היא מונחת במרכז השולחן, על מגש כסוף או על קרש חיתוך מעוצב, יפה, קלועה, מעוטרת ומוגבהת קלות. על אף השתייכותה למשפחת הלחמים, החלה מיוחדת. אני משווה אותה למלכה - גבוהה ויפה עם כתר זהוב־חום המעוטר בגרגירי שומשום מנצנצים.  

למתכונים נוספים היכנסו לאתר הקולינרי של פסקל פרץ-רובין

בחגי ישראל מקבלת החלה עיצוב מיוחד לסעודה המסורתית, אשר מייחד אותה מהחלה של שבת. השבוע, לקראת סעודת החג, בחרתי להציע לכם שני מתכונים להכנת חלות מיוחדות לצד שלל טיפים להצלחה בהכנה, בעיצוב ובדרך ההגשה. 

ובנימה אישית, אני רוצה להודות לכם, קוראיי האדוקים, על כל הפרגונים והמילים החמות שבהם אתם עוטפים אותי. תודה לכל מי שכותב או פונה אליי דרך הרשתות החברתיות. תודה על הברכות והבקשות. אני מאחלת לכם שנה טובה וברוכה, מלאה בטעמים חדשים ומתוקים. כולי תפילה שיגיעו זמנים שקטים ושכל החטופים יחזרו הביתה בפרוס עלינו השנה החדשה. אמן!

טיפסקל להצלחה באפיית חלה:
# הקפידו על לישה ממושכת של הבצק והתפיחו אותו היטב.

# לפני האפייה הכניסו לתנור כלי עם מים חמים, כדי שייווצרו אדים.

# כדי לקבל חלה שאינה מתוקה הקטינו בחצי את כמות הסוכר והגדילו את כמות המלח. הוסיפו תבלינים לפי הטעם.

# במקום סוכר לבן השתמשו בדבש או בסילאן. שימוש בסוכר חום דמררה יעניק לחלה גוון קרמל בהיר נפלא.

# כדי לחסוך את זמן התססת השמרים השתמשו בשמרים טריים.

# בחלה המיועדת לארוחה שאינה בשרית החליפו את המרגרינה או ה”נטורינה” בחמאה, ואת הנוזלים בחלב או ביוגורט. החלות המתוקות יזכו בטעם ובנימוחות מפתיעה, וגם בעושר קלורי.  

# לא יודעים לעצב חלה מרצועות בצק? כדי לקבל חלות בצורות מעניינות אפו אותן בתבניות מיוחדות.

חלה מתוקה

החומרים (ל־2 חלות בינוניות או לחלה אחת עגולה):
• 1 ק"ג קמח מנופה
• 3 כפות שמן
• 1 ביצה 
• 50 גרם מרגרינה/"מזולה"/"נטורינה"
או 4 כפות שמן
• 1 כפית מלח 
• 50 גרם שמרים טריים
• 5 כפות סוכר 
• 2–½2 כוסות מים 

להברשה: 
• 1 ביצה טרופה
• ½ כוס שומשום או פרג

אופן ההכנה:
מניחים את הקמח בקערת המערבל. יוצרים גומה במרכז ויוצקים לתוכה את השמן והביצה, ומוסיפים את המרגרינה והמלח. מפזרים מסביב את השמרים והסוכר.

מערבלים עם וו לישה במהירות בינונית ומוסיפים בהדרגה מים, תוך הגברת המהירות. מפסיקים כשמתקבל בצק רך וגמיש הניתק מדופנות הקערה.

מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות, מכסים בניילון נצמד ומתפיחים במקום חמים כשעה וחצי או עד הכפלת הנפח. מעבדים מעט את הבצק כדי להוציא ממנו את האוויר ומעצבים בצורה הרצויה.

מניחים בתבנית אפייה משומנת ומשהים כ־20 דקות להתפחה. 

מברישים בביצה ומפזרים מעל שומשום. אופים 30־25 דקות בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות, עד להשחמה יפה. מוציאים ומצננים על רשת.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: חצי שעה, לא כולל זמני התפחה
סוג המנה: פרווה

עיצוב החלה לחג: בוחרים את אחד המתכונים להכנת החלה המופיעים כאן ומעצבים לצורת חישוק, המסמל את ההמשכיות של החיים - שנה נגמרת ואחת שמתחילה. מגישים עם קערית מלאה דבש, ושתהיה לנו שנה טובה ומתוקה. 
 
עיצוב חלת שלום: אחרי ההתפחה מחלקים את הבצק לארבעה חלקים ויוצרים רצועה מכל חלק של בצק. מלפפים שתי רצועות זו בזו כמו בורג. בדרך זו מכינים את שאר הרצועות.

מרפדים תבנית בנייר אפייה ומניחים במרכזה קערית חסינת חום. מברישים את דופנותיה בשמן, מסדרים את הבצק סביב הקערית ומהדקים קלות. בוזקים על פני הבצק קמח ומעטרים בענפי זית (ראו תמונה). אופים בהתאם למתכון. לקראת ההגשה מחליפים את הקערית בכלי קטן מלא בדבש.

