לרגל יום הקפה הבינלאומי, המצוין מדי שנה ב-1 באוקטובר, יצאנו לגלות עובדות מרתקות על אחד המשקאות האהובים בעולם. עבור רבים, קפה הוא הרבה יותר מסתם משקה - הוא מהווה תשוקה, מספק רגע של התבוננות פנימית, ומסמל התחלות חדשות.

סיפורו של הקפה מתחיל באתיופיה של המאה התשיעית, כאשר רועה עיזים גילה במקרה את ההשפעות המעוררות של פולי הקפה על עדרו. משם, התפשטה שתיית הקפה לעולם הערבי במאה ה-15, ובהמשך לאסיה, איטליה, ולבסוף לכל רחבי אירופה ואמריקה. כיום, יותר מ-3.25 מיליארד כוסות קפה נצרכות מדי יום ברחבי העולם, עדות לפופולריות העצומה של המשקה.

יום הקפה הבינלאומי, שהוכר לראשונה ב-2015, נועד להעלות מודעות למצבם של חקלאי הקפה ולקדם סחר הוגן. זוהי הזדמנות לא רק לחגוג את המשקה האהוב, אלא גם להתמקד באתגרים העומדים בפני התעשייה, כמו שינויי אקלים והצורך בקיימות.

מעבר לטעמו המשובח, לקפה יש גם יתרונות בריאותיים מפתיעים. מחקרים מראים כי הוא יכול לסייע בשריפת שומן, להגביר את קצב חילוף החומרים, ואפילו לשפר מצב רוח. קפה מכיל חומרים מזינים חיוניים כמו ניאצין, מגנזיום, אשלגן ומנגן, ונחשב למקור העשיר ביותר לנוגדי חמצון בתזונה המערבית.

מעניין לגלות שפינלנד, למרות שאינה מגדלת קפה, היא המובילה העולמית בצריכת קפה לנפש, עם 12 ק"ג לאדם בשנה. בישראל, שוק הקפה צפוי להגיע ל-37.42 מיליון דולר ב-2024, עם צמיחה שנתית מרשימה של 12.31% עד 2029.

קפה לוואצה (צילום: יח''צ)
קפה לוואצה (צילום: יח''צ)

קפה וקיימות

ענקית הקפה האיטלקית Lavazza, שהחלה את דרכה כחנות קטנה בטורינו ב-1895, הפכה לסמל של חווית הקפה האיטלקי האותנטי בעולם. כיום, מעל 30 מיליארד כוסות קפה לוואצה נצרכות מדי שנה. החברה גם מובילה מאמצים בתחום הקיימות, עם קרן התומכת בקהילות קטנות של מגדלי קפה ב-15 מדינות באמצעות פרויקטים של קיימות חברתית וסביבתית.

ואכן שינויי אקלים הם אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני תעשיית הקפה. מכיוון שנראה שהביקוש העולמי לקפה צפוי להכפיל את עצמו עד 2050, ענקיות הקפה העולמיות מעריכות כל הזמן מחדש את מאמצי הקיימות שלהן כדי למזער את ההשפעה הסביבתית שלהן וליצור שרשרת אספקה ​​בת קיימא יותר.

רכישת קפה שמיוצר בצורה אתית ועם השפעה מינימלית על הסביבה חשובה לצרכנים, שרוצים לדעת מה מותגים עושים כדי לעשות את ההבדל. במחקר עולמי של Accenture שבדק 35,000 אנשים ב-35 מדינות, שני שלישים מהצרכנים מקבלים החלטות לגבי מה לקנות על סמך השקיפות של החברה לגבי האופן שבו הם מגנים על הסביבה, מתמודדים עם שינויי אקלים ומביאים שוויון מגדרי.

מרים את המורל

קפה יכול לעזור לשרוף שומן מכיוון שהוכח שהוא מגביר את קצב חילוף החומרים ב-11 אחוזים. לא רק זה, אלא שהוא גם משקה כמעט ללא קלוריות, לפחות כאשר הוא נצרך שחור, ללא חלב או סוכר. קפה מכיל גם מספר חומרים מזינים חיוניים, כולל ניאצין, מגנזיום (ויטמין B3), אשלגן, מנגן, חומצה פנטותנית (ויטמין B5), וריבופלבין (ויטמין B2). ואם זה לא מספיק, קפה נחשב למקור נוגד החמצון הגדול ביותר בתזונה המערבית. קפה הוכח גם כמשפר את הביצועים הפיזיים באופן דרסטי. מחקר שפורסם על ידי אוניברסיטת הרווארד חשף כי קפה עשוי להיות לסייע במצבי  דיכאון ולגרום לאנשים להרגיש מאושרים יותר.

לסיום, בין אם אתם מעדיפים אספרסו חזק, קפוצ'ינו מוקצף או פילטר קלוי קלות, יום הקפה הבינלאומי הוא הזדמנות מושלמת להעריך את המשקה האהוב הזה על כל גווניו ולהרהר בהשפעתו העצומה על התרבות העולמית.