שוב חוזר מחזור החיים יחד עם מחזור קריאת התורה ואנו בפרשה השניה בספר בראשית, פרשת נוח, המספרת לנו אודות  נח, הצדיק שבדורו.

 כל אדם שזכה לסיים את השנה הקודמת וערך את חשבון מעשיו והתכפרו לו עוונותיו מתחיל אחרי החגים מחזור חיים חדש  וכל פרשה טומנת בחובה רמזים  להליכות חיים.

בתחילת כל שנה ניתנים משמים כוחות חדשים ועלינו לנצלם לדברים חיוביים.

בפרשתנו מסופר על נוח שלאחר המבול "ויטע כרם". חז"ל אומרים שבאותו יום שבו נטע נח את הגפן, הלא הוא  יום צאתו מן התיבה כבר צמח הגפן ועשה פרי ובאותו יום ממש עשה נח את היין וארעו כל העניינים שלאחר מכן.

 כיצד ניתן להבין זאת? הלא זה נס היוצא מגדר הטבע שביום אחד תינטע גפן ותיתן פריה ולאיזו מטרה עשה ה' נס כזה?

 מסביר המגיד מדובנא במשל כדרכו. מעשה באדם שלא היתה לו פרנסה ובכל אשר פנה נכשל. הגיע אל רבו לבקש עצה וברכה. שמע רבו את מצוקתו והשיב לו: אני מברך אותך שהדבר הראשון שתעסוק בו מרגע שתעזוב את חדרי יצליח ויעשה פרי.

שב היהודי לביתו, הוציא את ארנקו וממנו הוציא כמה פרוטות שנותרו שם והחל לספור אותם מתוך תקוה כי אלה יתרבו כדברי רבו.

אשתו ראתה אותו עוסק "בספירת מלאי" בארנקו וגערה בו על מה הוא מבזבז את זמנו.

 הבעל המשיך ב"מלאכתו" כדי לא למנוע מברכת רבו לחול ועשה סימן לאשתו שלא תפריע וזו מצידה כמובן צעקה עליו אף ביתר שאת. בקיצור, הדבר היחיד  שהצליח ועשה פרי באותו יום היה הריב בין הבעל לאשתו.

וזה מה שקרה, מסביר המגיד מדובנא, גם בעניינו.

בצאתו מהתיבה "הריח" הקב"ה את ריח הניחוח שעלה מן העולות שהקריב נח וברך את נח ובניו וכיון שהיו אלה ימי חידוש העולם לאחר המבול והיו אלו ימים של בריאה חדשה היו הם ימי רצון של יצירת היקום החדש וברור שכל מה שיעשה נח  בצאתו מהתיבה יצליח. השאלה היחידה היתה במה יבחר נח לעסוק  בימים חשובים אלו. נח בחר לעסוק בתענוגי העולם הזה  ונטע את הגפן. נכנס בגפן כח הברכה עד כדי כך שבאותו יום כבר נעשה הכל. הנטיעה והצמיחה, הבשלת הפירות וסחיטת היין  וכל האירועים השליליים שבאו בעקבות זאת.

לומדים אנו מכאן שישנם זמנים בהם ניתנים לאדם כוחות מיוחדים ויש לו לנצלם לדברים חיוביים.

 גם בחייה של אומה  ישנם זמנים כאלה. אנו נמצאים בחודש הראשון של השנה החדשה. זוהי מעין בריאה חדשה במחזור חיינו.

 אנו יכולים לנצל את ההזדמנות  לבחור בטוב. אנו יכולים לבחור באהבת כל אדם גם אם הוא חלוק על דעתנו בסוגיות כאלו או אחרות. אנו יכולים לברוא חברה חדשה החפה מכל חיידקי השנאה שכילתה את כוחותינו בשנה שחלפה ולהטמיע  בה גדלות נפש, כח וויתור ההדדי,  חיפוש מעשים טובים אצל הזולת ואהבת היקום החדש שנגלה לעינינו עם זריחתה של השנה החדשה. או שמא חלילה להמשיך את שהיה ולבזבז את ההזדמנות להתחדשות מבורכת.  במה נבחר ?