מכה נוספת לטיקטוק: אפליקציית הסרטונים הסינית עומדת בפני גל תביעות חדש בארה״ב בטענה שהיא פוגעת בבריאות הנפש של צעירים על ידי עיצוב הפלטפורמה כך שתהיה ממכרת במיוחד.

במרכז התביעות עומד האלגוריתם של טיקטוק, המניע את התוכן המוצג למשתמשים באפליקציה, דרך פיד ה-"For You" שמציג תוכן מותאם אישית לפי תחומי העניין של המשתמשים. התביעות מדגישות גם תכונות עיצוביות נוספות אשר נטען שממכרות ילדים לפלטפורמה, כמו היכולת לגלול ללא סוף בין תכנים, התראות שמגיעות עם "רעד" מובנה, ופילטרים על הפנים שיוצרים סטנדרטים בלתי אפשריים למראה.
 
במסגרת התביעות, מחוז קולומביה כינה את האלגוריתם של טיקטוק "מעורר דופמין", וטען כי הוא עוצב להיות ממכר בכוונה, במטרה ללכוד צעירים רבים לשימוש מוגזם ולהשאירם באפליקציה במשך שעות רבות. טיקטוק פועלת כך למרות ידיעתה שהתנהגויות אלו יובילו לפגיעה "פסיכולוגית ופיזיולוגית עמוקה", כמו חרדה, דיכאון, ובעיות בדימוי הגוף.
 
התובעים טוענים שטיקטוק מרוויחה מהתמכרותם של צעירים לפלטפורמה. לדבריהם, היא לא פועלת בשקיפות מספקת בנוגע לסכנות הפסיכולוגיות שהיא גורמת, על אף מאמצים לשפר את הפלטפורמה ולהגן על משתמשים צעירים.
 
טיקטוק לא מאפשרת לילדים מתחת לגיל 13 להירשם לשירות המרכזי שלה, ומגבילה חלק מהתכנים לצעירים מתחת לגיל 18. עם זאת, התובעים טוענים כי ילדים יכולים לעקוף בקלות את המגבלות הללו, ובכך נחשפים לתוכן שאינו מתאים לגילם.

אפליקציית הסרטונים. פלטפורמה מעוררת דופמין  (צילום: ד''ר איתי גל)
אפליקציית הסרטונים. פלטפורמה מעוררת דופמין (צילום: ד''ר איתי גל)

 
במקביל לתביעות אלו, נחשפות גם טענות כי טיקטוק פועלת כ"כלכלה וירטואלית" ללא רישיון, בכך שהיא מאפשרת רכישת מטבעות וירטואליים הנקראים "מטבעות טיקטוק", אשר ניתן להמירם במתנות כספיות באמצעות טיקטוק לייב. טיקטוק גובה 50% עמלה על עסקאות אלו, אך לטענת התובעים, היא אינה רשומה כגוף פיננסי המוסמך להעביר כספים בארה"ב.
 
בנוסף, טיקטוק מואשמת בכך שצעירים רבים מנוצלים מינית בשידורי לייב באפליקציה, כאשר הפלטפורמה פועלת למעשה כ"מועדון חשפנות וירטואלי" ללא מגבלות גיל.
 
המטרה של התביעות היא לעצור את טיקטוק מלהשתמש בתכונות הללו, להטיל עונשים כספיים על ההתנהלות הבלתי חוקית שלה, ולפצות את המשתמשים שנפגעו מהשימוש באפליקציה.
 
טיקטוק נאלצת להתמודד עם תביעות נוספות הקשורות לשימוש במידע אישי של צעירים, חשיפת תכנים בלתי הולמים, והעברה של נתונים לממשלת סין.

מטיקטוק נמסר: "אנו דוחים בתוקף את הטענות הללו, שרבות מהן אינן מדויקות ומטעות. אנו גאים בעבודה שעשינו כדי להגן על בני נוער ונשארים מחויבים עמוקות לשמירה על בטיחותם, תוך שאנחנו ממשיכים לעדכן ולשפר את הפלטפורמה שלנו. אנו מספקים אמצעי הגנה חזקים, מסירים באופן פרואקטיבי חשבונות משתמשים החשודים כקטינים, ובאופן יזום השקנו בפלטפורמה תכונות ברירת מחדל לבטיחות כמו מגבלות זמן מסך והגדרות פרטיות למשתמשים מתחת לגיל 16 וכן פיצ'ר ל'צימוד משפחתי'. פעלנו בשיתוף פעולה עם מחלקת היועץ המשפטי לממשלה בארה"ב זה למעלה משנתיים, ומאכזב מאוד שכך הם בחרו לפעול במקום להמשיך לעבוד יחד ליצירת פתרונות קונסטרוקטיביים לאתגרים רחבים בתעשייה".