מומחית לשעבר ב-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) מתריעה על הסכנות הבריאותיות בדגני בוקר פופולריים. ד"ר דארין דטווילר, שעבדה כמומחית לבטיחות מזון בסוכנות, מצביעה על Kellogg's Froot Loops כדגני הבוקר המזיקים ביותר בשוק האמריקאי.

לדבריה, וכפי שפורסם ב"ניו יורק פוסט", הטבעות הצבעוניות מכילות רמות מדאיגות של סוכר, צבעי מאכל וחומרים משמרים מלאכותיים, שכולם קשורים לבעיות בריאותיות שונות. הממצאים של ד"ר דטווילר מטרידים במיוחד כאשר בוחנים את כמות הסוכר: מנה אחת בלבד מכילה 12.35 גרם סוכר, שהם כמחצית מהכמות היומית המומלצת לילדים. היא מדגישה כי המצב חמור אף יותר מכיוון שרוב הילדים צורכים יותר מהמנה המומלצת (כוס אחת של דגנים).

מחקר משנת 2022 שנערך באוניברסיטת מקמאסטר בקנדה מחזק את אזהרותיה של ד"ר דטווילר. החוקרים מצאו קשר מדאיג בין צבע המאכל Red 40, הקיים בדגני Froot Loops, לבין בעיות במערכת העיכול, כולל תסמונת המעי הרגיז ומחלת קרוהן. המחקר התבסס על תצפיות בנזק שנגרם לתאי המעי של עכברי מעבדה.

המחאה הציבורית לא איחרה לבוא. יותר מאלף פעילים הפגינו מול מטה קלוג'ס במישיגן, ומעל 400,000 אנשים חתמו על עצומה הדורשת להסיר את התוספים המלאכותיים מהמוצרים. השחקנית אווה מנדס הצטרפה למחאה, וגם ג'ייסון קארפ, משקיע בכיר בחברה, מתח ביקורת חריפה על השימוש בתוספים אלה.

דגני בוקר (צילום: יוסי אלוני פלאש 90)
דגני בוקר (צילום: יוסי אלוני פלאש 90)

במאמר שפורסם ב"ניו יורק פוסט", צוינו גם ההבדלים הבינלאומיים בחקיקה: בבריטניה, הצבעים Red 40 ו-Yellow 5 אסורים לחלוטין. ביפן נאסר השימוש ב-Red 40, ובקנדה אסור השימוש בחומר המשמר BHT. הגרסה הקנדית של Froot Loops, למשל, משתמשת בצבעים טבעיים כמו מיץ גזר ואוכמניות.

בתגובה לביקורת, חברת קלוג'ס טוענת כי 85% ממכירות הדגנים שלה כבר אינם מכילים צבעים מלאכותיים, והיא מחויבת לשקיפות ולהתאמה להעדפות הצרכנים המשתנות. לאחרונה, במהלך משמעותי, הפכה קליפורניה למדינה הראשונה בארה"ב שאסרה על שישה צבעי מאכל בארוחות המוגשות בבתי ספר.

כפי שהדגישה ד"ר דטווילר, השינוי בתעשיית המזון חייב להיות מקיף יותר, במיוחד כשמדובר במוצרים המכוונים לילדים. ההבדלים בין המתכונים באמריקה לאלו שבשאר העולם מעידים כי שינוי כזה אפשרי ונחוץ.