"לנצח מלחמה" הוא ספר קצר ופורץ דרך שנכתב במהלך השבועות הראשונים של מלחמת "חרבות ברזל" במטרה לחזק ולתמוך ביהודים מכל העולם בזמנים מאתגרים כל כך. אף שהעם היהודי היה כנראה עד ליותר מלחמות מכל אומה אחרת, הוא שמר תמיד על תשוקה גדולה לרעיון של שלום עולמי וכבוד בין כל העמים. כתבי הקודם היהודיים מלאים בידע תאורטי ומעשי בנושא מלחמה שיכול להנחות אותנו גם היום. על פי היהדות, מלחמות מסויימות אינן רק קונפליקט בין אנשים אלא נושאות מטרה שמיימית נשגבת - לנצח את החושך ולהגדיל את האור בעולם. 

הספר ''לנצח מלחמה בדרך היהודית'' מאת הרב מאניס פרידמן ודר אלעד בן אלול (צילום: יחצ)
הספר ''לנצח מלחמה בדרך היהודית'' מאת הרב מאניס פרידמן ודר אלעד בן אלול (צילום: יחצ)

פרק 1: זכות אבות: ישראל כארץ המובטחת. הייעוד האלוקי של ישראל 

"מאז 1948 העולם דן בכל פעם מחדש בשאלה אם ליהודים יש זכות לחיות בישראל ולקיים בה ריבונות לאומית. כיהודים, אנו מנסים לעיתים קרובות לתבוע את זכותנו ולהצדיק את קיומנו בעיקר על בסיס עובדות היסטוריות: ״היינו נרדפים ונרצחים במקומות אחרים״, ״האימפריה הבריטית הקצתה לנו את הארץ״, ״הסכמנו לחלוקת הארץ כפי שחולקה, אבל הערבים לא״, וכן הלאה.

האסטרטגיה הזאת נתפסת בדרך כלל כלפי חוץ כהתגוננות, והיא איננה מוכיחה את עצמה כיעילה במיוחד. בואו ננסה להסתכל על זה מנקודת מבט שונה.

כיצד הגיעו שאר אומות העולם לשליטה ריבונית באדמותיהן? איך הן רכשו שטחים עצומים כל כך? הן היו צריכות לכבוש אותם בכוח הזרוע. האדמות שלהן מעולם לא היו "שלהן" מלכתחילה. כל מדינה בעולם נולדה על ידי כיבוש הטריטוריה שלה. במובן הזה, ארץ ישראל שייכת ליהודים לפחות באותה מידה שכל ארץ אחרת שייכת לתושביה, כי גם הם כבשו אותה בשלב מסוים. אבל האמת היא שהשייכות של היהודים לארץ ישראל עמוקה הרבה יותר מזה.

ההיסטוריה מראה שאין בעולם ארץ שמקושרת באופן כה עמוק ויסודי לעם אחד במשך זמן כה ארוך כפי שארץ ישראל מקושרת לעם ישראל. לאורך כל התקופות, עמים ואימפריות כבשו, שעבדו והגלו את תושביה המקוריים של הארץ הזאת, והיא עדיין נשארה ארץ ישראל.

הבבלים, היוונים, הרומאים, הטורקים, הבריטים – כולם ניסו לכבוש את הארץ הזאת על ידי גירוש עם ישראל או שינוי שמה (לדוגמה "פלשתינה"” שבהמשך הפכה ל״פלסטין״). בכל זאת, כל ילד בגן יודע שישראל היא ארץ היהודים ואין זה משנה כמה ״חוקים בינלאומיים״ יחוקקו באו״ם או בהאג. אז איך ייתכן שכל כובש מסוגל לספח לעצמו את האדמות שהוא כבש, אבל שום עם לא הצליח לקחת בעלות אמיתית ומתמשכת על ישראל?

קורה לפעמים שאדם עוזב את הדת שאליה נולד ואיתה גדל, ומצטרף לדת אחרת. אבל התורה אומרת לנו שהיהודים הם יוצאי דופן בכל מה שקשור לעניין הזה, משום שיהדותו של היהודי היא עובדה מהותית בחייו, מצב שניתן לו על ידי אלוקים. באופן דומה, הקדושה של ארץ ישראל קשורה באופן בלתי נפרד לקדושתו של העם היהודי. הקונספט המקובל שלפיו מי שכובש שטח אדמה הופך לבעלים החדשים שלו, פשוט איננו תקף כשמדובר בארץ ישראל. ה"יהוּדיוּת" של ישראל, במילים אחרות, איננה פתוחה למשא ומתן, והיא ניצבת מעל לכל בחירה או היגיון. האמת הזאת כה ודאית ועמוקה, שהיא מתעלה מעל חוקי העולם – ואף קודמת לבריאתו.

לכל אורך התורה אנו למדים שאלוקים הבטיח את ארץ ישראל שוב ושוב לאברהם אבינו ולצאצאיו היהודים – ליצחק, ליעקב, למשה, ל כארץ המובטחתא זכות אבות: ליהושע וכן הלאה. אבל הזכות שלנו על ארץ ישראל מתחילה אפילו קודם לכן.

