נדמה שקל להתנשא על מסעדת “מסה” – לזלזל בעיצוב הלבן שמשווה למסעדה מראה של חתונה א־לה אירית רחמים, לגחך על הקהל שפוקד את המסעדה, ללגלג על הכורסאות הגדולות ועל “שולחן הקונספט”, ולבוז לאוכל, שיש בו מתיקות יתר, מורכבות יתר. כנראה שאם אותו האוכל היה מוגש במסעדה בעלת קירות חשופי טיח, עם קהל שיצא הרגע מסרט צרפתי דל תקציב בסינמטק, עם שף צרפתי מעוטר בכוכבי מישלן – ההתייחסות הייתה שונה.

אלא שהשף החדש של "מסה", אסף שטרן, אכן עבד במסעדות מעוטרות כוכבים - החל ממסעדת Moshik (של השף מושיק רוט) בעלת כוכב המישלן באמסטרדם; Eviteriu האיטלקית, המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן; ובמסעדות "כתית" (שהייתה הכי קרובה למישלן) ו"המזללה" (של שף מאיר אדוני) – ויש לו את הכישרון להגיש מנות מקוריות, נועזות ומפתיעות. כזו היא, למשל, מנת האבטיח: כאן הוא נצלה על גריל פחמים עם סילאן (מילה גסה) ובלסמי (מילה אהובה), יש עליו גבינת טולום מגוררת, קרם עגבניות שרי צהובות, שמן בזיליקום וסלט ריג'לה. בלגן? רק לכאורה. המנה הזו, שתכף תיעלם מהתפריט (כי הסתיו כבר פה), היא מופתית כמנה ראשונה – יש בה ניגודיות והשלמה, מתיקות ומליחות, עם כל מיני מרכיבים קטנים שכנראה עושים את ההבדל בין "אבטיח ובולגרית" למנה הסנסציונית הזו. ובאופן חריג ל"מסה", גם מחירה סביר (38 שקלים).

מאז שהוקמה, מיתגה את עצמה "מסה" מבחינה עיצובית כארמונות ורסאי, כבית מקדש. המראה הגרנדיוזי שלה אולי מרשים חלק מהלקוחות, אבל גורם לדחייה עזה בקרב לקוחות אחרים. אולי הגיע הזמן לרענון באמצעות מעצבי פנים מז'אנר אחר. בינתיים, החדשות הטובות הן שהווילונות הלבנים הגדולים, שהעמיסו על האולם מהתקרה ועד לרצפה, הוסרו.

המחירים הם דבר נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו: יש כאן מנות, שאיך שלא מסתכלים עליהן, מתומחרות גבוה מדי (סקלופיני כבד אווז ב־112 שקלים – כמנה ראשונה!; צלעות טלה בעשבים ב־218 שקלים). כנראה היה זה הקוקטייל שבלבל אותנו, ובגללו הזמנו את הצלעות. לשולחן הגיעה צלחת ובתוכה שלוש צלעות גדולות ממדים, עליהן מיני עשבים. אחזנו בצלע ביד חשופה וטעמנו. מה נאמר ומה נלין, הן פשוט מצוינות. עשויות בדרגת עשייה מדויקת, מתובלות בקפידה ועסיסיות – לא יודעים מה אכל הטלה הזה, אבל התענגנו עליו מאוד. לצד הצלעות מצאנו מלפוף, כרוב ערבי גדול ופחוס, ובתוכו טלה ובורגול ברוטב תמרינדי, ובוקצ'וי צלוי. לא קל לנו להצדיק מחיר כזה למנה, אבל נדמה שכל כך נהנינו שגם המחיר הפך לנסלח.

