הונאות הסייבר הכלכליות ממשיכות להפיל אלפי ישראלים: מחקר מקיף חדש של איגוד האינטרנט הישראלי חושף כי כמעט מחצית מהציבור בישראל חשוף להונאות פיננסיות ברשת ולפגיעות סייבר חמורות. לפי הנתונים, 42% מהישראלים דיווחו כי נפלו קורבן להונאות מקוונות ופישינג, כאשר חלקם אף דיווחו כי העבירו כספים להונאות שכללו התחזות לזכייה בהגרלה, ירושה או השקעה.

על פי הממצאים, 22.7% מהמשיבים נפלו קורבן לפישינג – כלומר, קיבלו הודעות דוא"ל או SMS המתחזות להיות מטעם שירות מוכר, בניסיון לדלות מהם פרטים אישיים. 14.2% נפגעו מהונאת רשת במסגרתה רכשו מוצר או שירות שלא סופק, ו-5.18% ציינו כי העבירו כסף לגורם שהתחזה למקור לגיטימי.

מלבד ההונאות הישירות, 21% מהציבור דיווח כי מצא תוכנה זדונית (נוזקה או וירוס) באחד ממכשיריו – בין אם מחשב נייח, מחשב נייד, טאבלט או סמארטפון. בנוסף לכך, 7% מהנשאלים סיפרו שמישהו נכנס ללא רשות לחשבונות הדוא"ל או הרשתות החברתיות שלהם, בין אם באמצעות ניחוש או גניבת סיסמה. 6.1% ציינו כי נפלו קורבן לגניבת זהות או התחזות ברשת.

דוגמה להודעת הפישינג (צילום: דוברות המשטרה)
דוגמה להודעת הפישינג (צילום: דוברות המשטרה)

בעיה נוספת שמעלה המחקר היא היעדר עדכוני אבטחה במכשירים חכמים: 30% מהישראלים חשופים לפגיעות סייבר וגניבת מידע אישי בשל חולשות אבטחה בדפדפנים או במערכות הפעלה לא מעודכנות – בעיקר בטלפונים ניידים ובמכשירים חכמים נוספים.

עוד עולה מהמחקר כי רוב הציבור חושש מפני פשיעת סייבר בשנה הקרובה. 39% מהנשאלים אמרו שהם מפחדים ליפול קורבן לפשע סייבר בעתיד הקרוב. 22.2% היו ניטרליים כלפי האמירה, 16.5% הסכימו איתה במידה רבה, 15.3% לא הסכימו, ורק 6.7% לא הסכימו כלל. מעניין לציין כי לא נמצאו הבדלים מהותיים בין גברים לנשים או בין קבוצות גיל, הכנסה והשכלה בכל הנוגע לתחושת החשש.

נתון מטריד נוסף שעולה מהמחקר הוא הרגלי הגלישה והאבטחה של הישראלים: 70% מהמשיבים דיווחו כי הם משתמשים באותה סיסמה עבור מספר שירותים או חשבונות דיגיטליים, ו-38% הודו שאינם יודעים לזהות אם כתובת של אתר אינטרנט היא מאובטחת או לא.

באיגוד האינטרנט הישראלי אומרים כי הנתונים מצביעים על הצורך הדחוף בהעלאת מודעות ובלקיחת אחריות אישית מצד כל אחד מהמשתמשים. לדברי מומחי האיגוד, מתקפות סייבר והונאות ברשת פוגעות בכל ישראלי שני והדגישו כי התגוננות וזהירות מפני האיום הדיגיטלי המתפתח מתחילות בשיקול דעת וזהירות אישית.

מתקפת סייבר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
מתקפת סייבר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

המחקר נערך כחלק מקמפיין ארצי חדש של איגוד האינטרנט הישראלי תחת הכותרת "לא נופלים ברשת", הנתמך על ידי הקרן למימון תובענות ייצוגיות של משרד המשפטים. מטרת הקמפיין היא להעלות מודעות בציבור, ולספק כלים פרקטיים להתגוננות בפני הונאות הרשת – תופעה שהחריפה מאוד בשנתיים האחרונות, בעיקר מאז תחילת הלחימה בדרום.

במסגרת הקמפיין הושק עמוד הדרכה ומידע ייעודי לציבור, הכולל מידע חיוני על סוגי הונאות נפוצים ברשת, כפי שנאספו על ידי קו הסיוע לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי. העמוד מציע גם מדריכים דיגיטליים מעשיים לזיהוי הונאות ולהתמודדות עם ניסיונות התחזות במטרה לצמצם את מכת ההונאות.