"למען ירבו ימיכם על האדמה אשר נשבע ה' לתת להם כימי השמים על הארץ". הצדיק ר' אליהו לופיאן זצ"ל (מגדולי ומובילי תנועת המוסר בדור האחרון- נפטר  בשנת 1970) ביאר את הפסוק הזה.  מהי הסגולה של ארץ ישראל? בשביל מה אנו נאחזים כל כך בארץ ישראל? כי "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחריתה".

הסביר ר' אל'ה: "למען ירבו ימיכם וימי בניכם- על האדמה" על האדמה הזאת הימים שלכם יהיו גדולים ויתרבו "ירבו ימיכם" יתרבו בכמות ויתרבו באיכות ימים גדולים. איזה ימים יהיו לכם? "כימי השמים על הארץ" על הארץ הזאת אתם יכולים לחיות ימי שמים כאילו מלאכים אתם: ימים שמימיים על האדמה החומרית. זוהי סגולת ארץ ישראל. ובזה מובנים דברי חז"ל: "כל הגר בחוץ לארץ דומה כאילו אין לו אלוקה" מפני שאין בה את הסגולה של כימי השמים על הארץ. אך בל נטעה שעצם הישיבה בארץ  מעלה אותנו לרמות כאלה אלא שישנה כאן סגולה שאם נעמול  על עצמינו ונעבוד על מידותינו ואהבתינו לתורה, הארץ וסגולתה תרומם את נפשינו מעלה מעלה.

 " הוציאה ממסגר נפשי להודות את שמך" ( תהילים קמב) מביא ר' אלי'ה מדרש.  משל לאחד שתפס ציפור בידיו ואמר: "אומרים לי שהציפור יכולה לעוף מעלה מעלה, אני לא רואה" אומרים לו : "שוטה שכמוך! פתח את היד ותראה איך היא תעוף" ועל זה אמר דוד המלך "הוציאה ממסגר נפשי".

לאדם נשמה גדולה- "ויפח באפיו נשמת חיים" הנשמה יכולה לעוף למעלה עד שמי רום ולמה אתה לא רואה שהיא עפה? מפני שאתה סוגר  וכולא אותה: בקנאה, תאווה, כבוד, גאווה ושנאה ובכל המידות הרעות.  תוציא אותה מהמסגר ותראה כיצד היא מתרוממת.

ואמר ר' אלי' באחת השיחות ." האדם חושב שרודפים אחריו, היצר הרע לא מניח לו ומונע ממנו לעבוד את ה'. מיהו היצר הרע? זה אתה בעצמך! "הציליני מרודפי כי אמצו ממני". אתה בעצמך יצרת את הרודפים. "...כי אמצו ממני". מהיכן הם כל כך אמיצים הרודפים שלי? "ממני" מהמידות הלא טובות שלי שלא פעלתי לתקנן. התעצלתי לשפרן.

בבית המקדש הותקנו שתי דלתות שנקראו שערי ניקנור על שם התורם אותן שעסק במסירות להביאם מחו"ל לבית המקדש. הם הובאו באוניה וכשהים זעף והיה חשש לטביעה זרקו הימה כל חפץ כולל אחד השערים. כשבאו להטיל לים גם את השער השני קשר  ניקנור את עצמו אל השער  והכריז "הטילוני יחד עם השער הימה" והים נח מזעפו. ונעשה נס נוסף ובסמוך לעכו ביצבץ השער השני מתחת למים. נלקחו שתי הדלתות לבית המקדש ומעולם לא החליפום. זכר למסירות נפש של ניקנור.

 כיום, אומר ר' אלי', יש לנו שתי דלתות. דלת של תורה ודלת של עבודה.  דלת של עבודה היא עבודת הקרבנות  שמאז חורבן הבית נגוזה  ודלת של תורה עליה לא הפסקנו לעמול ובזכותה אנו קיימים.

אך מאז ביטול הקרבנות בבית המקדש יש לנו, לצערינו, שער עבודת הקרבנות של צעירי ישראל המוסרים נפשם על תקומת גאולת ישראל.  שערי התורה ושער הקרבנות. בזכות שערי ניקנור של ימינו בית ישראל הולך ונבנה ונזכה במהרה לבניין הנצח של מקדש ישראל.