נמשכים המגעים להקמת הממשלה בין מפלגת הליכוד לשותפותיה הקואליציוניות. אמש נפגש ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, עם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, ובכך השלים את סבב הפגישות הראשוני עם מנהיגי המפלגות התומכות בו לתפקיד ראש הממשלה. על כך, הפרשנית הפוליטית של וואלה! טל שלו, שוחחה הבוקר (שלישי) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM. כמו כן, התייחסה גם לאפשרות שהממשלה תוקם תחילה ללא קווי יסוד.

בפתח השיחה, התייחסה לפגישה בין נתניהו ובן גביר, ואמרה כי "זה אומר שהגיע זמן התשלום של נתניהו. נתניהו קיבל במהלך מערכת הבחירות, מכל שותפיו, הרבה סיוע. הניצחון הזה הוא לא רק של הליכוד, הוא של כל הבלוק, ובטח שלאיתמר בן גביר יש חשיבות מיוחדת בתוך האירוע הזה".

"בעצם, ההתחמקות של נתניהו מלהצטלם איתו עד עכשיו הייתה פגיעה ובכבודו ואתמול הוא מכיר סוף סוף במעמדו. אתמול הוא הופך להיות שותף אמיתי של נתניהו. צריך לשים לב לניואנסים, כל התמונות שנתניהו צילם עם השותפים שלו שהוא נפגש איתם קודם, הם היו בפוזה הרב היותר ידידויות ופחות רשמית, ודווקא עם בן גביר היה לו חשוב למצב אותו סביב שולחן, שזה יראה פגישת עבודה, לא פגישה חברית וכדי שיראה מי הבוס", הוסיפה.

לאחר מכן, נשאלה האם הרעיון שהתמונה תיראה כפגישת עבודה הוא עניין חשוב, כשידוע שח"כ בן גביר יקבל תפקיד משמעותי. שלו השיבה כי "אנחנו לא יודעים מה הייתה הדינמיקה בתוך הפגישה, שני הצדדים אמרו שהייתה פגישה טובה מאוד ועניינית, אבל איך מתעצבים היחסים בין נתניהו לבן גביר ברמה האישית? זו הייתה פגישה שנמשכה יותר זמן מהקודמות, בן גביר הגיע אליה הרבה יותר מוכן מבחינת דרישות".

לדבריה, "בשורה התחתונה, בן גביר לא נותן לנתניהו את מה שהוא רוצה, כי נתניהו ביקש מכל השותפים שלו לנסות להקים ממשלה כמה שיותר מהר וסבן גביר כמו שאר השותפים אומר 'לא, יש ליד רישות שצריך להסכים עליהם לפני שאנחנו מודיעים שיש לנו ממשלה'. אין ספק שמבחינת בן גביר זה היום שהוא מתקבל באופן רשמי כשותף, באופן פומבי לעיניי כל".

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בהמשך, התייחסה לכך שנתניהו רוצה להקים ממשלה ללא קווי יסוד. שלו העריכה כי "קודם כל נתניהו רוצה להשביע ממשלה מהר ככל האפשר, כי אחרי שנה וחצי שהוא אומר שזו הממשלה הגרועה בכל הזמנים, קצת מוזר שהם יתחילו להסתבך בתיקים וג'ובים. אז עולה החשד של שותפיו של נתניהו, בעיקר סמוטריץ' וגפני, שמאחורי זה עומד ניסיונות התחמקות מפסקת ההתגברות. כל הנושא של פסקת ההתגברות אין עליו הסכמות, היה ויריב לוין יהיה שר המשפטים, הוא חושב שפסקת ההתגברות לא מספיק. דווקא פסקת ההתגברות זה לא משהו שהוא ורצה. עכשיו נשאלת השאלה האם זה בגלל שנתניהו מנסה להתחמק? להשאיר את הדלת פתוחה לאיזושהי ממשלת אחדות? השותפים שלו חושדים שכן".

מתי תוקדם הממשלה?
"נתניהו הציב דד ליין שאפתי שזה יהיה ביום השבעת הכנסת, אני נוטה להמר שזה יקח קצת יותר זמן, אבל יכול להיות שזה יהיה עד סוף החודש, שזה יהיה מהר. לא דיברנו עוד על זה שנתניהו חשד, האם הוא מנסה לייצר אחדות, או האם אנשים לוחצים על נתניהו לפעול להקמת ממשלת אחדות – בשלב זה זה לא קיים, בעיקר לא מצד נתניהו ולא מצד השותפים הפוטנציאליים בצד השני. אבל מאוד יכול להיות שנתניהו ישאיר בידיים שלו כמה תיקים, כדי שכל הזמן יראה שפניו להרחבת הממשלה כדי לקרוץ לשותפים בחוץ אבל בעיקר לשלוט על השותפים בפנים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm