חג השבועות, שהוא גם חג מתן תורה ומכונה "חג הקציר", יחל השנה ביום שלישי, 11 ביוני (ה' בסיוון), ויסתיים ביום רביעי למחרת. החג, שהינו השני מבין שלוש הרגלים, חל יום אחד בארץ ישראל ויומיים בחוץ לארץ. מדובר במועד היחיד שתאריכו אינו מצוין בתורה, ולפי האמור בתורה הוא חל ביום ה-50 לתחילת ספירת העומר. 

לקראת חג השבועות: דירוג הגבינות המלא - איזו הכי בריאה וזו שהכי פחות | ד"ר מאיה רוזמן

זמני כניסת וצאת החג

ירושלים

כניסת החג: 19:09   
יציאת החג: 20:27

תל אביב

כניסת החג: 19:26   
יציאת החג: 20:30

חיפה

כניסת החג: 19:21   
יציאת החג: 20:32

באר שבע

כניסת החג: 19:18   
יציאת החג: 20:27

טבריה

כניסת החג: 19:16   
יציאת החג: 20:29

אילת

כניסת החג: 19:10   
יציאת החג: 20:22

שבועות (צילום: ענת חרמוני, פלאש 90)
שבועות (צילום: ענת חרמוני, פלאש 90)

דיני החג, מצוותיו ומנהגיו

ביכורים: חג השבועות נקרא בתורה גם בשם "יום הביכורים". בזמן בית המקדש בחג השבועות התחילה תקופת הבאת הביכורים, טקס שיש עמו עלייה לרגל למקום המקדש, ובמהלכו העם מודה לאל על הארץ שניתנה לו, תוך הבאת ביכורי אדמתם למשכן ולבית המקדש.

שתי הלחם: בזמן שבית המקדש היה קיים, הוקרב בחג השבועות קורבן לחם מיוחד מביכורי החיטה, שנקרא "שתי הלחם". קורבן זה היה ייחודי בכך שהוא כלל לחם חמץ, בניגוד לרוב המנחות אותן היה אסור לאפות חמץ. 

לימוד תורה כל הלילה: מנהג שהחל בשלהי ימי הביניים בעקבות התפשטות ספר הזוהר. בליל החג נוהגים להישאר ערים וללמוד תורה במה שקרוי "תיקון ליל שבועות". על פי המסורת, בני ישראל האריכו בשינה ולא התעוררו בזמן למתן תורה, ומשה היה צריך לעבור ולעוררם, וכתיקון התקבל המנהג ללמוד כל הלילה ולהיות ערים בבוקר ומוכנים למתן התורה.

קריאת מגילת רות: ברוב קהילות ישראל נהוג לקרוא בחג גם במגילת רות העוסקת ברות, גיורת מואביה שהצטרפה לעם ישראל וממנה נולד דוד המלך. הסיבה לכך היא שעיקר סיפור המגילה התרחש בתקופה זו של השנה, בימי קציר חיטים. לחצו כאן לקריאת המגילה

קישוט הבית בצמחייה: מנהג עתיק, שמוזכר החל מהמאה ה-14 בקרב קהילות אשכנז, הינו לקשט את בתי הכנסת בצמחייה לכבוד שבועות. 

טקסי ביכורים מודרניים: מראשית ימיה בקשה התנועה הציונית לחבר מחדש בין היהודים לאדמתם, חיבור שנותק עם היציאה לגלות. ואכן, בתולדות המפעל הציוני היה לחקלאות מעמד ייחודי, והיא זכתה להערכה ויוקרה, ונתפסה כמבטאת יעדים וערכים בעלי חשיבות לאומית עליונה. בהתאם לכך, הוגי הדעות של המפעל הציוני ראו בחג השבועות חג המבטא את הקשר הקדום בין עם ישראל לארצו, על שום ההיבטים החקלאיים שלו.

שבועות בקיבוץ קטורה (צילום: נדב סולווי)
שבועות בקיבוץ קטורה (צילום: נדב סולווי)

חג המים: מנהג קדום בקרב יהודי צפון אפריקה לשפוך מים זה על זה ביום שבועות. המנהג מוזכר על ידי רבי משה בן מימון אלבאז, מקובל בן המאה השש עשרה, בספרו היכל הקודש. במרוצת הדורות התפתחו צורות שונות וטעמים שונים למנהג. היו אף שהאמינו כי מי שהותז עליו מים לא יאונה לו רע לאורך השנה. 

אכילת מאכלי חלב ודבש: מקור המנהג ככל הנראה ביהדות צרפת ואשכנז של שלהי ימי הביניים. המקור הידוע הראשון שמזכירו הוא רבינו אביגדור צרפתי, מבעלי התוספות אשר חי בצרפת במאה ה-13. כמו כן, מוזכר המנהג בחיבור אנונימי, ככל הנראה מהמאה ה-14, על מנהגי המהר"ם מרוטנבורג.

