בשבועות הראשונים למחאה נגד הרפורמה המשפטית ז"ל היו הרחובות והצמתים גדושים ברבבות מפגינים. בשבועות האחרונים מידלדלות השורות. מנהיגי המחאה ויחצניה ממשיכים לטעון ל"מאה אלף מפגינים", אבל הם יודעים את האמת - וגם כל מי שמתבונן בתמונות יודע.

אם בשבועות הראשונים, כשהיו רבים, הם יכלו להיות בררנים - ולהרחיק מניפי דגלי אש"ף ומפגינים "נגד הכיבוש", עתה, כשהם מתמעטים, אין הם יכולים להיות מפונקים. הם נלחצים לצופף שורות עם מי שבימים שפויים היו מתרחקים מהם ומתבדלים מהם. ציונים ולוחמי הארץ ימצאו עצמם מפגינים כתף אל כתף עם אנטי־ציונים מובהקים ואפילו עם תומכי ארגוני טרור.

מפלגת זהות יהודית ניסחה לאחרונה הצעת "מחליטים" הקובעת כי "ערכי הציונות יהיו ערכים מנחים ומכריעים בעיצוב מדיניות המנהל הציבורי, מדיניות הפנים והחוץ, החקיקה והפעולות של הממשלה וכלל יחידותיה ומוסדותיה".

היועצת המשפטית לממשלה שלחה את המשנה שלה, עו"ד גיל לימון, להתנגד בעל פה להצעה. חוות דעת כתובה מטעמה לא הוגשה. זו הצעה חשובה מאוד דווקא עתה, משום שהיא כבר לא מובנת מאליה, משום שהגבולות בין פוסט־ציונים ואנטי־ציונים היטשטשו - והאחרונים כבר לא מנודים אוטומטית ולא מוקצים מחמת מיאוס.

# # #

מגילת העצמאות שלנו זוכה לאחרונה לעדנה. המחאה נגד הרפורמה המשפטית מניפה עותקי ענק שלה, שוב ושוב עולות תביעות לנסח חוקה שמגילת העצמאות תהיה חלק ממנה. רבים מהמפגינים מזדהים כציונים מובהקים, בהם כאלו שנלחמו והיו מוכנים להקריב את חייהם להגנת המדינה.

אבל המחאה זוכה גם לתמיכה מגופים ומארגונים שאין להם דבר וחצי דבר עם הציונות, וגם מגופים אנטי־ציוניים קיצוניים. ואף שמארגני ההפגנות השתדלו לדחוק לשוליים את הערבים ותומכיהם הבאים להפגין עם דגלי אש"ף, המאבק ברפורמה חיבר ציונים ואנטי־ציונים.

כדי להפיל את הממשלה התאחדו כל מתנגדיה תחת דגל המחאה. אבל אם השדרה המרכזית של המחאה לא תבדל עצמה בכל כוחה מארגונים אנטי־ציוניים – הם עלולים למצוא עצמם, ציונים מובהקים שכמותם, גולשים במדרון חלקלק לעמימות שהגיעה אליה מרצ ("אנחנו לא מפלגה ציונית ולא מפלגה לא־ציונית"). ומכאן למחוזות אנטי־ציוניים מובהקים – הדרך קצרה.

כי מי שמוכן היום לפגוע במדינה דרך שביתות, מרי מסים, ואיום בסרבנות כדי להפיל ממשלה - יהיה מוכן מחר להפנות עורף גם לציונות כדי להשיג אותה מטרה. המחאה לא תהפוך את תומכי המחבלים לציונים, אבל סכנה הפוכה קיימת. מתוך רצון ללכד שורות מידלדלות – ינסו לטשטש הבדלים.

אולי גם לכן כתבו במסכת סנהדרין "כך היו נקיי הדעת שבירושלים עושין... ולא היו נכנסין בסעודה אלא אם כן יודעין מי מסב עמהן". כל אחד ממנהיגי המחאה מקפיד מאוד לדעת מי חותם עמו על כל אחת מהעצומות שבהן הם מציפים את עמודי העיתונים, כי הם יודעים שלעולם לא יוכלו לנקות את הכתם אם יחתום לידם פדופיל, אנס או תומך טרור. הם יודעים מה אומרים הווטרינרים הוותיקים: מי שהולך לישון עם כלבים – צפוי לקום בבוקר עם פרעושים.

# # #

מי שמניף את מגילת העצמאות כמניפסט המחאה, מדגיש בצבע זרחני את ערכי השוויון שבה. אבל כדי לצרף עוד מפגינים לשורותיו, הוא מתעלם ומטשטש את עיקרה של המגילה: הקמת מדינת יהודים ציונית בארץ ישראל.

רבים מאנשי השמאל הליברלי בישראל כבר מזמן אינם ציונים. הערכים האוניברסליים חשובים להם יותר מהציונות, הנתפסת בעיניהם כערך שאבד עליו הכלח או כאידיאל שהגיע למיצוי עם הקמת המדינה ויכול להישלח לגניזה. לכן הם מלקטים במלקחיים סעיף או שניים ממגילת העצמאות, מעקמים אותם קצת לצורכיהם ומתעלמים מכל השאר.