צלעות טלה ב''מסה''  (צילום: אמיר מנחם)
צלעות טלה ב''מסה'' (צילום: אמיר מנחם)


הקינוחים עוד דורשים מקצה שיפורים. גלקסיה (68 שקלים) הוא ביצת מגנום לבן במילוי אנגלז פיסטוק וקולי פטל. כדי להגיע למילוי צריך לפצח את הביצה – גימיק שכבר נס לחו; עוגת הנמסיס שוקולד (68 שקלים) הייתה פשוטה מדי והזכירה בטעמה עוגת יום הולדת. כך או כך, "מסה" חוזרת אחרי יותר משנה של קיפאון, עם שף חדש ועם פחות וילונות - שתי סיבות טובות מספיק כדי לבקר בה. 

"מסה", הארבעה 19, תל אביב, 03־6856859 (לא כשר)

חדשות האוכל מחוץ לקופסה: כוכבת האינסטגרם בתחום האפייה, שירן מתתיהו, יוצאת מהרשת עם בוטיק קינוחים חדש ביפו ומציעה קרואסונים מרובעים, עוגות סוכריות נשפכות ועוד

שירן מתיתיהו, מסעדת ''טאדם''  (צילום: אייל רז אורן)
שירן מתיתיהו, מסעדת ''טאדם'' (צילום: אייל רז אורן)

מי קבע שקרואסון חייב להיות בצורה המוכרת לנו? ובכן, אלו היו הצרפתים. פירוש המילה "קרואסון" הוא סהר, אבל שירן מתתיהו, כוכבת אינסטגרם בתחום האפייה, יוצאת מהקופסה ומוכרת את הקרואסון בצורת מרובע שממולא בנוטלה, בפיסטוק ובשוקולד לבן או בריבת חלב. מתברר שזהו גם המאפה הנמכר ביותר בחנות הקטנה והחדשה שלה ביפו בשם "טדאם!" (עם סימן קריאה), שם היא יוצאת מגבולות הרשת ופוגשת אנשים אמיתיים.

"העסק שלי הוא בוטיק קינוחים מגניב באווירת האינסטגרם וערוץ היוטיוב שלי", היא אומרת. "ההשראה לעיצוב המקום היא מוזיאון הסלפי והמתוקים בבודפשט, בתוספת טאץ' אישי שלי. השם 'טדאם!' הגיע בעקבות היוטיוב - בסוף כל סרטון אני מציגה את הקינוח שהכנתי ואומרת 'טדאםםםם'".

מתתיהו, בת 31 מבת ים, היא צעירה נוספת שפורצת מגבולות הרשת, אחרי אור שפיץ וליאור קוקה. בעוד שפיץ הולכת על הקונספט הוורוד (קוקה מחכה בפינה), מתתיהו מעדיפה צבעוני, וכמה שיותר. בסופו של דבר, שתיהן מוכרות מאפים מפונפנים, מוגזמים, מתוקים (לעתים מדי) ובעיקר פוטוגניים, כי החיים באינסטגרם תמיד יפים יותר. "להגיד ששתינו אותו סוג - זה כבר אחרים אולי יגידו", אומרת מתתיהו. "שתינו יצאנו מהרשת ופתחנו מקום משלנו, אז אני מבינה את ההשוואה, אבל אני חושבת שכל אחת מביאה את עצמה למקום שלה, לכל אחת יש את העיצוב שלה והטעמים שלה. בסופו של דבר, שתינו קונדיטוריות. היו רבות לפנינו, ויהיו נוספות לצדנו".

קרואסון ב''טאדאם''  (צילום: שירן מתיתיהו)
קרואסון ב''טאדאם'' (צילום: שירן מתיתיהו)


ומה אפשר למצוא בחנות? מלבד הקרואסון המרובע (19 שקלים), יש עוגיות שוקולד צ'יפס וחמאה חמה, עוגיות אמסטרדם ועוגיות פיסטוק צ'יפס (15 שקלים), עוגות סוכריות נשפכות, עוגת ארבעה שוקולדים ועוגת גבינה עם נוגט ואגוזי לוז (במחירים שנעים בין 280 ל־340 שקלים), עוגות שמרים ורוגלעך (55 שקלים), עוגה מקרואסונים במילויים שונים (65 שקלים) ועוד. 

"טדאם!", רבי פנחס 11, יפו (כשר)