ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התראיין היום (ראשון) לוואלה!, ודחה על הסף כל אפשרות של הקמת ממשלת אחדות עם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לאחר הבחירות. "לא אשב עם נתניהו, לא באחדות, לא בניסיון ולא בתרגיל", הצהיר לפיד.

לפיד מתקרב לנתניהו: הנתון שעלול להכריע את קמפיין הבחירות | בן כספית
השאלות הילדותיות של אופירה וברקוביץ' לא הוציאו את לפיד משלוותו

"האיש עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים וגדול המפלגים והמשסעים בתולדות המדינה, ואיתו אי אפשר לשבת. אני חושב שאני פטור מחובת ההוכחה בנושא הזה, הציעו לי כבר את כל העולם ולא ישבתי איתו", ציין.

על כך שנתניהו השקיע מאמצים גדולים בסיורי בחירות לעומת ראש הממשלה המכהן, מחה לפיד על ההשוואה: "נתניהו הוא לא הדוגמא שלי לשום דבר, לא לטוהר מדינות, לא לאיך מנהלים מדינה או ממשלה ולא לאיך מנהלים בחירות. זה תמיד מוזר בעיניי כששואלים אותי למה אתה לא כמוהו". 

עוד במהלך הריאיון, סירב לפיד לפרט כיצד הוא מתכוון להקים ממשלה: "המתמטיקה זה שעשוע של פרשנים, אבל זה לא מנצח בחירות". אך הוא הבהיר כי יעשה כל מאמץ "כדי שלא יהיו בחירות שישיות".

בהתייחס לחששות בגוש המרכז שמאל מנפילתן של המפלגות הקטנות מתחת לאחוז החסימה ומהיעדר הסכמי עודפים בין המפלגות הערביות לפיד הודה כי "קשה לא להיות מודאג יומיים לפני הבחירות, אנחנו עובדים מאוד קשה בשביל לתקן את זה. כל אחד צריך ללכת ולעשות עם עצמו את החשבון איזו מדינה הוא רוצה שתהיה פה. אף אחד, או רוב מוחלט של אנשים לא הולכים לקלפי על מתמטיקה, הם הולכים על החיים שלהם".

בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"להצביע נגד בן גביר זה להצביע נגד צה"ל"

כמו כן, הוא שב וטען כי אין לו כוונה להקים ממשלה עם חד"ש-תע"ל, והתייחס לתמיכה שהביעה ח"כ עאידה תומא סלימאן במחבלי גוב האריות. "תומא סלימאן לא יכולה להיות בממשלה ולא תהיה בממשלה, אני חושב שיש לי רקורד טוב משל אחרים בעמידה במילה שלי".

בהמשך הריאיון, התייחס לפיד לחשש מהתחזקותו של יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר: "הייתי מעדיף שהוא לא יהיה חלק מהמערכת הפוליטית כי הוא מסוכן לחיילי צה"ל. להצביע נגד בן גביר זה להצביע נגד צה"ל. זה איש שמסכן חיילים. הבעיה עם בן גביר היא שאנשים לא יודעים מי הוא ומה הוא מייצג ולא מבינים איזה סיכון הוא מגלם בתוכו למערכת הביטחון". 

ראש הממשלה התייחס גם לשורה של אזהרות שהשמיעו בכירי הממשל האמריקאי על שילובו של בן גביר בממשלה, שנחשפו בוואלה!, ואמר כי "הקהילה הבינלאומית מאוד חוששת מזה כי זה יגרום כאוס, כי זה מסוכן לדמוקרטיה הישראלית, כי זו אלימות כדרך חיים".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מתייחס לישורת האחרונה בקמפיין במטה המפלגה

אתמול, ח"כ רם בן ברק מיש עתיד חולל סערה לאחר שהשווה בין נתניהו ובן גביר לבין היטלר והמפלגה הנאצית "שעלו לשלטון בצורה דמוקרטית". לפיד גינה את האמירה של בן סיעתו ואמר: "אני נגד כל השוואה לשואה, אני בנו של ניצול שואה, זה לא מקובל עליי וגם לא על רם, הוא תיקן עצמו וטוב עשה שסיכן את עצמו. זו אמירה לא מוצלחת ולא נכונה".

