לומנה פיתחה פלטפורמת תוכנה המאפשרת לבצע עיבוד תמונה עבור מצלמות אבטחה פשוטות ולהפוך אותן לחכמות באמצעות בינה מלאכותית. התוצאה: יכולת זיהוי מקרי חירום ואיומים בזמן אמת ואפשרות להתריע, תוך שניות, על מקרי אלימות, פעילות חבלנית, ונדליזם ועוד. מדובר במערכת שיודעת לנהל את האירוע ומאפשרת להתחבר למצלמות האבטחה באמצעות גישה מרחוק, אפליקציה בטלפון החכם, שיתוף וידאו, צפייה און ליין, עיבוד תמונה בזמן אמת, ארכיון ללא הגבלה ועוד.

המערכת היא שדרוג של פלטפורמת מצלמות חכמות (אנליטיקה) ומעניקה הגנה היקפית באמצעות למידת האירוע מכמה מצלמות אודות אירוע חריג. המערכת מסוגלת לספור בני אדם ולמדוד תנועה רגלית, לזהות אנשים זרים שנכנסים לאזור המוגדר, מזהה כלי רכב, מגלה איומים ואפילו מסוגלת לזהות אדם שלא חובש קסדה באתר הבניה ואפילו אירוע אלימות בבית הספר. 

חברת GenAI ראשונה בדרך לבורסה הישראלית
חושבים ירוק: פרטנר משיקה אפשרות רכישה של מכשירים מחודשים

שגיא בן משה, מנכ"ל לומנה, ציין כי הטכנולוגיה מסוגלת לקחת מיליוני שעות של וידיאו בזמן אמת על פני מיקומים שונים, לנתח אותו ולספק תמונת מצב. "אם מישהו שלף אקדח - ההתרעה קופצת ישר", אמר בן משה.

במה שונה המערכת החדשה מבוססת הבינה המלאכותית לעומת מערכת האנליטיקה?
"הבינה המלכותית במערכת לומנה מאפשרת לנתח בזמן אמת מיליוני שעות וידיאו וללמוד באופן עצמאי לזהות אובייקטים ולהגדיר מה שחשוב בצורה יותר מדויקת ובכך להקטין את התרעות השווא. בנוסף נכון להיום, יכולות האנליטיקה במצלמות צריכות להתכנס לצריכת חשמל וגודל מסוים ולכן יש הגבלה ביכולת הבינה המלאכותית שניתן להריץ עליה. הפתרון שלנו מציע ניהול נכון ויעיל של כוח המחשוב בין נקודות הקצה לענן ולכן גם זול יותר ללקוח וגם יכול לתת ביצועים שבעבר היו בלתי אפשריים".

מה ארגוני הפשיעה ופושעים יודעים, לדעתך, על עולם האבטחה המצולם?
"אני לא מכיר ארגוני פשיעה, אבל מניח שהם יודעים שיש אנשים שצופים במצלמות האבטחה, אבל עכשיו בנוסף לזה שיהיה תיעוד יהיה אפשר להגיב מיידית. זה הבדל עצום, לתפוס את האירוע בזמן אמת כי זמן התגובה באירועים כאלה הוא קריטי".  עם זאת, מבהיר בן משה, ההחלטה מה לעשות עם המידע המתקבל מההתרעה היא של הגורם האנושי בקצה". 

מה היה קורה, לדעתך, אם המערכת היתה מותקנת ביישובי העוטף או על הגדר?
"קטונתי מלהביע דעה בנושא הזה, אבל בהנחה שיש מאות מצלמות על קו גבול והמערכת עובדת, אז היו מגיעות המון התרעות תוך פחות משניה ואפשר להבין באופן מידי את גודל האירוע, כמות האנשים, איפה הם נמצאים, לאן הם הלכו ומה המצב בכל מקום ובכל רגע. בנוסף, אפשר לשתף וידיאו בזמן אמת ואת המיקומים החשודים לכל גורם שצריך את זה. זה ללא ספק יכול לסייע לכוחות ההצלה ולהבין מה קורה בכל אזור".

לומנה השיקה את המערכת השבוע ולטובת השיווק בישראל, בחרה בקבוצת צוות 3, בראשותו של המייסד והמנכ"ל ניר גלבוע, שהקים אותה לפני כ-33 שנים. 

ניר גלבוע (צילום: באדיבות צוות 3)
ניר גלבוע (צילום: באדיבות צוות 3)

שגיא בן משה: "הבחירה בצוות 3 היתה טבעית עבורנו, אנחנו משקיעים בקשר הזה ומאמינים בו ונוצר חיבור אישי חשוב עם ניר גלבוע ואבנר בן אריה, מנכ"ל חברת המיגון צוות 3. היכולת של צוות 3 להיות פרטנר של הלקוחות שלהם מאוד הרשימה אותי, הם בוחרים פתרונות ואכפת להם מאנשים. אני חושב שצוות 3 מבינים את צרכי הביטחון אבל במקביל העולם הזה משתנה ונהיה פרו אקטיבי אז אנחנו יכולים לתת ללקוחות שלהם את הפתרון הטכנולוגי. אם קורה אירוע – המידע ישר מגיע למוקד המבצעי של צוות 3 ואז מקבלים פתרון אבטחה מקיף".
לצד בן משה, נמצאים בפיתוח גם הסמנכ"ל המדעי הראשי פרופ' רון קימל מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון סמנכ"ל הטכנולוגיות (CTO) מכהן אופיר מולה ומנהל מחלקת הענן עידן סורסקי.

מנכ"ל קבוצת צוות 3, ניר גלבוע: "צוות 3 מטמיעה לאורך שנים את מיטב החידושים הטכנולוגיים במטרה לספק את מעטפת האבטחה והמיגון העדכניים ביותר לכלל הלקוחות שלה במגזר הציבורי, העסקי והפרטי. אני מברך על שיתוף הפעולה עם חברת הטכנולוגיה לומנה, אשר בחרה בצוות 3 לשווק את המערכת החדשה שלה בישראל. המערכת נועדה לזהות איומים שונים ומאפשרת תגובה תוך קיצור זמנים משמעותיים שבמקרים מסוימים אף מצילה חיים".