״ביבי הוא מנהיג בקנה מידה לאומי, במדינה הזו כולם רוצים להישחט ולהישרף? יאללה, למה הוא צריך להתאמץ כל כך? נעבור לחוץ לארץ, ושהמדינה תישרף״. את הדברים האלה אמרה שרה נתניהו לפעיל הליכוד בשיחת טלפון (מוקלטת) בשנת 2002. והנה, חלפו 21 שנה והנבואה מתקיימת, כמעט במלואה. הם דווקא נשארו כאן, כדי לשרוף את המדינה.

איך יסבירו ההיסטוריונים על מה התפרקה הריבונות היהודית השלישית בירושלים? מה יעשה יוספוס פלאביוס העתידי עם כאב הראש הנקרא ״עילת ההסתברות״? מי יאמין לזה שהיהודים עברו שני חורבני בית, פוגרומים, אינקוויזיציה, שואה, הקימו מחדש את מדינתם ובסוף נכנעו ל״עילת הסבירות״? מזל שבעידן הנוכחי לא צריך לחפור בעתיקות ולשחזר מגילות. הם ייכנסו לטוויטר. הכל שם. כל הסימנים מצביעים על כך שבנימין נתניהו קרס. המשבר החמור והעמוק ביותר בתולדות המדינה משתולל בחוץ בעוד ראש הממשלה בא ויוצא בחדרי האשפוז של שיבא. פתאום מתברר שכל השנים האלה שיקרו לנו במצח נחושה גם בנושא בריאותו של ראש הממשלה. תרבות השקר לא מצטמצמת לתחומי מכונת הרעל. היא מבעבעת בכל תחומי חיינו. אנשים מתרגלים לשקר. עוד מעט הם יתביישו להגיד אמת.

ככה זה כשהשקר הופך לאמת והאמת לשקר, בפיו של המנהיג. מה הפלא שצאן מרעיתו מתחרה בהפצת שקרים, דיווחי סרק ותיאוריות קונספירציה הזויות. לאחר שפרסם תמונה שצולמה לאחר פיגוע בטרמינל בבלגיה ב־2016 וייחס אותה להפגנה של מתנגדי החקיקה בנתב״ג, חזר אתמול ינון מגל ופרסם תמונה מההפגנה בעד החקיקה בקפלן. התמונה הייתה באמת מרשימה מאוד, אבל היא צולמה יום קודם, בהפגנה נגד החקיקה בקפלן. עושה רושם שהאנשים האלה כלל אינם מוטרדים מהעובדה שהם משקרים לציבור עוקביהם. הם בעצם די מתגאים בזה. אני מניח שעד הבוקר, השקר כבר יוכרז כאמת הרשמית.

נשיא המדינה חזר אתמול ארצה ישר לשיבא. אם יש מישהו שמסוגל לרבע את מעגל הקסמים שאליו נקלעה המדינה, זה הרצוג. הבעיה היא שגם את הרצוג הספיק נתניהו לרמות בעבר. הוא ניהל איתו מו״מ חשאי במשך שנה וחצי על הצטרפות לממשלה. המו״מ כלל את הסעודים, המצרים, האמריקאים, הבריטים. הוא כלל אפילו את ארנון מילצ׳ן. הייתה שם תוכנית לוועידה בינלאומית בשארם א־שייח', חידוש של תהליך השלום ומה לא. בשנייה האחרונה, על קו הסיום, ביצע נתניהו פניית פרסה חדה והכניס לממשלתו את אביגדור ליברמן, במקום הרצוג. אני לא אתפלא אם הרצוג חשש אתמול, בדרכו לשיבא, שנתניהו יחתים אותו במרמה על טופס הסכמה לתרומת לב.

אז את בני גנץ הוא רימה בממשלת החילופים הראשונה, את יאיר לפיד הוא פיטר בגלל חוק ישראל היום, את הרצוג הוא רימה ב־2016. מי יאמין לו עכשיו? בעיה נוספת שמעיבה על האירוע היא העובדה שאין מי שיקבל החלטות. נתניהו איבד את זה כבר מזמן. הוא חולה, מנותק, נקלע למצבי רוח, נקרע בין בנו הגולה ליועציו המציאותיים יותר (כמו רון דרמר). הוא שבוי של השותפים הקואליציוניים שלו, רועד מיריב לוין, חושש מהחרדים. הוא נעול במרומי העץ, שעלול להפוך לעץ התלייה (הפוליטית) שלו.

הצד השני לא במצב הרבה יותר טוב. לפיד וגנץ אינם שולטים במחאה (אגב, גם אהוד ברק לא). הם יכולים להסכים עם נתניהו על מה שירצו, אבל הם לא יכולים לערוב לכך שזה ירגיע את הציבור העצום שנאבק על הדמוקרטיה כבר 7 חודשים. לאחר שהוצגה הפשרה של יו״ר ההסתדרות אתמול, עשה לפיד את הדבר הנכון ורמז כי יסכים לדון עליה. הליכוד מיהר לדחות אותה. השאלה היא מה זה ״הליכוד״ בשנת 2023. המפלגה הלאומית־ליברלית של בגין ושמיר, היא כבר מזמן לא. נכון להיום הליכוד היא מוטציה של משפחת נתניהו, כהנא חי, רבני גבעות קיצוניים, עסקנים רקובים ומרקיבים ומפעל ג׳ובים משגשג. עצוב.

בינתיים, מדהים להביט על ההזדעקות של תועמלני הימין הביביסטי נגד אנשי המילואים שמודיעים על הפסקת התנדבותם. ״להשליך את כל הסרבנים אל מאחורי סורג ובריח״, קראה מירי רגב בהפגנה אתמול. הגברת הזו, שדיבררה את ההתנתקות בעליצות אין קץ, שניסתה לפלס את דרכה למקום ריאלי במפלגת העבודה, שבנתה לדלג לפוליטיקה על גבו של דני חלוץ (אבל בסוף רק תקעה בו סכין), קוראת עכשיו לכלוא אלפי לוחמים, טייסים, אנשי מודיעין ויחידות מיוחדות.

אסור להתבלבל או להתחמק. צריך להגיד לצד השני את האמת הפשוטה והמייסרת: צה״ל הוא צבא העם. הוא מעל כל ביקורת ומחלוקת פוליטית. סרבנות על רקע פוליטי היא עניין פסול. ממשלה רשאית למשל. כמו שהשמאל שירת עשורים בשטחים כבושים ומלחמות שולל, כך גם הימין שירת בממשלות שמאל. רק שני דברים נמצאים מעל כל זה: שני המושגים שעליהם קמה המדינה הזו: ״יהודית ודמוקרטית״. הדתיים והחרדים לא יסכימו שמישהו יפגע בזהות היהודית של ישראל. הם לא יסכימו לשרת מדינה כזאת. כך גם אנחנו, הליברלים־דמוקרטים. אצלנו, הזהות היהודית איתנה ולא שנויה במחלוקת. הדמוקרטיה, היא העניין השביר יותר. אם יפרו את כללי המשחק ואת החוזה הבסיסי שעליו כולנו חתומים, אז אנחנו מפוצצים את המשחק. מי שרוצה דיקטטורה, שיתגייס לצבא. חלקנו לא יהיה במעל הזה. תודה.