המבצר של חמאס: הלחימה של צה"ל הופכת בימים אלו לקשה יותר, ככל שהכוחות נכנסים למרחבים שעוד נותרו בצפון הרצועה בהם מתבססים מחבלי חמאס. בימים הקרובים חלק משמעותי מהלחימה צפוי להתמקד בג'באליה, שמכונה בתקופה האחרונה בפיקוד הדרום כ"אי בתוך עזה". זאת, בין השאר מכיוון שעדיין נותרו בה אזרחים פלשתינים ומידת הנזק בה לבניינים ולתשתית קטן יותר מהשוואה לשאר חלקי העיר החרבים. התמונה הזו צפויה להשתנות, וכבר בסוף השבוע ניתן היה להרגיש את התקיפות העוצמתיות של חיל האוויר שמוקדו בשכונה ובפאתיה.

ג'בליה נחשבת למקום מסובך במיוחד ללחימה. באופן רשמי מדובר במחנה פליטים, אבל למעשה כיום מהווה שכונת הענק חלק עירוני רציף כמעט לחלוטין עם העיר עזה. ערב המלחמה, המחנה נחשב לאחד מהמקומות הצפופים ביותר ביותר בעולם: בשטח הלא גדול שבין בית חאנון ובית לאהיה מצפון, שכונת שיח' זאיד החדשה יחסית שבנו האמירויות עבור העזתים ובית החולים האינדונזי נדחסים מעל ל-100 אלף איש.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפעילות הקרקעית של חיילי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הפעילות הקרקעית של חיילי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

אולם במציאות הגיאוגרפית שנוצרה, אין לכוחות אפשרות אמיתית לבודד את ג'בליה מהרצף העירוני של שכונות עזה. כל המרכיבים הללו מייצרים מורכבות גדולה מאוד ללחימה, ונוספת על כך העובדה שאמנם המספרים יורדים מיום ליום, אולם בשטח עדיין נותרו אזרחים פלשתיניים שעלולים להיפגע ולייצר לישראל בעיה מדינית והסברתית.

עבור ישראלים רבים, ג'בליה היא אחד מהמקומות המזוהים ביותר עם רצועת עזה: את חלקו המזרחי של מחנה הפליטים ניתן לראות היטב מאנדרטת חץ שחור שמול קיבוץ מפלסים ומהשדות של קיבוץ כפר עזה. מהאזור הזה בדיוק יצאו מחבלים רבים שלקחו חלק בטבח בדרום: הן בפשיטת הטרור המתוכננת והרצחנית והן בגל האספסוף שנכנס לישראל וליישובים והגיע לרצוח ולבזוז.

בנוסף לג'בליה, הלחימה של צה"ל מגיעה גם לשכונות ענק צפופות כגון זייתון, שגם הן צפויות להעמיד אתגר משמעותי בפני הכוחות. עם השלמת הטיפול בשטחים אלו, ניתן להעריך שמקבלי ההחלטות יידרשו לסוגיית המשך המבצע גם מעבר לשטח המוגבל של צפון הרצועה.