עיצוב חלת תפוחים: אחרי ההתפחה מחלקים את הבצק לארבעה חלקים ויוצרים רצועה מכל חלק של בצק, מלפפים שתי רצועות זו בזו כבורג או מחלקים את הבצק לשלושה חלקים שווים וקולעים צמה. מרפדים תבנית בנייר אפייה. מניחים במרכזה קערית חסינת חום ומברישים את דופנותיה בשמן. מסדרים את החלה סביב הקערית. מברישים בביצה טרופה. 

חלת תפוחים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
חלת תפוחים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

חותכים תפוח אדום לפרוסות דקיקות, מברישים אותן במיץ לימון ומסדרים אותן על פני הבצק. מעטרים בשקדים מולבנים פרוסים ובגבישי סוכר. מתפיחים עוד רבע שעה ואופים בהתאם למתכון. לקראת ההגשה מחליפים את הקערית בכלי קטן מלא בדבש.

עיצוב חלת שבלולי פרחים: אחרי ההתפחה מחלקים את הבצק לשישה־שבעה חלקים, תלוי בגודל החלה. יוצרים רצועות מחלקי הבצק ומגלגלים כל רצועה לשבלול. מרפדים תבנית בנייר אפייה. מניחים במרכזה קערית חסינת חום ומברישים את דופנותיה בשמן.

מסדרים את שבלולי הבצק סביב הקערית ומברישים בביצה טרופה. בוזקים על פני כל שבלול שקדים מולבנים, גבישי סוכר, גרעיני חיטה ושומשום. מתפיחים עוד 20 דקות וממשיכים לאפות בהתאם למתכון. לקראת ההגשה מחליפים את הקערית בכלי קטן מלא בדבש.

טיפסקל לעיצוב חלות:
# חלת צמה משלושה חלקים: מחלקים את הבצק לשלושה חלקים ומעצבים כל חלק לגליל ארוך. מחברים את הגלילים בקצה אחד וקולעים צמה. סוגרים ומהדקים את הקצוות. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

# חלת צמה קומתיים: מכינים חלת צמה גדולה וחלת צמה קטנה – שתיהן משלושה חלקים. מניחים את החלה הגדולה בתבנית מרופדת בנייר אפייה ומניחים מעליה את החלה הקטנה. מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

# חלת פרח: מחלקים את הבצק ל־4־3 חלקים ומעצבים לגלילים באורך 25 ס”מ. משטחים קלות כל גליל בצק וחורצים בסכין חריצים אלכסוניים. מגלגלים כל גליל כשבלול ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

# חלת כתר: מחלקים את הבצק ל־2־3 חלקים ומעצבים לגלילים ארוכים. מגלגלים כל גליל בצורה ספירלית, כמו שבלול. דוחפים קלות את הבצק מלמטה כך שהמרכז שלו יתרומם מעט. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

# חלה מפותלת משני חלקים: מחלקים את הבצק לארבעה חלקים ומעצבים לגלילים ארוכים. מחברים שני גלילים בקצה ומפתלים אחד סביב השני, פעם לימין ופעם לשמאל. אפשר להשאיר כגליל מפותל ארוך או לסגור לטבעת. מניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, מתפיחים, מברישים בביצה, מעטרים בזרעים ואופים.

טיפסקל לעיטור החלה:
# אפשר לעצב חלה בצורת צמה עגולה ולפזר עליה ½־¾ כוס תערובת פיצוחים (ג׳עלה).

# הוסיפו לבצק ½־¾ כוס צימוקים ו/או אגוזים. אפשר גם להוסיף שברי שוקולד מריר.

חלה מתוקה עם שקדים וצימוקים

החומרים (לחלה עגולה אחת):
• 550 גרם קמח לבן 
• 160 מ"ל יין אדום או מיץ תפוזים
• 30 גרם דבש 
• 40 גרם סוכר חום
• 2 ביצים 
• 3 חלמונים
• 12 גרם מלח
• 8 גרם שמרים יבשים
• חופן צימוקים בהירים
• חופן שקדים פרוסים מולבנים
• 60 גרם שמן 

אופן ההכנה:
שמים בקערת מערבל חשמלי עם וו לישה את הקמח, היין/המיץ, הדבש, הסוכר, הביצים, החלמונים, המלח והשמרים. מערבלים כ־2 דקות במהירות נמוכה. מוסיפים את הצימוקים והשקדים. מעבירים למהירות אטית־בינונית ולשים עוד כ־10 דקות (הרעיון הוא לפתח גלוטן). מוסיפים את השמן ומעבדים עד שהוא נטמע לחלוטין. מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות ומניחים בצד למנוחה של כ־45 דקות. לאחר 45 דקות מקפלים את הבצק, ומניחים למנוחה של עוד 45 דקות.

מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח קלות.

לאחר שיוצרים את הצורה הרצויה מעבירים לתבנית עם נייר אפייה ומברישים בביצה.

נותנים לחלה לתפוח בטמפרטורת החדר 30־40 דקות, ומברישים שנית בביצה.

אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות 25־35 דקות, עד שהחלה משחימה גם בחיבורים בין חלקי הבצק.

מוציאים מהתנור ומניחים לחלה להתקרר.

דרגת הקושי: קלה
משך ההכנה: חצי שעה, לא כולל זמני התפחה
סוג המנה: פרווה