השנה האחרונה עמדה בסימן פריצתה של הבינה המלאכותית לחיינו באמצעות צ'אטבוט או ChatGPT בשלל תצורותיו. לעניות דעתי הבלתי מלומדת, זוהי ההתפתחות החשובה ביותר בתולדות המין האנושי. לא רק בגלל שהיא מניידת בני אדם וטקסטים משפה לשפה (עדיין לא ממש מדייקת למעט טקסט הישרדות ברחובות ובפינות הקפה). גם לא בגלל שהיא משנה לחלוטין את פני האומנות או פותרת בעיות במתמטיקה. אלה התפתחויות חשובות, אבל לא כמו היכולת לשנות כליל את מערכת החינוך הן ברמת הידע, הן ברמת הבנת המציאות והן ברמת היכולת להתמודד מול מציאות שקרית. מה שמחייב מעין חינוך מיוחד להתגוננות בפני שקרים, הטעיות והטיות שמאיימות כיום על ניהול ענייני ממשלות ומדינות.

כצפוי, מול מפל הידע והכלים לניתוחו שהבינה המלאכותית אמורה להמטיר עלינו כגשמי ברכה, ניצבים נביאים בשער, מגיני האנושות בפני קטסטרופה בממדים תנ"כיים ארמגדוניים, שאינם שונים מהותית מאלו המבטיחים תשועת ה' כהרף עין או תרופה שתהרוג כל מחלה ואחותה שמבטיחה חיי נצח. פיטר ת'יל, מיליארדר אמריקאי, הכריז שאחרי מותו תוכנס גווייתו למכל הקפאה כדי שמדענים בעתיד יוכלו להפשירו. להבדיל, יובל נח הררי, היסטוריון־על, מזהיר מפני הצ'טבוט באמתלה ש"הבינה המלאכותית מאיימת על האנושות. אנחנו חייבים לפעול מיד… לצד יתרונותיהם הרבים, בכלי בינה מלאכותית חדשים מהסוג של ChatGPT מגולמות גם סכנות ממשיות: לחברה האנושית, לדמוקרטיה, לאמת. לכן עלינו לעצור את ההפצה הבלתי אחראית של בינה מלאכותית במרחב הציבורי ולקבוע לה חוקים - לפני שהיא תקבע אותם לנו".

אז תרגיעו, בני אדם. אין דרך בעולם "לקבוע חוקים" לבינה המלאכותית כמו שלא ניתן לעצור פורנוגרפיה או פאשיזם. כולן יצירות חברתיות שנעוצות ברצון הערטילאי המתממש של הגוף האנושי־חברתי, ואין דרך בעולם לעצור אותן. להזכירנו: כל המצאה חדשה, החל מהגלגל שמתגלגל בכוחות סוס שאינם סוסים ועד אמצעי לחימה שהשלכתם תהרוג מיליונים והשפעתם לאורך רבבות שנים תהרוג את השאר. המין האנושי הוכיח שכמו גוף אדם בריא, גם החברה האנושית מוכשרת לרפא את עצמה בעצמה, וכי יצר ההישרדות ממציא לנו פטנטים מול הפטנטים ההרסניים שמייצר אותו מין אנושי בעל יצר הרס עצמי. האנושות לא זקוקה לנביאי זעם או רופאי אליל היסטוריים כדי להמשיך ולהתקיים.

ההתקדמות הקבועה, מייצור האש עד הבינה המלאכותית, אכן מייצרת סיכונים, אבל הגוף החברתי מייצר מול הסיכונים תרופות; חוקים שמונעים הבערת אש שתשרוף את העולם ותנועות ומפלגות שמגינות על הקיום האנושי. אנשים מתים בהמוניהם בגלל התפרצות ויראלית אלימה כמו מגיפת דבר או קורונה, או פורצת מלחמת עולם? העיקר שהאנושות ניצלה ואפילו נעה קדימה מבחינת המערכות הדמוקרטיות במדינות המובילות את העולם הנאור.

נראה לכם שהבינה המלאכותית לא תנצח את הבינה המלכותית שהוצגה במערומיה בטקס ההכתרה המגוחך והפתטי של המלך צ'ארלס? זה יהיה גם גורלם של שאר טקסים ופולחנים חלולים בעולם שמחפש משמעות. אולי אלוהי הצ'אטבוט יתרום את חלקו. בעולם של היום יש כמה מרכיבים שמעכבים את התפתחותו. ונראה כאילו הבינה המלאכותית עומדת לחסל אותם. בין השאר את הבלוף הקרוי עולם האומנות; מאומנות פלסטית ועד ספרות ושירה. מדובר באומנות "גבוהה". כזו שלא מסוגלת לתווך את המציאות הנדרשת באורח אמיתי, כלומר מדעי עכשווי. ולא מדובר בבידור. שעשועים בצד לחם הם מוצר מפנק להרפיה מנטלית, ובמיטבו הבידור אפילו הכרחי כמקלף אמיתות משקרים.