הרב מאניס פרידמן וד''ר אלעד בן אלול (צילום: ליז טייר)
הרב מאניס פרידמן וד''ר אלעד בן אלול (צילום: ליז טייר)

אחרי המבול חילק אלוקים את העולם, שזה עתה הפך שוב ראוי למגורי אדם, בין בניו של נח. שֵׁם קיבל את ארץ ישראל (למעשה את כל המזרח התיכון), חם קיבל את מצרים (אפריקה), ויפת – את אירופה. זו הייתה תחילת הציוויליזציה ולכן שֵׁם לא היה צריך לכבוש את ישראל מאף אחד – הוא קיבל אותה ״מהניילונים״, הרבה לפני שהארץ יושבה מחדש. לאחר שנים, בנו של חם, כנען, שדד את ארץ ישראל מילדי שֵׁם ושינה את שמה ל״ארץ כנען״. לכן ההבטחה של אלוקים לאברהם כמה דורות לאחר מכן הייתה הדרך שלו להחזיר עטרה ליושנה ולהשיב את האדמה שנלקחה לבעליה המקוריים. הציווי ״לֶךְ לְךָ… אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ״, מהבחינה הזאת, הוא הקריאה הראשונה בהיסטוריה לצדק עבור עמים ילידיים על ידי דה־קולוניזציה.

הבטחה אלוקית היא ירושה נצחית ושום אדם איננו יכול להפר או "לגנוב" אותה, לא משנה עד כמה יהיה אלים או ערמומי. הרצון האלוקי הוא שהעם היהודי יקים בארץ ישראל ממלכה קדושה שתאיר את אורה הייחודי לשאר העולם, כפי שמכריז הנביא ישעיהו: "כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָיִם". החזון שלאורו נברא העולם הוא שעם ישראל יכונן בארץ ישראל מודל של חברה למופת – אלוקית, מוסרית, משגשגת ובריאה – ואומות העולם ילמדו ממנה וילכו בדרכיה. המטרה האולטימטיבית של אלוקים היא שהעולם כולו יהפוך להיות "ארץ הקודש", אבל תהליך זה מתחיל באומה ספציפית המתקיימת במקום ספציפי ונותנת השראה לשאר האומות. כלומר, הקשר שלנו לארץ הזאת עמוק יותר מכל קשר של כל אומה אחרת לארצה.

זו הסיבה שמדי פעם בפעם קורה בישראל אירוע דרמטי שמסב את תשומת לבו של העולם כולו ליהודים. ארץ ישראל היא מקום קטן מאוד והתקשורת הגלובלית הייתה אמורה להתעלם ממנה לגמרי, אבל איכשהו היא תמיד מוצאת את עצמה במרכז תשומת הלב הבינלאומית.

אלוקים ממשיך להפנות את עיני כולם לישראל, כי על ידי הפניית הזרקור אל היהודים והגשת ה"מיקרופון העולמי" להם, הוא נותן להם כוח לגלות לכולם את האמת האלוקית.

לצערנו, רק לעיתים רחוקות יוצא לנו לומר את כל האמת. לרוב אנחנו בורחים להצהרות "מוסריות", כמו "יש לנו את הזכות להגן על עצמנו!", מתוך ההנחה ששפה כזאת תשיג לנו את האישור המיוחל מאומות העולם. מה שבאמת היינו צריכים לומר הוא: "עולם יקר, שלום רב. אנחנו העם הנבחר, זוהי ארץ הקודש שלנו, והוטל עלינו להיות המחנכים של כל האומות. הגיע הזמן שאנחנו נראה לכם מה הם מוסר וקדושה, ואתם תראו לנו איך מתנהגים תלמידים טובים, ותתחילו להקשיב". נשמע קצת גאוותני? הכרה באחריות שהוטלה עלינו אינה גאווה אלא מודעות עצמית, ואיש איננו מעריך חוסר ביטחון עצמי.

היכן נמצאת פלסטין?

כפי שהזכרנו, "פלשתינה" היה אחד השמות שהודבקו לארץ ישראל על ידי כובשים רומאים שניסו לעשות את הבלתי אפשרי ולמחוק את הקדושה מארץ הקודש. שם זה הפך ל״פלסטין״ רק בתחילת המאה הקודמת, כשהתנועה הציונית החלה לחתור לקראת עצמאות מדינית וערביי ארץ ישראל פתחו במאבק נגדם. למעשה, ההיסטוריה מלמדת אותנו שאין מקום מוגדר שנקרא "פלסטין" ומעולם לא הייתה מדינה רשמית בשם הזה, כך שגם קשה להגדיר קבוצת לאום מסוימת בתור "פלסטינים" בטרם הוקמה מדינת ישראל. מי היה המנהיג הפוליטי של "פלסטין" לפני יאסר ערפאת, שמונה לתפקידו רק ב־ 1969 ? מה היה הדגל הפלסטיני לפני שאש"ף נוסד ב־ 1964 ? מהו ההבדל המהותי בין הפלסטינים לשאר האומה הערבית? אל תנסו לחפש תשובות, כי אין"...

הוצאה לאור: עצמית. מספר עמודים: 75 עמודים. מחיר: 45 שקל. את הספר ניתן להשיג ברכישה בעמוד האונליין