השבוע טסלה שוב הצליחה להפתיע את העולם הטכנולוגי, כאשר הרובוט ההומנואידי שלה "אופטימוס" פלירטט עם הקהל במהלך אירוע חשיפת הרובו-ואן של החברה. במקום להציג רק טכנולוגיה עתידנית מרוחקת, הרובוטים הפתיעו כשהם לא רק שוטטו בין המבקרים, אלא גם דיברו במבטא אנושי, השתמשו בסלנג מודרני, ושילבו הפוגות מילוליות, כאילו הם חלק מהחיים שלנו. נראה כי טסלה לא רק בונה רובוטים לביצוע מטלות, אלא יוצרת דמויות שנשמעות אנושיות ככל האפשר. הרובוטים שהתרועעו עם הקהל היו אמנם שחקנים, אך הם הציגו לדברי החברה את היכולות הפוטנציאליות של הרובוטים שישווקו בקרוב.

במהלך האירוע, אופטימוס יצא ממחסן אל הקהל יחד עם חשיפת הרובו-ואן החדש, והראה את יכולותיו לבצע מטלות יומיומיות כמו להרים חבילה מהמרפסת או להשקות את העציצים. "אופטימוס ילך ביניכם" אמר מנכ"ל טסלה אילון מאסק. "תוכלו לגשת אליהם והם יגישו לכם שתייה". מאסק הבטיח כי הרובוטים האלה יוכלו למעשה "לעשות הכל," כולל להוריד את הכלב לסיבוב, לשמור על הילדים ואפילו לכסח את הדשא. והמחיר? מאסק ציין כי בטווח הארוך הרובוט יעלה בין 20,000 ל-30,000 דולר.

בגלל הבינה המלאכותית: טיקטוק עומדת לפטר מאות עובדים
מתקפת סייבר: כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להגן על עצמכם

אך לא מדובר רק ביכולות פרקטיות – אופטימוס בהחלט ידע לעשות "רעש". לאחר המצגת, התפרסמו סרטוני וידאו בהם הרובוטים נראו מתקשרים עם האורחים, משוחחים סביב שולחנות ומשחקים משחקי חברה. אחד הרובוטים אפילו שיחק באבן-נייר-ומספריים עם המבקרים והעביר שקיות מתנה קטנות. השיא הגיע כאשר כמה רובוטים נראו רוקדים בגזיבו סגור, מה שהוסיף לאווירת ההתלהבות באירוע. עם זאת יש לציין כי הרובוטים הנראים בסרטונים היו שחקנים, שרק הדגימו את היכולות העתידיות האפשריות של הרובוטים.

צפו: אופטימוס מדבר בסלנג אנושי עם הפוגות טבעיות. קרדיט: טסלה (צילום :טסלה)

הקונספט של הרובוט ההומנואידי אופטימוס נחשף לראשונה ב-2021, אך אז נתפס כבדיחה כאשר אדם בתחפושת רובוט רקד על הבמה. שנה לאחר מכן, ב-2022, טסלה חשפה אב-טיפוס פרימיטיבי שצעד בזהירות על הבמה. מאז אופטימוס עבר שיפורים ניכרים, והדגם הנוכחי הוא קל ומהיר יותר, עם יכולות שמקרבות אותו יותר ויותר לתפקוד יומיומי לצד בני אדם.

מאסק הציג את אופטימוס לא רק כרובוט שיפשט מטלות יומיומיות, אלא כטכנולוגיה שתשנה את העולם. לדבריו, "זוהי תהיה המהפכה הגדולה ביותר של כל סוג שהוא" והוא מעריך כי בעתיד, כאשר ייוצרו מיליוני יחידות, יהיה ניתן לשפר את הכלכלה העולמית בצורה משמעותית. מאסק הרחיק לכת וטען כי הרובוטים יוכלו "להביא לסוף העוני" בשל הפוטנציאל העצום שהם יביאו לשיפור תפוקת העבודה.

הסטטוס הנוכחי של הפיתוח מצביע על כך שאופטימוס כבר נמצא בשלבים מתקדמים. על פי דברי מאסק בשיחת הרווחים של אפריל 2024, הרובוט צפוי להתחיל לבצע משימות "שימושיות" עד סוף השנה הנוכחית, והוא עשוי להיות זמין לשוק החיצוני כבר בסוף שנת 2025. המשמעות היא שעד מהרה עשויים הרובוטים של טסלה להפוך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של אנשים רבים.

הרובוט ההומנואידי. בתוך שנתיים יסתיים הפיתוח (צילום: טסלה)
הרובוט ההומנואידי. בתוך שנתיים יסתיים הפיתוח (צילום: טסלה)

כאמור, מאסק מעריך כי בטווח הארוך המחיר יעמוד על בין 20,000 ל-30,000 דולר. במחיר כזה, הרובוט עשוי להיות זמין למגוון רחב של לקוחות פרטיים ועסקיים. ייתכן שבשלב הראשון השימושים המרכזיים יהיו למטלות בסיסיות כמו ניקיון, שמירה או סיוע בבית, אך עם הזמן ייתכן שהרובוט ייכנס גם לתחומים מורכבים יותר כמו סיוע רפואי או חינוך.

העתיד שהציגה טסלה באירוע האחרון לא מתמקד רק בטכנולוגיה, אלא גם בשאלה כיצד הטכנולוגיה הזו תשתלב בחיי היומיום שלנו. הרובוטים ההומנואידים, כמו אופטימוס, אמנם מבצעים משימות מעשיות, אך טסלה השקיעה לא פחות באיך הם ייראו ויישמעו. השאיפה היא ליצור רובוטים שמרגישים טבעיים בשיח שלהם עם בני אדם, עם מבטא שמתקרב לדיבור אנושי, הפוגות טבעיות, ושימוש בסלנג שנשמע כמו משהו שכולנו אומרים.

אם טסלה אכן תצליח לשלב את אופטימוס בצורה חלקה בחיי היומיום, אנחנו עומדים בפני עידן חדש שבו הרובוטים לא רק יבצעו משימות, אלא גם יתערו בחברה האנושית בדרכים שלא נראו קודם.