שנה כלכלית חדשה. ינואר כבר כאן. רבע ממנו כבר עבר וזו העת לדבר על תופעה שקצת התפוגגה בשנים האחרונות – תופעת התחלת השנה החדשה או בשמה המוכר: אפקט ינואר.

התופעה הזאת שנצפתה כבר במאה הקודמת, היא למעשה תופעה סטטיסטית שמתרחשת בתחילת ינואר ובמסגרתה עולה שערן של מניות רבות, בעיקר של מניות "קטנות". כלומר, מניות של חברות קטנות. כלומר, מניות פחות סחירות אם בשל שווי שוק קטן ואם בשל העדר חשיפה תקשורתית מרובה.

גם כאן אצלנו, בשוק ההון הקטן שלנו, ניתן היה להבחין ב"אפקט ינואר". מחקר על תשואות בבורסה של תל אביב בין השנים 1999 ל־2014 הצביע על־כך שמדד היתר, כלומר המדד של המניות הקטנות, רשם תשואה חודשית ממוצעת של 4.18% בינואר, לעומת תשואה ממוצעת של 0.71% בשאר חודשי השנה. מאידך, מדד ת"א-100 הציג שינוי זניח בין התשואה בינואר לבין התשואה בשאר חודשי השנה.

האמת היא שאפקט ינואר היה בולט יותר במאה הקודמת. במאה הנוכחית ובעיקר בעשרים השנים האחרונות, התעמעמה מעט השפעתו על המשקיעים. הנה נתון ממוצע רק על־מנת לסבר את האוזן: בין השנים 1904 ל־1974, עמד ממוצע התשואות בשוק המניות בינואר, על 3.48% לעומת 0.42% בשאר חודשי השנה.

אך כאמור, בשנים האחרונות הוא מתעתע. מחקרים שבדקו את התשואות החודשיות לאורך עשרים שנה הראו שינואר אינו חודש מוצלח במיוחד, והוא מדורג רק במקום השמיני מתוך תריסר חודשי השנה. אם נתייחס למדד ה־ S&P 500 שרבים מהישראלים נוהים אחריו, נוכל לראות שמשנת 2000 עד 2024 קשה לומר שיש עקביות באפקט ינואר. היו שנים עם תשואות חיוביות משמעותיות כמו 8.89% בשנת 2009 ו־7.94% בשנת 2019 (לפני, לפני הקורונה) אך גם שנים עם תשואות שליליות כמו מינוס 9.07% בשנת 2000 ומינוס 5.29% בשנת 2008.
אבל נניח לרגע את האפקט הזה שככל הנראה איבד את המובהקות הסטטיסטית שהייתה לו במאה הקודמת וננסה לרדת לרגע לשורשי התופעה ולהבין למה זה קרה. מה יצר ואולי אף ייצור בעתיד את אפקט ינואר.

אז ככה: ישנן כמה סיבות ל"זינוק" שרשמו מניות "קטנות" בחודש ינואר בכלל ובתחילתו בפרט. הנה הראשונה שבהן - מימוש הפסדים: משקיעים נוטים למכור מניות שהפסידו מערכן בסוף השנה, כדי לקזז הפסדים מול רווחים אחרים ולשלם פחות מס. אבל כשהשנה החדשה מתחילה ואירוע המס מסתיים, הם עשויים לרכוש שוב את אותן מניות, ובכך להגדיל את הביקוש והמחירים.

רוצים עוד סיבה שגם היא קשורה לשנה החדשה? התחלה של שנה חדשה מגיעה (לרוב) עם תחושת אופטימיות בקרב המשקיעים. אופטימיות היא סיבה טובה להגדיל את ההשקעה. והנה עוד אחת שקשורה לעיתוי. משקיעים רבים וגם שכירים בתעשייה מקבלים בונוסים בסוף שנה. בונוסים אותם הם משקיעים בתחילת השנה בימי המסחר הראשונים של החודש.

מטבע הדברים, כשמדובר במניות קטנות שלא מפגינות סחירות גבוהה לאורך השנה, כל ביקוש קטן עשוי להקפיץ את שערה וזה מה שאכן ראינו באפקט ינואר. ואולי זה מסביר גם את התעמעמות התופעה בשנים האחרונות ככל שהשתכללו והתרבו מוצרי ההשקעה וככל שהלכה וגדלה פעילותם של עושי השוק שמאזנים את השוק לאורך השנה ואולי, מבלי משים, מצליחים להשפיע על אפקט ינואר ולצנן אותו.

ועדיין, כאמור, זו תופעה שרצוי לתת עליה את הדעת. לא ברור אם היא עדיין מייצרת הזדמנויות למשקיעים לנוכח הדעיכה שלה וחוסר העקביות שלה במאה העשרים ואחת. עם זאת, חשוב להכניס גם אותה למכלול השיקולים בניהול השקעה במניות בעת הזאת של השנה. צריך וחשוב לזכור כי גם כשהיא קיימת, היא בולטת במיוחד במחצית ואפילו ברבע הראשון של החודש. וזה כבר מאחורינו... איך שהזמן רץ.

ובכלל, אסטרטגיות השקעה חכמות מבוססות יותר על מחקר וניתוח, תוך התחשבות במטרות האישיות ובפרופיל הסיכון של כל משקיע ופחות על תופעות סטטיסטיות לא מובהקות או לא עקביות.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.