תביעה חדשה עלולה להוביל לגל קנסות של מיליארדים נגד טיקטוק: התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, הגיש תביעה נגד פלטפורמת המדיה החברתית טיקטוק, בטענה שהחברה מפרה חוק מדינתי חדש שנועד להגן על פרטיותם של קטינים. התביעה, שהוגשה היום (חמישי) במחוז גלווסטון, מתמקדת בהפרות לכאורה של חוק שאושר בשנת 2023 ונכנס לתוקפו בספטמבר של אותה שנה. 

לפי החוק, פלטפורמות מדיה חברתית מחויבות לקבל אישור מהורה או אפוטרופוס לפני שיתוף, חשיפה או מכירה של מידע אישי של קטינים. עוד נדרש מהן לספק כלים להורים ולאפוטרופוסים לשלוט על הגדרות הפרטיות של חשבונות הילדים שלהם. פקסטון טוען כי טיקטוק אינה מספקת כלים מתאימים שיאפשרו להורים לנהל ולבקר את הפרטיות והבטיחות של ילדיהם, כפי שמחייב החוק.

בוריס ג'ונסון טוען: "מצאנו מכשיר האזנה בשירותים ששימשו את נתניהו כשביקר אצלי"
"אני רוצה לצאת מכאן": היזידית שחולצה מעזה פנתה לתקשורת הישראלית לעזרה

בתביעה נטען כי טיקטוק לא פיתחה שיטה מסחרית סבירה שמאפשרת להורה או לאפוטרופוס לאמת את זהותם או את הקשר שלהם לקטין המשתמש בפלטפורמה. בנוסף, פקסטון טוען כי טיקטוק ממשיכה לחשוף מידע אישי של קטינים, כמו שם משתמש, תמונת פרופיל ותוכן שפורסם, מבלי לקבל אישור מהורה מאומת. פקסטון מבקש להטיל על טיקטוק קנסות אזרחיים בסכום של עד 10,000 דולר על כל הפרה של החוק. 

טקסס היא המדינה השנייה המאוכלסת ביותר בארצות הברית שבה 30 מיליון תושבים. אם תתקבל התביעה, היא עלולה להוביל לתקדים חוקי שבו תיתבע טיקטוק בגל קנסות של מיליארדי דולרים לפחות בטקסס בלבד.

טקסס. 30 מיליון תושבים (צילום: שאטרסטוק)
טקסס. 30 מיליון תושבים (צילום: שאטרסטוק)

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה טיקטוק ניצבת בפני תביעות בנוגע לפגיעה בפרטיות. בשנת 2021, החברה התמודדה עם תביעה ייצוגית בבריטניה שהאשימה את הפלטפורמה באיסוף מידע אישי של ילדים ללא אישור מההורים. התביעה טענה שטיקטוק פגעה בזכויותיהם של מאות אלפי ילדים בבריטניה, ודרשה פיצויים בסכומים משמעותיים. התיק הסתיים בהסדר סודי, אך הוא הדגיש את החששות העולמיים סביב התנהלות הפלטפורמה בנוגע לפרטיות קטינים.

בשנת 2022 נקנסה טיקטוק בסכום של 5.7 מיליון דולר בארצות הברית לאחר שהרשויות האשימו אותה בהפרת חוק פרטיות הילדים באינטרנט. הטענה המרכזית הייתה כי הפלטפורמה לא הצליחה להשיג אישור הורים עבור קטינים מתחת לגיל 13, וכי היא לא מחקה את המידע האישי של ילדים, בניגוד לדרישות החוק.