הצד של המסעדנים: 12 ימים לאחר תחילת המלחמה, ישבתי לשיחה טעוה רגשית עם אדם שוקרון, הבעלים של שני עסקים באשדוד - מסעדת הבשר "זה", הקיימת כבר 12 שנה והפיצרייה "זאת" שנפתחה ממש לאחרונה, על מנת לנסות ולהבין מה קורה בסצנה הקולינרית של העיר, על רקע הימים הקשים בדרום.

מעריב מצדיעים: יוזמות נפלאות לאירוח מפונים מהדרום ומהצפון
"לתת את המעט": המסעדות שמתגייסות למען תושבי הדרום

איך התחושות של המסעדנים באשדוד בימים אלו?
"תראי, רוב המסעדות בעיר סגורות. התחושות קשות מאד, חווינו זעזוע, השפלה וכאב שאף מילה לא יכולה לתאר באמת את המצב. אנחנו עדיין מלקקים את הפצעים והכל נמצא עדיין תחת מצב מלחמה מלחיץ מאד".

אתם עובדים בצורה כלשהי?
"הייתי סגור עד עכשיו. אין כמעט תנועה בעיר, אבל אין לי ברירה, אני מתכוון לפתוח את הפיצריה, בידיעה ברורה שאני לא אקבל שום פיצוי מאף אחד, זה עסק יחסית חדש ולא מעניין את אף אחד ההשקעה וההפסד שלו. אז היום אני אתחיל במשלוחים והגשה למי שירצה.

עד עכשיו מייד נרתמנו לתת מזון וכל מה שאפשר ללוחמים ולמשפחות, אבל בלית ברירה אנחנו חייבים לקחת את עצמנו בידיים ולהתחיל להבין איך מתאוששים. כרגע אף אחד, אף גורם מוסמך לא פנה אלינו ומהזיכרון שלנו מהמענקים כביכול של הקורונה, אני לא מסתמך על זה – כי הם לקחו אותם בחזרה. לכן, אנחנו פשוט מתנהלים לבד".

מה התחושות ברחוב, של המסעדות?
"מרגישים ומבינים שהולכת להיות הפעם מערכה ארוכה מאד שלא תיגמר בקלות ותשפיע עלינו מורלית וכלכלית, בשונה מתקופת הקורונה, שבה אנשים חיפשו איך לבלות ולצאת, פה אנשים מפחדים וגם אין להם רצון. אין מה לעשות, מסעדות ומשלוחים זה הדבר האחרון ברשימה, אולי לפני חופשות. מסעדות זה מותרות ואנשים כשהם במצב נפשי וכלכלי רעוע, כשהמורל במדינה קשה, לא רוצים וגם לא מרגישים בנוח לצאת ולכן אנחנו הראשונים להיפגע תמיד".

הוא ביקר בחריפות את גישת הממשלה כלפי עולם המסעדנות: "הבעיה היא ההתנהלות, הידיעה שאין גיבוי מהממשלה ומהמדינה. לא משנה כמה מנוסים נהיה בחוויות כאלו של טילים ופיגועים, אי אפשר אף פעם לסמוך על המדינה שתדע להתמודד, מעולם לא קיבלתי עזרה ממנה. אנחנו האזרחים עוזרים למדינה ולא מקבלים מהם כלום, לכן מה שנותר לנו הוא להוציא את עצמנו מהבוץ באופן עצמאי. כל המסעדות פה מבינות שאנחנו לבד בסיפור, וזה קשה כי אנחנו באמת מפחדים מהעתיד. אין לי מושג מה הולך להיות איתי, עם העסקים שלי, העיר והמדינה".