הרב יהודה דרעי זצ"ל, אחיו של ראש ש"ס, קבע כי הילד אינו ממזר, והוא יכול להתחתן כרגיל. בנוסף, קבע הרב דרעי כי הגבר ממנו נלקח הזרע והאישה שהביצית שלה הופרתה הם הוריו של הילד. עם זאת, הרב דרעי קבע כי יש לאסור עליו להיות ביחיסים עם קרוביה של הפונדקאית, כאילו הייתה אמו.

עם זאת, הרב דרעי מתח ביקורת על פסק ההלכה שאיפשר מלכתחילה לאישה נשואה להיות פונדקאית: "הננו להביע את עמדתנו כלפי היתרו החריג של הרב אשר התיר לבני הזוג אשת איש פונדקאית, ובלבד שתהיה שומרת תורה ומצות וגם תפרוש מבעלה שלושה חודשים לפני החדרת העובר לרחמה, שההיגיון ההלכתי הפשוט והמקובל בקרב כל מורי ההוראה – להעדיף דווקא אשה פנויה כגון רווקה או גרושה ואלמנה שגם הם כמובן יהיו שומרי תורה ומצוות".

הרב יהודה דרעי, שהיה מועמד לתפקיד הרב הראשי, הלך לעולמו בגיל 66
"אנחנו ממליכים, שאף אחד לא יפר את זה": ההתבטאות שעוררה סערה בלוויה של יהודה דרעי ז"ל
ינון מגל נגד יאיר שרקי: "מה יפית לפני הפריץ השמאלני שמשלם לך"

הרב דאעי הסביר כי זוהי עמדתו, "שכן באשה פנויה רוב כשרים אצלה ולכן נאמנת להכשיר את הולד לכתחילה לקהל כשאומרת מפלוני כשר נתעברתי ובפרט שגם הוא מודה לדבריה, כמפורש בסוגיא דראוה מעוברת".

טל אורסוק דואק ושלושת בניה שנולדו מפונדקאות (צילום: פרטי)
טל אורסוק דואק ושלושת בניה שנולדו מפונדקאות (צילום: פרטי)

פסק הדין הדרמטי נחתם כך: "הנולד לאשה פונדקאית מביצית האשה [פלונית] ומזרעו של בעלה [פלוני], מותר הוא לבוא בקהל. כמו כן אנו קובעים שבעל הזרע [פלוני] הוא אביו לכל דבר וענין, וכן ירשמו את שמו בכתובתו. ופשוט שאסור הוא בקרובות אביו בעל הזרע וגם יש לאוסרו בקרובות אשתו בעלת הביצית ובקרובות האשה הפונדקאית".