מעל ל-30 הצעות הוגשו על ידי חברות בנייה זרות, לביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל. כך עולה מנתונים שפורסמו על ידי משרד השיכון. המכרז פורסם ביולי, במטרה לייצר מענה מיידי למחסור בדירות שנוצר בענף הנדל"ן.

חשיפת "מעריב": כמה עובדים זרים הגיעו לארץ בשנת 2024?
מהנדסת אשקלון בביקורת על מנהלת תקומה: לא כללו אותנו בתוכניות

הרחבת מספרן של חברות הביצוע ומספר המדינות, כולל מאסיה ואירופה, שמהן חברות יוכלו להגיש הצעות, עשויה להוביל לשיפור דרמטי במצב הענף.

ההצעות הועברו לתהליך בדיקה מוקפד, שבמהלכו יהיה על החברות להוכיח ניסיון בינלאומי בבנייה, יכולות ביצוע בטכנולוגיות מתקדמות ואיתנות פיננסית.

החברות יורשו לבנות דירות למגורים או לנהל פרויקטים של בנייה, כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים. הן יחויבו לבנות בתקופת עבודתם בישראל, שתימשך חמש שנים (עם אופציה להארכה בשלוש שנים נוספות) - בנייה למגורים של מאות אלפי מ"ר.

בתהליך הבחירה יינתן יתרון לחברות בעלות ניסיון, בדגש על מגורים ועל בנייה לגובה. תינתן עדיפות לחברות עם ניסיון בנייה בינלאומי רחב, ובמקביל תינתן אפשרות להבאת עובדי החברה ממדינות שבהן כבר בנתה החברה פרויקטים (כמו מדינות המפרץ או מזרח אירופה) ולא רק ממדינת המקור.

לאור המחסור החמור בדירות למגורים, וכדי לנצל את רמת המחירים הגבוהה בשוק - מאיצות חברות הבנייה ככל יכולתן את הקצב. במסגרת זאת, הן מייבאות עובדים זרים באמצעות חברות פרטיות.

חברת אביסרור משה הודיעה על סיום ההגרלה בתוכנית דירה להשכיר שבשכונת אגמים באשקלון. ההגרלה בפרויקט לזכאים בלבד נועדה להשכרת דירה לטווח ארוך. הפרויקט כולל 121 דירות להשכרה, ומתוכן 60 דירות בפיקוח ממשלתי.

חברת הבנייה פרשקובסקי מתקדמת בבניית פרויקט HaGaDa בזכות שימוש באלמנטים חדשניים בבניית החניון בן שלוש הקומות. הפרויקט נמצא בקו ראשון לפארק הירקון בתל אביב. בפרויקט פונו ארבעת המבנים, ובמקומם החלה החברה בבניית ארבעה מבנים מודרניים בני שבע קומות הכוללים 106 דירות.

פרויקט SEA ONE של קבוצת הנדל"ן אורנים החל בשיתוף פעולה עם רשת הריהוט טולמנ'ס. כל ריהוט הריזורט של פרויקט היוקרה, שממוקם לחופה של ראשון לציון, יסופק על ידי רשת העיצוב היוקרתית בעלות של 10 מיליון שקל.

לדברי שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "הצלחתו של המכרז, עם ריבוי ההצעות שהוגשו ממגוון מדינות, הוא הוכחה לכוחו של שוק הנדל"ן הישראלי והאטרקטיביות שלו גם בעתות מורכבות כאלו שאנו חווים".

שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף (צילום: אבשלום ששוני)
שר השיכון והבינוי, יצחק גולדקנופף (צילום: אבשלום ששוני)


עוד הוסיף כי "המשרד ימשיך לפעול בעוצמה על מנת להגדיל את היצע הדיור בישראל ולשמור על רציפות העבודה בענף הבנייה בימים אלו ולטווח הארוך. צעד זה יאפשר בהקדם תחילת עבודה של חברות חדשות, שבאמצעותן יגיעו ארצה אלפי עובדים בטווח קצר ללא צורך בבירוקרטיה".