יום כיפור מוקדש להתנקות ולהשתחררות מחטאים ומקיבעונות שליליים כדי שנוכל לקדם את תחילת השנה החדשה עם מצפון נקי ו"ראש שקט". איך להיערך לצום בצורה נכונה, ממה כדאי להימנע בארוחה מפסקת ועם מה לשבור את הצום. צום כיפור הוא צום יבש, שבנוסף להימנעות מאכילה, אסורה בו השתייה. אז איך עושים זאת בקלות, על מה כדאי להקפיד ומתי כדאי להימנע מהצום? עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית מחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית", נותנת לנו מספר טיפים:

לפני הצום:

· הכי חשוב להגיע במצב של הידרציה טובה. מים, שתו כבר היום ומחר כמות כזו של נוזלים שתגרום לשתן שלכם להיות שקוף. זה יקל מאוד על הצום. ימנע כאבי ראש וירידת לחץ דם. שתו גם מחר במהלך היום עד לארוחה המפסקת. אם הצלחתם להגיע ל-3 ליטרים זה בהחלט יפה.

· פחות קפה במיוחד למי שסובל מכאבי ראש ההפחתה בקפה תסייע לחסוך סבל מיותר בצום.

· יותר ארוחות- אם אתם אוהבים לצום בשגרה ולדלג על ארוחות, אולי כדאי דווקא לאכול בחלון יותר גדול של שעות היום ומחר כדי להגיע לצום במצב תזונתי טוב. אכלו היום 3 ארוחות ומחר 2 ארוחות, כולל הארוחה המפסקת. זה הזמן להתענג על חביתה גדולה מ-3 ביצים בתוספת גבינה וסלט עם שמן זית, אולי גם יוגורט או שמנת (אם נשאר לכם מקום...).

בארוחה המפסקת:

· אכלו ארוחה רגילה ולא גדולה מדי, בדומה לארוחת הבוקר, שימו דגש על חלבונים שמנים- אם בחרתם לאכול דג, העדיפו דג שמן כמו נסיכת הנילוס או בורי, בשר- העדיפו בשר מחלקים קדמיים שהוא שמן יותר, עוף- בחרו כנפיים, שוקיים או כרעיים עם עור, אם אתם אוהבים כבד קצוץ לכו על זה., צמחונים יכולים ליהנות מטופו עם רוטב עשיר (קרם קוקוס למשל) ופשטידת ירק. תוספת של ירקות חיים ומבושלים וקינוח דל פחמימות כמו שוקולד מריר 85% ומעלה או ג'לי ללא סוכר עם חתיכות פטל או תות.

· הפסיקו לשתות כעשרים דקות לפני תחילת הארוחה. השאירו זמן כדי לשתות לפני תחילת הצום ולאחר הארוחה מבלי להרגיש מלאות. (כרבע שעה).

· הימנעו ממזון מלוח או משימוש ברטבים ואבקות מרק בבישול הארוחה. 

· הימנעו מצריכת מזון מתוק ומפחמימות שיספגו מהר לדם ויגרמו לכם לרעב תוך זמן קצר.

כוס מים ובקבוק  (צילום: אינגאימג')
כוס מים ובקבוק (צילום: אינגאימג')

במהלך הצום:

· הימנעו מפעילות גופנית שתגרום לכם להזיע ולאבד נוזלים. 

· למדו לגלוש על הגלים- הרעב בא בגלים, לא רציפים. זוהי הפרשת הורמונים שחולפת בין אם אנחנו אוכלים ובין אם לא. 

אחרי הצום: 

· אכלו כמויות נורמאליות, כאילו לא צמתם. אין צורך לפצות על השעות בהן צמתם.

· התחילו משתייה של תה או קפה עם עוגיה ללא סוכר. בדקו איך הגוף מגיב ולאחר מכן המשיכו לארוחה

לצום באחריות:

· לאנשים שסובלים מהפרעות אכילה, לנשים הרות ומיניקות ולילדים מתחת לגיל 18 לא מומלץ לבצע את הצומות.

· אם אתם סוכרתיים שנוטלים אינסולין או תרופות שמגרות הפרשת אינסולין וגם תרופות כמו ג'רדיאנס/פורסיגה ואחרות התייעצו עם הצוות הרפואי שלכם.