כי אם לא היו מתעלמים מהעיקר הציוני של מגילת העצמאות, לא היה אפשר להבין איך הם מוכנים לצעוד כשבגבם נושבת רוח התמיכה של עיתון כמו "הארץ", שנרתם כולו למאבק שלהם. כי זאת לדעת: השמאל הרדיקלי תומך במחאה לא רק למען הדמוקרטיה אלא גם, אולי בעיקר, כחלק ממאבקו בציונות.

ואם כל האחרים, שעודם ציונים, החוששים באמת לדמותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, לא ימהרו להתבדל מהאנטי־ציונים כפי שהם מתרחקים מדגלי אש"ף – הכתם האנטי־ציוני ידבק בהם לנצח.

# # #

לפני שבוע יכלו קוראי "הארץ" ללמוד כי בכוונת משרד החינוך ועיריית תל אביב לנסות "תוכנית לימודים אוניברסלית" בבתי ספר שבהם לומדים ילדי מסתננים ("מבקשי מקלט" כמובן, בנוסח העיתון). הילדים לא ילמדו תנ"ך ומולדת אלא אזרחות "אוניברסלית", לא ישראלית, ובמקום כל אלו ילמדו אנגלית, מתמטיקה ומדעים.

"הארץ" חשף את הכוונה הזדונית מאחורי התוכנית התמימה לכאורה: לצמצם את יכולתם של ילדי המסתננים להשתלב בחברה ולהפוך לישראלים, וגם להכשיר אותם טוב יותר לחיים בחו"ל. העיתון זיהה גם בתוכנית האוניברסלית הזו את טביעת אצבעותיה הגזעניות של כנופיית "קהלת".

מפתה לעסוק כאן בצביעות הממארת של השמאל: מחד הם טוענים נגד החרדים הלומדים רק תורה ולא לומדים ליבה. ומאידך הם מגנים את משרד החינוך שלא מלמד ילדי מסתננים תנ"ך ומועדי ישראל ומתעקש ללמד אותם מתמטיקה. זה מפתה, אבל לא נניח לזה להסיט אותנו מחשיפת הכוונה של כותבי המאמר הזה. בשם ההומניזם של סיוע למבקשי מקלט, הם חותרים למטרתם האמיתית: דילול האוכלוסייה היהודית בישראל.

כותבי המאמר מבקשים לגייס את יפי הנפש הליברלים להיאבק במגמה להחזיר מסתננים לארצם או לסייע להם להגר מכאן. אין הם עושים זאת משום טובתם של המסתננים, שהרי אין חולק שלימודי אנגלית ומדעים ייטיבו עם הילדים הללו. אלא שהם חותרים, מתוך חרדה מקצב הריבוי של החרדים, להוסיף לישראל עוד ועוד לא־יהודים. ואז, גם דרך נישואי תערובת בין יהודים וגויים תיפתר "השאלה היהודית".

ואין זו הזיה קונספירטיבית מעוותת של כותב שורות אלו. ב־1985 כתב המו"ל והעורך של "הארץ" דאז, גרשום שוקן, מאמר מכונן בשם "קללתו של עזרא", שבנו, עמוס שוקן, שב ופרסם אותו ב־2010. המאמר תומך בסילוק המחיצות בין יהודים וערבים באמצעות נישואי תערובת. כך נהפוך לעם חדש, ובכך אולי תוסר מעלינו הקללה ההיסטורית שדבקה בעם היהודי, כאשר עזרא הסופר נלחם נגד נישואים כאלו כדי שהעם היהודי יישאר יהודי.

הקו האנטי־ציוני של "הארץ" בא השבוע לידי ביטוי במאמר נוסף. מי שפעם היה ראש מערכת החדשות של "הארץ", מירון רפפורט, כתב השבוע: "גם אם נניח שאפשר מחר להסיג את הצבא מהגדה ולפנות את כל ההתנחלויות, שאלת העליונות היהודית לא תיעלם. היא לא נולדה ב־1967, אלא הרבה קודם. מאות היישובים היהודיים שהוקמו מאז 1948 לעומת אפס יישובים לערבים... צריך להודות שפינוי המתנחלים לבדו לא יסיים את הסכסוך. בלי פירוק העליונות היהודית, בלי להתמודד עם תוצאות הנכבה, יהיה קשה מאוד להשיג שלום יציב".

כל מי שמצופף שורות, בשם המאבק ברפורמה, עם מחברי מאמרים כאלו ותומכיהם – חייב לדעת: אלו השותפים שלו. שונאי ישראל מבית הם "האחים לנשק" שלו. המפגינים הנהנים ממאמרי התמיכה בהם בביטאון השמאל אינם יכולים להתעלם מהמאמרים האנטי־ציוניים המודפסים לידם, טור ליד טור.

[email protected]