לאחר מבצע "מגן וחץ", במערכת הביטחון סבורים כי הסיכוי להסלמה ולירי רקטות מרצועת עזה נמוך יותר כעת מאשר היה בימים שקדמו לו. זאת כאשר נלקחה בחשבון האפשרות כי פעילי הג׳יהאד האסלאמי יבצעו ירי רקטות גם בתגובה למצעד הדגלים בירושלים מחר. עם זאת, התפתחות של אירועים חריגים מאוד במהלך המצעד כמו עימותים אלימים בין צועדים יהודים לערביי מזרח ירושלים, או הרוגים מאש כוחות הביטחון במהלך הפרות סדר, לא מורידה גם את האפשרות הזו מסדר היום. כך או כך, במערכת הביטחון לוקחים ברצינות את איומי חמאס מלבנון, אבל גם מרצועת עזה, כאפשרות שמחייבת לכל הפחות היערכות מתאימה.

נתניהו הבהיר: "מצעד הדגלים יתקיים כסדרו, כהלכתו ובמסלולו"
תגבור של למעלה מ-2,500 שוטרים: המשטרה נערכת למצעד הדגלים

האתגר המשמעותי ביותר נתון קודם כל לפתחה של משטרת ישראל: נטרול נכון של מוקדי החיכוך, זיהוי נקודות התורפה מבעוד מועד, מניעת פרובוקציות מצד יהודים וערבים כאחד והצלחה ביצירת הפרדה בנקודות התורפה כמו שער שכם, הם המפתח לכך שאם מצעד הדגלים יעבור בשקט יחסי, כך גם ההקרנה על גזרות אחרות תהיה קטנה הרבה יותר.

אף שלפחות נכון לעכשיו אין סימנים מבוהקים להסלמה מתקרבת בסוף השבוע הקרוב, במערכת הביטחון מחויבים להיערך גם לתרחישים האפשריים. לכן צפויה כוננות גבוהה בכל הקשור לפריסת מערכות ההגנה האוויריות בדרום, אבל גם אל מול תרחישים אחרים כמו ניסיון ירי סמלי לעבר ירושלים או אפילו, כפי שראינו בעבר, ירי מאזור מחנות הפליטים בעיר צור בלבנון כהזדהות עם המאבק הפלסטיני. זהו ירי שמאחוריו עומדת שלוחת חמאס בלבנון והוא מאפשר לכאורה לבכירי ארגון הטרור בעזה להימנע מירי מהדרום, שעשוי לסבך אותם בהסלמה נוספת עם ישראל. כל זאת, ימים בודדים לאחר תום המבצע בעזה, שבו בחרו להישאר על הגדר ולהשאיר את הג׳יהאד האסלאמי לבד במערכה.

היערכות המשטרה למצעד הדגלים בירושלים. באדיבות משטרת ישראל

כגובה האירועים החריגים בירושלים, כך גם הסיכוי להקרנה ולהסלמה בגזרות אחרות - יהודה ושומרון, רצועת עזה, ובמידה מועטה ונקודתית יותר גם בגבול עם לבנון. במערכת הביטחון נכון לעכשיו, למרות האיומים מצד חמאס, נותנים גם סיכוי שהמצעד יעבור בשקט ללא קשר למסלולו. וכאמור, הרבה מכך יהיה מוטל על כתפי המשטרה וכוחות מג״ב והדרך שיתפקדו גם במצבים קשים ומורכבים שעשויים להתפתח בשטח.