מיהו יותם בן עוזיהו? הוא היה בנו של מלך ביהודה. אביו המלך החליט לבנות מזבח בבית המקדש בניגוד לכללי ההלכה.הוא בעצמו נכנס להקריב את הקרבן אע"פ שלא היה כהן  אלא משבט יהודה. ( עבירה נוספת שכן לכהנים ניתנה הרשאה להקריב ולא למלך). באותו רגע פרחה לו צרעת על המצח והוא נאלץ לצאת מחוץ לכל מחנות ישראל לשבת בבידוד בהתאם לכל דיני מצורע.

כיון שלא יכל להמשיך במלכותו מינו את יותם בנו למלך במקומו. אבל יותם הצטיין במצוות כיבוד אב וכל זמן שאביו חי הוא לא קרא לעצמו "מלך" ולא עוד אלא בכל פעם שהיה צריך להורות את העם הוראה או פקודה מסויימת היה אומר " אבא שלי עוזיהו אמר להגיד..."זהו כבוד לאבא!

ועל זה אמר רשב"י שאם היה יותם בן עוזיהו אתו אפשר לפטור את העולם כולו מן הדין מאז שנברא ועד סופו כי הזכות של כיבוד  אב ואם היא כה גדולה ומאפשרת לחולל  מהפך בחשבון הזכויות והחובות של העולם.

אומרים  גדולי התורה כי מצווה זו נפרעים ממנה  גם בעולם הזה.כמו שאדם מתנהג עם הוריו כך בניו יתנהגו עמו. אם כיבדם  יזכה שבניו יכבדוהו ואם חלילה להיפך. כל ליל שבת מברכים אנו את ילדינו "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה" וקשה למה לא מברכים אותם שיהיו כאבותינו אברהם יצחק ויעקב? למה דוקא ההשוואה לאפרים ומנשה?

התשובה היא כפי שנמסרה מפי תלמיד חכם אחד שאת שמו איני זוכר כרגע כי כאשר הגיע יוסף עם בניו  לקבל את ברכת יעקב שם יוסף את מנשה הבכור לימינו של יעקב ואת אפרים הקטן לשמאלו ויעקב החליף את ידיו. מה היה צריך מנשה לעשות?מיד לצעוק: " סבא, אני הוא הבכור. אני בצד ימין! ומה עשה בפועל מנשה? כלום. שתק.

וכשיוסף ראה זאת אומר ליעקב שיש להחליף את ידיו כי מנשה הוא הבכור. ומה היה אמור אפרים לעשות? מיד לצעוק: " אבא למה אתה מתערב?תן לסבא להחליט". ובפועל מה עשה אפרים? כלום . שתק. אמר יעקב: אם כך אתם מכבדים את הסבא ואת האבא , לא רבים ולא מקנאים אחד בחברו- בך יברך ישראל" זו הברכה שראויה לעם ישראל שיכבדו אב ואם כמוכם ושתהיה להם אחוות אחים כמותכם.