בסוף השבוע הגביר צה"ל את פעילותו בצפון רצועת עזה - ופעל במזרח העיר עזה, בשכונות שאליהן טרם נכנס קרקעית. אולם יותר מהתקדמות האוגדות קדימה לאזור המזרחי של העיר או יעד מבצעי אחר, נדמה שכעת סוגיית החטופים ומיצוי מהלך המשא ומתן הם שנדרשים כעת להיות במרכז ולהוביל את קבלת ההחלטות.

תצפיתניות התריעו חודשים על אימונים בעזה; המפקדים: "מי שתמשיך תעמוד למשפט" | דיווח
תחקיר המשטרה חושף: כך מסיבת הטבע הפכה לפיגוע הטרור הגדול בתולדות ישראל

לעומת העמקת הפעילות המבצעית לג׳באליה וזייתון, שעדיין מתוחמת לצפון הרצועה, סביר להניח שיש גם תוכניות להמשך. כך שצמרת הצבא נדרשת לנהל את המתח שבין הרצון להמשיך להתקדם קדימה, מדרום לעיר עזה, לבין פריצת דרך במשא ומתן לשחרור החטופים. הזמן שחולף מבחינה זו אינו משחק לטובת ישראל ואינו עומד בהלימה להישגים הצבאיים אל מול חמאס בצפון הרצועה, ובעיר עזה בפרט.

העמדה המובילה במערכת הביטחון היא שבמקרה של הגעה להסכם, הצבא יידע להתמודד מבצעית עם הפוגה של כמה ימים בלחימה ויוכל לחדש את המערכה מבלי לגרום לפגיעה קשה במהלך המבצעי. בקבינט המלחמה יש הסכמה כי המשך הפעלת לחץ צבאי הכרחי על מנת להתקדם במשא ומתן לשחרור חטופים. אולם המחלוקת האחרונה בקבינט ממחישה בעיקר את הדילמות הקשות והמורכבות שעומדות על הפרק.

תיעוד מלב עזה, צילום: טל לב רם

את ההצעה לעסקה העבירו הקטארים ביום שלישי, והיא דיברה על שחרור כ־50 נשים וילדים. אלא שמהעסקה המוצעת השתמע שחמאס יבחר את זהות המשוחררים ויפריד אמהות מילדים. עניין זה עורר התנגדות בקרב חלק מחברי הקבינט המצומצם. מנגד, היו שאמרו שצריך לקחת את מה שניתן כרגע להשיג. זאת, במיוחד בשל סכנת החיים המתגברת ככל שהזמן חולף. לדברי התומכים בקבלת העסקה, אנו עוד עלולים עוד להצטער שהחמצנו את ההזדמנות.

מדובר בדילמות אכזריות. אלא שדווקא הוצאת המחלוקת החוצה מספקת לחמאס עידוד מסוים, וזאת אף שבצפון הרצועה הוא סופג מפלות.
צה״ל צפוי לפרסם בימים הקרובים פרטים נוספים על המתרחש בבית החולים שיפא ובבתי חולים נוספים. האתגר של צה״ל הוא להציג לעולם ממצאים שהם בבחינת אקדח מעשן על המתרחש מתחת לאדמה של שיפא. בצה״ל סבורים כי יעמדו בהצלחה באתגר הזה.

חשיפת פירי מנהור בפאתי בית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

בינתיים אוגדה 252 ממשיכה לפעול באזור בית חאנון וסביבותיה, כדי לפגוע בתשתיות הטרור של חמאס ולפגוע במנהרות המטרו. המאמץ המרכזי של שתי האוגדות הנוספות, 162 ו־36, תכליתו להכריע את גדודי חמאס שנותרו בחלק המזרחי של העיר עזה ועד לאזור הגבול. אלו אזורים שצה״ל עקף למעשה כחלק מהתוכנית המבצעית שלא להתנגש עם חמאס בקווי ההגנה המבוצרים שבנה מול הגבול עם ישראל. הקרבות בימים הקרובים על ג׳באליה.

לאחר מחנה שאטי, בנייני השלטון של חמאס, כיבוש רימאל היוקרתית וחוף הים ובית החולים שיפא, בלחימה בג׳באליה יבקש חמאס להשיג סמל משמעותי בעוצמת הלחימה שיפגין מול כוחות צה״ל והיקף הנפגעים שיגרום לנו. אם צה״ל יצליח לפרק את התנגדות הגדודים שנותרו באופן מהיר ויעיל - זה יהיה הישג משמעותי וכישלון צבאי עבור חמאס.