מדוע שרי הליכוד בחרו שלא להגיב לפרסום הפרטים הראשונים על תכנית המאה, והאם מפלגת כחול-לבן מתחילה לדשדש? על שאלות אלו ניסו לענות הבוקר (שלישי) מירב פרסי צדוק, יועצת אסטרטגית תקשורתית, וממי פאר, יועץ תקשורת ממשרד פאר לוין, בראיון לתכניתה של אילה חסון ב-103FM. 



ראשית דיברה צדוק, והתייחסה לשתיקתם של שרי הליכוד על דבריו של ג'ראד קושנר על תכנית המאה הצפויה להתפרסם לאחר הבחירות. צדוק טענה כי שתיקתם של השרים נובעת מתוך לחץ: "חברי הליכוד נדרשים פתאום להתמודד עם פרסום תוכנית השלום של טראמפ, שהייתה בצד ולא הפריעה לקמפיין, וכעת היא טורפת את כל הקלפים. כעת כשטראמפ, ידיד ישראל, עומד להגיש תוכנית בה עלול להיכתב צמד המילים 'חלוקת ירושלים' זה בעייתי לליכוד".



הדילמה בליכוד לטענת צדוק היא מהותית - "מבחינת הליכוד לא רוצים להיכנס לפינה בה תוקפים את טראמפ, ולומר שלא יתנו יד לחלוקת ירושלים, אך עם זאת, קיים חשש שיאבדו על כך קולות בימין". פאר הצטרף לשיחה בשלב זה והוסיף כי לדעתו הבחירה לא להגיב היא הנכונה: "מישהו חכם אמר לי שהוא אף פעם לא הצטער על הריאיון שלא נתן. אני חושב שנתניהו צודק לחלוטין בנושא. כל דבר שיגידו אנשי הליכוד בנושא יפעל לרעתם. רה"מ כבר יודע שהוא יכול לפעול מעל הראש של התקשורת, והוא עושה זאת כולל לא מעט טעויות".



איזה טעויות?
פאר: "אני חושב שהקמפיין של הליכוד מתחיל לשדר לחץ, נתניהו מכנה כל אדם שמתנגד לו כשמאל וללא הבחנה, מעין העתק-הדבק למערכת הבחירות הקודמת. מה שעבד במערכת הבחירות הקודמת יכול הפעם לפעול לרעתו. הבייס אליו נתניהו פונה אינו טיפש. כשגנץ נאם נאום רע בו האשים את ביבי שהיה באולפנים בזמן שהוא היה בשטח, ביבי היה צריך לשתוק שתיקה רועמת, במקום הוא בחר להגיב בהתבכיינות וחבל. מדינת ישראל צריכה ראש ממשלה חזק".



"לא מספיק להוביל בסקרים אם האתגר הוא לנצח"
על מפלגת כחול-לבן, המורכבת בעיקר ממועמדים שאינם מנוסים בפוליטיקה, אמרו היועצים כי הדבר המומלץ עבורם כעת הוא גם, לא להתראיין. לדברי צדוק, "מפלגת כחול לבן נמצאת באתגר מאוד גדול. אחרי כל אמירה שלהם יוצאת גם הבהרה וזה נשמע ונראה כמו מגדל בבל. אין משמעת קמפיין ואין מסר אחיד ולכן גם שם נכון לא להתראיין בנתיים עד שיוצרים תשתית משותפת של מסרים והתחייבויות לציבור"



ממי פאר: "מירב צודקת לחלוטין. כאן ההבדל הגדול בין ראש ממשלה מכהן, שיכול לנווט את הדברים בצורה קצת אחרת, למפלגה שקורית תיגר על ממשלתו ורוצה להיבחר במקומו. זו מפלגה שחייבת לדבר ולהתראיין כל יום צריך לצאת גם דף מסרים פנימי שהוא הרחק מעיני התקשורת. גם עמדה של אדם חלש ואחרון במפלגה יכול לפגוע בה".