חיזבאללה נמצא בשלב של ניסוי כלים ועלה מדרגה נוספת בימים האחרונים. המל"טים יהיו חלק בלתי נפרד מכל מערכה, וישראל מתמודדת איתם כבר עכשיו בעזה ומתימן, אבל בתסריט של הסלמה בצפון אנחנו עלולים לעמוד בפני מתקפות מל"טים נרחבות מלבנון, מסוריה ומכיוון עיראק. לכן, נסראללה מנצל את התקופה הנוכחית לניסוי כלים בנושא, אבל גם ישראל משפרת יכולות בתחום ולומדת תוך כדי תנועה. אם תתפתח מערכה רב זירתית, המל"טים הללו - שהם למעשה רקטות מונחות - יהוו את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר.

נקודות התורפה: ניסוי הכלים המדאיג של חיזבאללה מתרחב מכמה זירות | טל לב רם
גלנט במסר מאיים לביירות: "עלולים להגיע למצב דומה לעזה, שם כבר מניפים דגל לבן"

צה״ל הפיק הרבה מאוד לקחים מהתקיפה של איראן על מתקני הנפט הסעודיים, שבוצעה בין השאר גם באמצעות מל"טיםים. ההערכה במערכת הביטחון כעת היא שככל שהמערכה בעזה תלך ותסגור על חמאס, חיזבאללה ומיליציות פרו-איראניות ישגרו לישראל מספר הולך וגדל של מל"טיםים וינסו לאתגר את מערכות האיתור וההגנה של ישראל. הפערים בין היכולות של ישראל לציר האיראני בתחום המל״טים הן עצומות לטובת ישראל וארה״ב, ולכן הפתרון של איראן לסגירת הפער הזה היא התמקדות בכלים זולים וב״הצפה״ של שטח הלחימה בהם.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ההתקדמות הגוברת של חיזבאללה בלחימת הכטב״מים מגיעה בעקבות הצלחה הולכת וגדלה של צה״ל בפגיעה בחוליות הנ״ט ששולח נסראללה ליזום תקריות על גדר הגבול. נסראללה הודה בכך למעשה בנאומו האחרון בסוף השבוע, כאשר הגדיר את הפעולות שלו לאורך הגבול כ״פעולות התאבדות״, לאחר שכבר מעל 70 פעילי חיזבאללה כבר נהרגו מאש צה״ל. עם זאת, גם חיזבאללה מסיק מסקנות תוך כדי האירוע ומשפר את טכניקות הנ״ט שלו, ואף מכניס כלי נשק נוספים למערכה דוגמת רקטות כבדות מאוד לטווחים קצרים מסוג ״בורקאן״.

ההתכתשות הנוכחית עם חיזבאללה מאיימת לגלוש למלחמה בהיקף נרחב יותר בכל רגע, וישראל חוזרת ומדגישה שאחת ממטרות המלחמה היא לייצר מציאות ביטחונית חדשה שתאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם בבטחה. המשמעות המעשית של המטרה הזו היא כנראה חזרה במובן מסוים ליישום החלטה 1701 של האו״ם שסיימה את מלחמת לבנון השנייה, וקבעה שכוחות חמושים של חיזבאללה לא צריכים להיות נוכחים מדרום לקו הליטני. בשנים האחרונות ההחלטה הזו מוסמסה לחלוטין בשטח, וכעת מחבלי חיזבאללה עומדים על קו הגבול ממש באופן קבוע.