ד"ר יונתן בצלאל, המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה, שלח אמש (שלישי) הודעה לחברות "מצות ראשון" ו"מצות יהודה" - שתי המאפיות המרכזיות המייצרות מצות, בו הודיע על כוונתו לבחון את הכנסת המצות לפיקוח מחירים ודרישה לקבלת נתונים לשם כך.
בהודעתו ציין בצלאל כי שתי המאפיות מחזיקות בנתח שוק של כ-38% ו-42% בהתאמה. על כן, מבקש בצלאל לבחון את השפעת הריכוזיות על מחירי המצות המשווקות על ידי חברות אלו והרווחיות שלהן. החברות התבקשו להעביר למפקח על המחירים נתונים רלוונטיים, בהם תיאור תהליכי הייצור, נתח השוק לכל מוצר, כמותו וחלקו מסך ההכנסות, דוחות כספיים מבוקרים לשנים 2022-2024, עלויות תפעול, חומרי גלם, שכירויות, שכר עובדים ועוד.
ממשרד הכלכלה נמסר כי "מדובר בשוק עם ריכוזיות גבוהה בו שני הספקים שנזכרו מחזיקים בכ-80% מהשוק יחדיו ועוד מספר חברות בודדות וקטנות. בעוד שמחיר הקמח הכשר לפסח מפוקח, ועלותו לייצור מארז מצות (2.5 קילו) נאמדת בעלות של כ-7.4 שקלים, מחירו הסופי של מארז המצות לצרכן עמד בממוצע אשתקד על בין 30-33 שקלים" - פער של 345%, לטענת משרדו של ניר ברקת.
עם זאת, חשוב לציין כי במשרד האוצר צפויים להתנגד להרחבת סל המוצרים בפיקוח. עקב התנגדות האוצר והתעקשות משרד הכלכלה, נוצר מצב בו הוועדה המשותפת לשני המשרדים, שבסמכותה להטיל פיקוח על מחירים, לא הגיע בחודשים האחרונים להסכמות בנוגע לפיקוח על מגוון מוצרים.
"לא יתכן שמצות, שהן מוצר בסיסי בחג הפסח, ימכרו במחירים אשר יכבידו על הוצאות החג של משפחות רבות", אמר שר הכלכלה ברקת, "המפקח על המחירים ייבחן לעומק את פערי המחירים בין עלויות מרכיבי הייצור למחיר המצות, ואם תמצא רווחיות מוגזמת – נפעל בנחרצות, כולל פתיחה בהליך להכנסת מחיר המצות לפיקוח".
"אני מצפה מיצרני המזון, היבואנים והקמעונאים, לגלות אחריות ולתמחר בהגינות את סל הקניות לקראת החגים הקרובים. במקביל, אני קורא לצרכנים להשוות מחירים ולבחור רק מה שמתאים לכם – כי תחרות אמיתית מתחילה גם בכיס שלכם", הוסיף ברקת.