"מה שכתוב על התווית הקדמית, זה מה שאתם צריכים לדעת, מה שכתוב על התווית האחורית זה מה שהיקב רוצה שתדעו". זהו אחד הדברים הבסיסיים שצריכים לדעת כשניגשים לבקבוק יין. על התווית הקדמית, תמצאו לרוב את שם היצרן, האזור- במידה ורלוונטי, זני הענבים ושנת הבציר, ועל התווית האחורית בעיקר טקסטים שיווקיים. אבל מראה התווית לא פחות חשוב ממה שכתוב עליה.

יין בעין  
"המפגש הראשוני של הצרכן עם היין הוא באמצעות האריזה שלו. התווית היא הרושם הראשוני שהיין יוצר בעיני הצרכן" אומרת לי בולדס, מנהלת השיווק של יקבי ברקן וסגל "לכן, יש לעיצוב חשיבות רבה בתפיסה הכללית של היין." כדוגמה היא מביאה את ההבדלים בין התוויות הקלאסיות של יינות ברקן, לבין החספוס שמשדרות תוויות ה"יינות הפראיים" של יקב סגל. "בתקופת הקורונה, בשעה שהברים, המועדונים והמסעדות סגורים, הלקוחות מבקרים יותר ויותר בחנויות,ורוצים לראות את המוצר ולהרגיש אותו." מוסיפה פני בכר, מנהלת השיווק של רשת בנא משקאות, אנו רואים בחנויות יותר ויותר קהלים חדשים של צעירים ונשים שפחות אפיינו את קהל אוהבי היין. הם טועמים, מתרשמים, מתעניינים ולבסוף גם רוכשים ובמפגש עימם בחנויות, הם מתעכבים על נראות הבקבוק והתווית."  

יינות לסטורי 
בימים אלה הפכה נראות הבקבוקים למשמעותית יותר מאי פעם. המסעדות והברים סגורים יותר מדי זמן, נתח משמעותי מהצריכה עבר לחנויות המקוונות, ובאינטרנט, כך מתברר, שותים עם העיניים. אחת התופעות עליה מצביע סיכום שנת 2020 שפרסמה רשת דרך היין, היא, לדברי קובי שקד, המנהל העסקי של הרשת: "בחירת יינות לשתיה לא לפי היקב, שנת הבציר או הזן, אלא לפי התווית והאם היא מצטלמת יפה." אני מניח כי הסיבה לכך" הוא מוסיף, " היא בהשפעת הרשתות החברתיות והדחף לשתף ולהעלות סטוריז ביתיים צבעוניים, בהיעדר חוויות בילוי אחרות. יקבים בעולם עלו על המגמה הזו, הם משקיעים רבות בתוויות מעוצבות ויצירתיות, וחלקם מעסיקים ציירים ומאיירים מקצועיים שיוצרים תוויות שהן מעין יצירות אמנות."  

היינות שנראים אחרת 
לדברי אלעד סלובטיק סמנכ"ל השיווק של רשת יין בעיר: "הטעם והבחירות של הקהל הישראלי השתנו וכך גם הרגלי הצריכה, ההבנה, הפתיחות והרצון להתנסות. אם בעבר יקבים לא חשבו בכלל לייצר תוויות מקושקשות וייצרו אך ורק תוויות קלאסיות היום הדברים נראים אחרת. מארזים מיוחדים ותוויות עם איורים יותר מושכים את העין בהשוואה לתוויות הקלאסיות ומביאות קהל חדש וצעיר לחנויות. תופעה הזאת פרצה לחיינו בסערה והיא הולכת להישאר וזה נכון לא רק לישראל אלא לעולם כולו. אלעד צופה כי: "המגמה הנ"ל תתעצם ותבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות גם בתוויות של היקבים הגדולים בישראל, בעיקר ביינות שמחירם נע סביב ה-50-70 ₪" אלה הן כמה מהתוויות היותר מעניינות שתוכלו למצוא על המדפים.  

לה פטיט גסקון
סדרת יינות מוקדשת לפסטיבלים המסורתיים המתקיימים באזור גסקוניה שבדרום צרפת, בהם נוהגים לחבוש כומתה וללבוש חולצות מלחים. ליין הלבן בסדרה, העשוי ברובו מענבי קולומבר, יש צבע בהיר, ריחות פרי לבן וטרופי ומבנה קליל ומהנה. המחיר: כ-60 שקלים.  

