הטלת הקנסות הכספיים על רוכבי רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בשל אי רישום והצגת לוחית זיהוי, שאמורה הייתה להיכנס לתוקף היום נדחתה ל-1 בספטמבר.
בעיריות רמת גן וגבעתיים המתינו לאישור התקנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, על הטלת הקנס והחלו להיערך לקראת מבצעי אכיפה, אבל משרד התחבורה החליט לדחות את יישום התקנה, זאת על רקע מספר נמוך יחסית של בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים שנרשמו.
אם לא יחול שינוי נוסף, החל מה-1 בספטמבר יוטל קנס של 100 שקל על רוכב שיתפרס ללא לוחית זיהוי. אבל לאחר שנה, בספטמבר 2025, יזנק הקנס לסכום קבוע של 750 שקל.
על פי נתוני משרד התחבורה, 91 תאונות דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים היו ברמת גן ובגבעתיים בשנת 2023 – 70 תאונות ברמת גן ו-21 בגבעתיים.
בעיריית רמת גן מתכוונים במהלך השבועות הקרובים להציב עמדות בעיר למתן אפשרות להרשמה והתקנת לוחיות זיהוי.

אופניים חשמליים  (צילום: אבשלום ששוני)
אופניים חשמליים (צילום: אבשלום ששוני)

יחזק את יכולת האכיפה

תקנות חובת רישום רכב תחבורה קלה והצמדת לוחית זיהוי לרכב אושרו בתחילת השנה בוועדת הכלכלה של הכנסת, ובעלי האופניים והקורקינטים החשמליים קיבלו תקופת היערכות של חצי שנה כדי להירשם באתר ולקבל מספר רישוי, להטביע לוחית זיהוי אצל מטביע מורשה ולהתקין אותה על כלי הרכב. אבל כאמור, השבוע חלה דחיה של חודש.
המונח “תחבורה קלה” או “מיקרו-מוביליטי” כולל כלי רכב קלים שאינם חייבים ברישיון נהיגה אך חייבים קבלת היתר ועמידה במבחן עיוני.
חובת הצגת לוחית זיהוי נועדה לחזק את יכולת האכיפה נגד רוכבים הנוהגים באופן פרוע ומסכנים את הולכי הרגל, את שאר משתמשי הדרך ואת עצמם.
משרד התחבורה הסדיר את השימוש ברכב תחבורה קלה, וקבע בין היתר תקן לרכב, גיל רכיבה מינימלי (16), חובת חבישת קסדה, איסור רכיבה על המדרכה וחובת הכשרה עיונית. 
כמו כן, הורחבו סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני. בעת רישום כלי קיים, או ברכישת כלי חדש, על בעליו לבצע רישום מקוון חד פעמי, באמצעות מספר תעודת זהות.
בתום התהליך יישלח אישור דיגיטלי הכולל מספר רישוי הכולל שתי אותיות לועזיות וארבע ספרות, למשל AB 1234. בעל הכלי ייגש עם האישור למטביע לוחיות זיהוי מורשה, אשר יכין עבורו את הלוחית, אותה יש להצמיד לרכב. הכנת הלוחית והתקנתה כרוכות בתשלום. רשימת המתקינים המורשים מופיעה באתר משרד.
במשרד מדגישים כי שלא כמו ברכב מנועי, מספר הזיהוי הוא אישי ומשויך לבעל הכלי ולא לכלי עצמו. 
במקרה של מכירתו או רכישת כלי חדש, על הבעלים לפרק את הלוחית ולהתקינה על הרכב החדש, וזאת לאחר שביטל את השיוך הקודם וביצוע רישום מקוון לכלי החדש. 
בעקבות דחיית הטלת הקנסות בגין אי התקנת לוחית זיהוי על אופניים וקורקינטים חשמליים – לחודש ספטמבר, בעמותת “אור ירוק” דורשים להיערך לאכיפה חסרת פשרות, כדי לשדר לציבור מסר חד וברור.
“חיוב לוחיות הרישום בכלים חשמליים הוא צעד מבורך וחשוב, שנאבקנו עליו שנים רבות ולכן, יש להיערך באופן כזה, שכלל הרוכבים יבינו את המשמעויות הנלוות לחוק”, ציין מנכ”ל “אור ירוק”, עו”ד יניב יעקב – “אם דחיית תחילת האכיפה בחודש ימים תאפשר היערכות טובה יותר של משרד התחבורה, כמו גם המשטרה, אזי מדובר בצעד מובן”.
לדבריו, במהלך החודש הקרוב חייבים להגביר את המודעות הציבורית לחיוב לוחיות הרישום. “צריך לשדר לציבור מסר חד וברור, כי הכאוס התעבורתי, שאפיין את ישראל בשנים האחרונות וגבה את חייהם של עשרות בני אדם, הסתיים”, הוא דרש.