זמני החופשה בבתי הספר

החופשה בבתי הספר תחול בימים שלישי ורביעי (12-11 ביוני). הלימודים יתחדשו ביום חמישי.

מתי ייסגרו החנויות? 

החנויות ייסגרו בשעות אחר הצהריים, ויפעלו במתכונת הדומה לזו שבה הן פועלות בימי שישי. 

מתכונים לשבועות

מוצרי חלב הם חלק בלתי נפרד משולחן החג של כולנו. השנה, לכבוד חג השבועות, פסקל פרץ רובין בחרה להציע לכם להכין משהו מתוק עם גבינה, אך לא עוגת גבינה. השנה היא החליטה לשלב בין בצק שמרים למלית גבינה נהדרת ולהכין גביניות - כיסנים קטנים. במלית אפשר לשבץ צימוקים. בצק השמרים המובא כאן יכול להתאים גם לכל מלית אחרת שתבחרו, כמו תפוחים, פרג, שוקולד, תמרים ועוד. למתכון המלא לחצו כאן

מסלולי טיול

חג שבועות, הידוע גם כחג המים, הוא הזדמנות נפלאה עבורנו לצאת מהשגרה המדכאת ולטייל ברחבי הארץ. וכעת, כשכבר לוהט בחוץ, אין דרך טובה יותר מאשר לבלות את הזמן הפנוי בנחלים, בבריכות הטבעיות ובשמורות הטבע הרטובות.

אירועי שבועות 2024 של עיריית ת"א | הרשימה המלאה

אם אתם מעדיפים לבקר בשמורות בימים פחות עמוסים ולנצל את ימי החופשה לפעילות הקשורה ישירות לחג החלב והקציר, תוכלו למצוא אין־ספור פעילויות ואירועים ייעודיים לחג. לחצו כאן להמלצות של מעריב

גן החיות התנכי בשקיעה (צילום: אוריאל נורי)
גן החיות התנכי בשקיעה (צילום: אוריאל נורי)

קידוש לשבועות ביום חול

סַבְרִי מָרָנָן, בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּורֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל עָם וְרומְמָנוּ מִכָּל לָשׁון וְקִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו. וַתִּתֶּן לָנוּ ה' אֱלהֵינוּ בְּאַהֲבָה מועֲדִים לְשמְחָה. חַגִּים וּזְמַנִּים לְששון. אֶת יום חַג הַשָׁבוּעות הַזֶּה. זְמַן מַתַּן תּורָתֵינוּ מִקְרָא קדֶשׁ זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם. כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאותָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים. וּמועֲדֵי קָדְשֶׁךָ בְּשמְחָה וּבְששון הִנְחַלְתָּנוּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה'. מְקַדֵּשׁ יִשרָאֵל וְהַזְּמַנִּים.

שירי שבועות

ארץ זבת חלב ודבש

מילים: מן המקורות
לחן: אליהו גמליאל

ארץ זבת חלב
חלב ודבש...
ארץ זבת חלב
חלב ודבש

חג שבועות תעשה לך 

מילים: מן המקורות
לחן: ידידיה אדמון

וחג שבועות תעשה לך,
ביכורי קציר חיטים.

הזורעים בדמעה
ברינה יקצורו.

ארץ נתנה יבולה
ארץ זבת חלב ודבש!

שיבולת בשדה

מילים ולחן: מתתיהו שלם

שיבולת בשדה
כורעה ברוח
מעומס גרעינים כי רב.
ובמרחב הרים
יום כבר יפוח
השמש כתם וזהב.

עורו הוי עורו
שורו בני כפרים
קמה הן בשלה כבר
על פני הכרים
קיצרו שילחו מגל
עת ראשית הקציר

שדה שעורים תמה
זר חג עוטרת,
שפע יבול וברכה.
לקראת בוא הקוצרים
בזוהר מזהרת,
חרש לעומר מחכה.

הבו הניפו
נירו לכם ניר
חג לקמה,
עת ראשית קציר.
קיצרו, שילחו מגל
עת ראשית הקציר.

זמר איכרים

מילים: מיכאל קשטן
לחן: גיל אלדמע

גורן גורן גרעינים
תם גדיש ודיש
שעורה, חיטה, דגנים,
פרי עמל ידיים.

לזורעים דמעה בעין
לקוצרים רק רון, רק רון
ישמחו פי שבעתיים
האוספים אסיף אחרון,

רוח, הו רוח מוץ נידף
טוחנות ריחיים
לגברים נשים וטף
לחם חם בבית.

לכבוד חג השבועות התקיים אירוע משותף של קהילת נחל עוז יחד עם קהילת קיבוץ כרמים במועצה האזורית בני שמעון, שמארחים אותם בחודשים האחרונים. האירוע כלל מסורות של כל אחת מהקהילות ובנוסף הוקם מיצג להחזרת החטופים - הספסל הצהוב. 

אירוע שבועות של קהילת ניר עוז (צילום: לורי ליס)
אירוע שבועות של קהילת ניר עוז (צילום: לורי ליס)