לה פטיט גסקון לבן  (צילום: יח''צ)
לה פטיט גסקון לבן (צילום: יח''צ)

לה בל אנג'ל 
דמותה של "לה בל אנג׳ל" סלבריטי מראשית המאה העשרים ומקור השראה לציירים אימפרסיוניסטים, זכתה מהייננים העומדים מאחורי יקב "לה ז'אמל' לסדרת יינות על שמה. הפינו נואר בסדרה, הוא יין אדום, מעודן ורך, עם ריחות אופייניים של פרי אדום ותבלינים. המחיר: כ- 60 שקלים 

לה בל אנג'ל, פינו נואר  (צילום: יח''צ)
לה בל אנג'ל, פינו נואר (צילום: יח''צ)

ג'ונו
היינות מסדרת "ג'ונו' שמגיעה מדרום אפריקה, מתאפיינת בתוויות בעלות קווים רכים וצבעוניים. "ג'ונו פינוטאז'", שהתיישן שישה חודשים בחביות, הוא יין בשל ועשיר, עם ריחות פרי אדום ותבלינים מתוקים מבנה עסיסי ומרקם רך. המחיר: כ- 60 שקלים 

ג'ונו פינוטאז'  (צילום: יח''צ)
ג'ונו פינוטאז' (צילום: יח''צ)

פורטה 6
מי שמתגעגע כמוני לפורטוגל, יימשך מן הסתם לתווית של "פורטה 6 אדום" שנעשה באזור ליסבון משלושה זנים מקומיים. יין שמציע המון עושר ומורכבות בתמורה למחירו, עם מגע רך ונעים וסיומת ארוכה. המחיר: כ- 60 שקלים 

פורטה 6 אדום  (צילום: יח''צ)
פורטה 6 אדום (צילום: יח''צ)

אלכסיס אודו גרוזל,
הוא נעשה מענבי גאמיי ופינו נואר מעמק הלואר שנבצרו ידנית, הוא תסס בשילוב של אשכולות שלמים והתיישן שמונה חודשים. יין עשיר ומלא חיים, שמיוצר בכמות מוגדלת של 6500 בקבוקים בלבד בשנה. המחיר: כ- 120 שקלים 

אלכסיס אודו גרוסיל  (צילום: יח''צ)
אלכסיס אודו גרוסיל (צילום: יח''צ)

זימא 602020
יקב לא שגרתי מוונטו שבצפון איטליה, שעוטף את היינות המקוריים שלו בתוויות מקוריות לא פחות. "זימא 602020", הוא בלנד בסגנון בורדו שמשלב שיטות עשייה מסורתיות ומודרניות ומציע המון עניין והנאה. המחיר: כ- 185 שקלים

יקב זימא, 602020 (צילום: באדיבות רשת 'יין בעיר')
יקב זימא, 602020 (צילום: באדיבות רשת 'יין בעיר')

רוזה ומזה
"טרנד יינות הרוזה האהוב על הצרכן הישראלי, נמצא בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות, ובשנת 2020 צמחו ב- 16% אל מול השנה הקודמת." מסר רן אסא, מנהל השיווק של יקבי כרמל, עם השקתם של שני יינות וורודים חדשים. כרמל, סלקטד, רוזה 2020 (המחיר: כ-30 שקלים) יין יבש וקליל ומרענן על ענבי גרנאש, מרסלן וקלדוק ויתאים ללווי ארוחות קלות והזדמנויות לא מחייבות ו- כרמל אקסלנס, רוזה 2020 (המחיר: כ-25 שקלים) שנעשה משילוב בין ענבי קולומבר לבנים לענבי קברנה סוביניון אדומים. יין חצי יבש, מתקתק ופירותי, שגם מי שלא אוהב יין יוכל להתחבר אליו וכך, אולי, הוא יעצים את הטרנד אף יותר.

כרמל, סלקטד, רוזה  (צילום: אייל קרן)
כרמל, סלקטד, רוזה (צילום: אייל קרן)

האהבה מקיימת
טרנד נוסף שתפס השנה תאוצה הוא טרנד המארזים, שממקם את היין במרכזה של חוויה מלאה. לרגל וולנטיין דיי המתקרב השיק יקב 'הרי גליל' מארז רומנטי הכולל: בקבוק של יראון רוזה – יין, פירותי וידידותי לשתיה, אליו מצורפים מפת שולחן וורודה, נר ריחני ושוקולד, כשכל הטוב הזה ארוז בסל קש לשימוש חוזר. במסגרת גישת הקיימות של היקב, הכוללת, במקביל לפעילויות למען הטבע והסביבה, גם תרומה לחברה ולקהילה, המפה יוצרה במפעל "המשקם" המעסיק אנשים עם מוגבלויות והשוקולד נארז על ידי עמותת שק"ל, המשלבת אנשים עם מוגבלויות בקהילה. המחיר: 280 שקלים לא כולל משלוח, באתר היקב.

יקב הרי גליל, מארז וולנטיין  (צילום: שני לוי)
יקב הרי גליל, מארז וולנטיין (צילום: שני לוי)