חג החנוכה מביא עימו את ניחוח הלביבות המיטגנות בשמן, אור הנרות והשמחה המשפחתית, אך השנה הוא מעלה גם שאלות צרכניות וכלכליות. הסופגניות, המאכל המסורתי הנוסף של חנוכה, הן כבר לא רק סמל קולינרי של החג - אלא גם מוצר צרכני שמאתגר את התקציב המשפחתי.
השנה אנו עדים לעלייה של יותר מ-20% במחירי הסופגניות לעומת השנה שעברה, עליה שאינה משקפת התייקרות של חומרי הגלם או עלויות הייצור, אלא מהווה ביטוי לשאיפה להגדלת רווחים מצד היצרנים והמשווקים. השוק מתפצל בין סופגניות בסיסיות במחיר נגיש לבין סופגניות פרימיום שמייצגות יוקרה וקולינריה.
לא רק בסופגניות המוכנות לאכילה אנו מזהים את יוקר המחיה אלא גם במוצרים להכנה ביתית, פער של עד 138% על אותם מוצרים בין הרשתות השונות.
קלאסית או פרימיום?
הסופגנייה הקלאסית, הממולאת בריבה ומעוטרת באבקת סוכר, היא עדיין הבחירה הפופולרית ביותר של רוב הצרכנים. הסיבה לכך היא לא רק הנוסטלגיה אלא גם הנגישות הכלכלית.
סקר שערכנו ב-14 רשתות שיווק מראה כי המחיר הנמוך ביותר לסופגנייה בסיסית הוא 1.90 שקל ברשת רמי לוי, ואילו המחיר הגבוה ביותר הוא 5.90 שקל ברשתות כמו שופרסל שלי ו־AM:PM. המבצעים ברשתות השונות מאפשרים חיסכון משמעותי: רשת יש חסד למשל מציעה ארבע סופגניות ב־10 שקלים, ואילו רשת קרפור מציעה שש סופגניות ב-21 שקל.
עם זאת, המצב שונה כאשר משווים את המחירים לשנה שעברה. כך למשל המחיר ברשת רמי לוי בשכונה עלה מ-4.90 ל-5.90 שקל – עלייה של 20%. במקביל, הרשת הורידה את המחיר ב-50% בחנויות הדיסקאונט שלה כחלק מאסטרטגיה שיווקית, בניסיון למשוך צרכנים באמצעות מוצרי החג – בדיוק כפי שעשו עם צנצנות הדבש בראש השנה וקמח המצה בפסח.
לצד הסופגניות הקלאסיות, מוצרי הפרימיום זוכים לעדנה בשנים האחרונות. מדובר בסופגניות מעוצבות ומושקעות הכוללות מילויים ייחודיים כמו פיסטוק, מלבי ושוקולד בלגי, לצד עיצובים יוקרתיים הכוללים שוקולדים ואבקות מוזהבות.
מותגים כמו רולדין מובילים את הקטגוריה הזו, עם סופגניות במחיר שנע בין 13 ל-18 שקל ליחידה. מדובר במחיר גבוה באופן משמעותי בהשוואה לסופגנייה הקלאסית, אך הוא מוצדק במידה רבה בשל ההשקעה בחומרי גלם יוקרתיים, תהליכי ייצור מורכבים ועיצוב מרהיב.
עם זאת, המחירים הגבוהים מרתיעים משפחות רבות שמתקשות לשלב סופגניות פרימיום כחלק קבוע משמונת ימי החג. עבור רבים, סופגניות אלו הפכו סמל לחוויה חד־פעמית – פינוק מיוחד לחג.
בשנים האחרונות הצטרפו גם הדונאטס למגוון מאכלי החג. עם עיצובים מושכים וציפויים מגוונים, הדונאטס נתפסים כאופציה יוקרתית, ולעיתים אף כתחליף לסופגנייה.
בסקר שערכנו נמצאו פערים משמעותיים במחירי הדונאטס. ברשת קרפור מציעים דונאטס מיובאים מצרפת במחיר הנמוך ביותר - 4.50 שקל ליחידה; במחסני השוק המחיר עומד על 5 שקל; בשופרסל המחיר מטפס ל-7.90 (מבצע כמותי מוזיל ל-4.98 ליחידה); וברשת AM:PM המחיר הו 8.90 ליחידה; חנויות נוחות כמו Yellow מציעות דונאטס ב־11 שקל, ובקונדיטוריות יוקרה המחיר מגיע ל-14 שקל ליחידה – פי שלושה מהמחיר ברשתות המוזלות.
אין כמו בבית
בעבר, טיגון ביתי של סופגניות היה חלק בלתי נפרד מחגיגות החנוכה. אורח החיים הממוצע השתנה מאז, ורבים בוחרים באפשרות הנוחה של רכישת סופגניות. עם זאת, חזרה למסורת הטיגון הביתי עשויה להיות לא רק חוויה מחברת ומשפחתית אלא גם פתרון כלכלי.
הכנת סופגניות בבית זולה משמעותית לעומת רכישתן. עלות החומרים להכנת 12 סופגניות בבית היא כ-15-20 שקל בלבד, בעוד רכישת אותה כמות ברשתות השיווק עשויה לעלות בין 50 ל-60 שקל. יתרון נוסף הוא השליטה באיכות המרכיבים: אפשר להפחית כמויות שמן וסוכר ולהוסיף מילויים בריאים יותר. כחלק מהסקר, בדקנו גם את מחירי חומרי הגלם הנדרשים להכנת סופגניות בבית.
קמח לבן. ברשתות מוזלות כמו יש חסד המחיר עומד על 2.90 שקל בלבד, בעוד שברשת AM:PM המחיר מזנק ל-6.90 שקל – פער של 138%.
שמן קנולה. המחיר ברשת יש חסד הוא 6.90 שקל, לעומת 11.90 ברשת פרש מרקט - פער של 72%.
פערים אלו מדגישים את הצורך בתכנון קניות החג בצורה חכמה, תוך ניצול מבצעים ומחירים מוזלים. יצוין כי מאפיות קטנות, שמציעות סופגניות טריות במחירים סבירים, הופכות אופציה מועדפת למשפחות המבקשות ליהנות מהמאכל המסורתי מבלי להיכנס להוצאות כבדות. במקביל, הטיגון הביתי חוזר להיות רלוונטי יותר מתמיד, במיוחד עבור משפחות שמחפשות גם חיסכון וגם חוויה משפחתית מעשירה.