל וארנונה, ממשיכות לטפס. בשנים האחרונות, תעריפי החשמל התיקרו בכ־17.5%, ובשנת 2025 צפוה עלייה בארנונה – העלייה הגדולה ביותר זה שנים – בשל גידול בהוצאות הביטחון והשתת העלויות הגוברות על הציבור. גם רכישת רכב הפכה למותרות, עם עלייה של 25% בממוצע במחירי הרכבים החדשים, וגם אלו שבוחרים לרכוש רכב משומש מתמודדים עם עליות במחירים בשל ביקוש מוגבר - מה שמקשה עוד יותר על משפחות רבות.

תכנון הוא המפתח

גם בתחום סל הקניות הביתי נרשמו עליות. מוצרי בסיס שבעבר נחשבו זולים הפכו לנטל כבד יותר. מחירי עגבניות, בצלים ומלפפונים – ירקות שנצרכים כמעט בכל בית בישראל - זינקו. בשר בקר טחון, מוצר בסיסי ופופולרי, עלה מ־25 שקל לק"ג לכ־60 שקל לק"ג. גם קופסאות השימורים, שנחשבות למוצרי מזון נגישים וזולים, כמעט הכפילו את מחירן בעשור האחרון.

כדי להתמודד עם יוקר המחיה, הציבור נדרש לשיטות חיסכון וניהול תקציב קפדני. הרשתות מספקות היום שקיפות רבה על מחירי המוצרים, עם מידע עדכני על מבצעים והשוואות מחירים שמאפשרים לצרכנים לתכנן טוב יותר. תכנון קניות באמצעות רשימות ומחשבה מוקדמת יכולים להוות הבדל מהותי.

חשוב לשאול את עצמנו למשל אם החיסכון המזערי של קניות ברשת זולה אכן שווה את הנסיעה, או שעלויות הנסיעה מבטלות את החיסכון. תכנון חכם של הצריכה, תוך התחשבות בכמויות האמיתיות שנצרכות בבית, מונע רכישות מיותרות ומבטיח חיסכון משמעותי.

רשתות כמו קרפור, רמי לוי, יוחננוף ושופרסל מציעות לצרכנים מותגים פרטיים במחירים נמוכים יחסית למותגים הידועים. המותגים הללו מבטיחים לעיתים חיסכון, אך גם כאן חשוב להפעיל שיקול דעת. יש מקרים שבהם המחיר של המותג הפרטי אינו משתלם כפי שנראה, ולעיתים מותגים פרטיים יקרים אף יותר מהמותגים המוכרים. התחרות בשוק המותגים הפרטיים התחזקה עם כניסתה של קרפור, שמציעה מוצרים במחירים נגישים ובכך משנה את שוק הצריכה. בעקבות קרפור, גם שופרסל עברה למותג פרטי עם שם ותדמית חדשה במטרה להעניק אלטרנטיבה משתלמת יותר לצרכנים.

ההתמודדות עם יוקר המחיה דורשת, אם כן, גישה מודעת וחכמה יותר לקניות היומיום. בעידן הכלכלי הנוכחי, כל הוצאה חייבת להיות מחושבת היטב. עלינו להפעיל שיקול דעת בבחירת המוצרים, לבדוק מבצעים ולהשוות מחירים. הוצאות ספונטניות עלולות להכביד על התקציב, ומומלץ לשקול כל קנייה ואת השפעותיה על הכיס.

יצאנו לבדוק כמה נוכל לחסוך על הקניות השבועיות שלנו. הרכבנו סל קניות ממותגים מוכרים מכלל קטגוריות המזון, הכולל 97 מוצרים זהים וידועים, ובדקנו את מחירי הסל בשמונה רשתות שיווק שונות. מהממצאים עולה שגם בקניית מותגים ידועים, ניתן לחסוך ולהבחין בפערים משמעותיים של יותר מ־16% בין הרשתות על אותו הסל בדיוק.

השוואת מחירים (צילום: ללא קרדיט)
השוואת מחירים (צילום: ללא קרדיט)


המנצחת הגדולה השבוע היא רשת רמי לוי, עם עלות סל בסך 1,266.84 שקל, אחריה קרפור היפר, עם 1,289.14 שקל ורשת יוחננוף סוגרת את רשימת הרשתות שמתחת לרף ה־1,300 שקל (1,295.79). מחסני השוק (1,337.19) ורשת ויקטורי (1,350.03) צמודות זו לזו, ואחריהן שופרסל דיל עם 1,408.10 לסל מוצרים זהה. סוגרות את הרשימה הרשתות טיב טעם (1,448.33) ופרש מרקט (1,473.50).

הנתונים הללו מדגישים את החשיבות של השוואת מחירים בין רשתות השיווק, גם כאשר מדובר ברכישת מותגים ידועים ומוצרים זהים. פערי מחירים של מעל 16% עבור אותו סל מוצרים יכולים להצטבר להוצאות משמעותיות עבור הצרכן, במיוחד כשמדובר בקניות חוזרות.

הסקר בוצע באמצעות מערכת פרייסז לתאריך 12/11/24 על ידי המכון לחקר הקמעונאות ט.ל.ח