על רצונו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להחליפו בראשות הממשלה, אמר לפיד: "זה לגיטימי שלאנשים פוליטיים יש אמביציות פוליטיות ואני מקבל את זה אפילו שבזמן בחירות אנשים אומרים כל מיני דברים. זה גם היה בפעם הקודמת ועובדה שאני אמרתי לנשיא עלה בידי להקים ממשלה ואת יושבת מול ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל. יש עתיד היא מפלגת השלטון הישראלית, הקמנו את הממשלה הנוכחית ורוצים להקים את הבאה".

בני גנץ בפסגת המנהיגים של מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ בפסגת המנהיגים של מעריב (צילום: מרק ישראל סלם)

לדבריו, הוא סבור שהממשלה צריכה להיות מובלת על ידי מפלגה גדולה, "כי זה מבטיח יציבות. ראינו מה קרה בממשלה הנוכחית שנפלה בגלל מפלגה קטנה שהתפוררה. צריך לייצר פירמידה שברור מי מוביל אותה". לדבריו, היחסים בינו ובין גנץ "טובים מאוד, ואנחנו עובדים טוב מאוד ביחד בתחום הביטחוני".

בהתייחסות ליחסיו עם הסיעות החרדיות, הצהיר כי התקשורת טובה. "זה עניין של תפיסת עולם, אני חושב שאני לא יכול להיות ראש ממשלה רק של האנשים שמסכימים אותי או הצביעו לי, אני ראש ממשלה גם של חרדים, ערבים וימנים וכל מי שהצביע אחרת. חלק מהעבודה זה מול נציגי הציבור שלהם, אז אני בקשר מולם. הם יודעים שאני אדם הגון ושהם יכולים תמיד לפנות".

עם זאת, לדבריו, ראשי הסיעות החרדיות לא באו לתדרוך על הסכם הגבול הימי עם לבנון למרות שהזמין אותם, "כי הייתה הנחיה באופוזיציה לא לבוא כי העובדות הפריעו להם לצאת נגד ההסכם".

"צריך לטפל ביוקר המחיה, לא צריך בהכרח ממשלת אחדות"

לדברי לפיד, אם יצליח להיבחר שוב, המשימה הראשונה על שולחנו תהיה איפול ביוקר המחיה. "אני אתחיל באמירה העצובה שאין לי פתרונות פלא כי אין קסמים בדבר הזה. יש לנו פתרונות טובים יותר מהממשלות הקודמות. יוקר המחיה מושפע מגורמים שלא קשורים לממשלה, כרגע אנחנו בתקופה של אחרי קורונה ומלחמה באוקראינה, שיצרה משבר אנרגיה ומזון, זה העלה את המחירים בכל העולם".

"אצלנו זה חמור במיוחד כי היה פה יוקר מחיה מהתחלה והרבה שנים של הזנחה". לדבריו, "זה הנושא שאני מבלה עליו הכי הרבה זמן. עשינו סדרה מאוד גדולה של צעדים שיורידו את המחירים. יקר בכל העולם ויקר בארץ וזה לוקח זמן ואין פתרונות פלא. כל פוליטיקאי שיגיד שיש לו פתרון ליוקר המחיה משקר, אבל זה לא אומר שאי אפשר לטפל בזה, ואנחנו עושים", הוסיף.

פירות, ירקות, עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
פירות, ירקות, עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

הוא דחה את הטענה שרק ממשלת אחדות רחבה תוכל לטפל ביוקר המחיה לאורך זמן. "יש הרבה בעיות, צריך לטפל ביוקר המחיה, לא צריך בהכרח ממשלת אחדות. זה נכון שאם יהיו עוד בחירות זה גם יקר וגם מיותר וגם מכביד. גם ממשלה צרה יכולה לטפל בזה אם היא מושקעת בזה כמו שאנחנו מושקעים".