המשך הלחימה בזירה הצפונית מול חיזבאללה, יום לאחר החיסול של סאלח אל־עארורי, לא התנהל באופן שונה מהימים שקדמו לחיסול ברובע הדאחייה בביירות. גם הנאום של מזכ״ל חיזבאללה חסן נסראללה הותיר סימני שאלה: ״אם אללה ישאיר אותי בחיים, אשא נאום נוסף ביום שישי הקרוב", תוך שהוא רומז להתפתחויות בלחימה גם בזירה הצפונית עד ליום שישי הקרוב.

שינוי המשוואה מול נסראללה: ההימור של ישראל בחיסול סלאח אל-עארורי | טל לב רם
כולם מדברים על עזה, אך שוכחים את הזירה הנוספת שבה צה"ל פועל | המספרים נחשפים

מנגד, הסביר נסראללה, כי חברי ציר ההתנגדות עובדים לאור מטרה ברורה ואויב ברור, אך לכל אחד החלטה עצמאית בזירה שלו. בציר ההתנגדות, הוסיף נסראללה, אין עבדים ואדונים. לדבריו, חבריו פועלים על פי החלטה עצמאית, וזאת אולי כדי להסביר מדוע למרות המלחמה בעזה, חיזבאללה לא הצטרף באופן מלא למלחמה.

בישראל שמרו גם אתמול על עמימות בנוגע לחיסול בביירות. עם זאת, הדגישו אתמול גורמים במערכת הביטחון את חשיבותו של אל־עארורי עבור חמאס, וציינו כי חיסול בכירי החמאס בעזה ומחוצה לה, המיוחס לישראל על פי מקורות זרים, הוא חלק חשוב ממהלך המלחמה הכולל לפירוק היכולות הצבאיות של חמאס. כך או כך, את החיסול בביירות מומלץ שלא לראות רק בהקשר של המלחמה שבין ישראל לחמאס. בדרג המדיני והביטחוני אצלנו אומנם הדגישו כי ישראל מממוקדת כעת במלחמה בחמאס בעזה, אבל לא במקרה בחר אתמול הרמטכ״ל לבקר בחזית הצפונית, בגבול ברמת הגולן: ״אנחנו במוכנות חזקה מאוד בצפון. אנחנו מתמקדים כעת בלחימה בחמאס. המלחמה מייצרת גם הזדמנות לשנות את המצב בצורה מאוד משמעותית, בדרום וגם בצפון״.

בישראל מעריכים כי אל מול החיסול המיוחס לישראל, חיזבאללה יבקשו להגיב. כתובת הטילים אומנם חיפשה את בכיר החמאס ושותפיו, אבל האיתות בפעולה שבה על פי פרסומים זרים כטב"ם שיגר מספר טילים לעבר משרדו של סאלח אל־עארורי, וחיסל יחד איתו את בכירי השלוחה הלבנונית של חמאס, כוון באופן ישיר לחיזבאללה שנכשל בהגנה על רובע הדאחייה - לב לבו הפועם של חיזבאללה בלבנון. מכאן, שגם כאשר בישראל סבורים שלחיזבאללה יש הרבה מאוד מה להפסיד ממלחמה מולה, הנחת המוצא חייבת להיות שבחיזבאללה ינסו להוציא אל הפועל תגובה שחורגת מהלחימה היומיומית בגבול הצפוני.

כמו ישראל, כך גם נסראללה הסביר אתמול כי חיזבאללה מנהל לחימה מחושבת - גרסה שאולי מקבילה למסר של הרמטכ״ל אתמול, שישראל ממוקדת כעת במלחמה בחמאס. בהסתכלות על הלחימה בגבול הצפוני בחודשים האחרונים, ניכר כי ישראל וחיזבאללה נזהרים בשלב הזה מלפרוץ את רף המלחמה. מצד אחד, המחירים שמשלם חיזבאללה בחיי פעיליו והתשתיות הצבאיות שלו בדרום לבנון כבד משמעותית מהנזק שהוא גורם לישראל ברמה הצבאית. מנגד, הוא זה שיזם את המלחמה ובפעולותיו הוא שיתק באופן מוחלט את החיים האזרחיים ביישובים הסמוכים לגבול, מצב עניינים שבכל מציאות אחרת כבר מזמן היה מוביל למלחמה בזירה הצפונית.

לאחר כמעט שלושה חודשים של חילופי מהלומות בין ישראל לחיזבאללה, את החיסול שמיוחס לישראל מומלץ לראות לא רק כפעולה המכוונת כנגד בכירי חמאס בלבנון, כחלק מסגירת חשבון על 7 באוקטובר, או כחלק מהמערכה לפגיעה ביכולות הצבאיות של חמאס. זהו גם איתות ברור לחיזבאללה, כי לאחר כשלושה חודשים של מצב סטטי יחסית בעימות בגבול הצפון, ישראל מוכנה לקחת גם יותר סיכון בעוצמת הפעלת הכוח הצבאי. במצב עניינים כזה, גם כאשר ישראל אומרת באופן המפורש ביותר שאינה מעוניינת כרגע במלחמה בגבולה הצפוני וגם כאשר חיזבאללה מעביר מסרים דומים, למרות ההבטחה לנקמה על החיסול - ההתפתחויות האחרונות, לצד משך המלחמה הארוך בעזה, מקרבים את ישראל וחיזבאללה לעימות ישיר ואלים יותר.

החיסול של דמות בכירה וחשובה כמו סאלח אל־עארורי, המיוחס לישראל על פי מקורות זרים, הוא הישג חשוב ומשמעותי, לא רק בשל המכה הישירה והמורלית שהוא מסב לחמאס ולחיזבאללה כאחד. כמי שהיה אחראי על מטה הגדה של הזרוע הצבאית בחמאס, סביר כי המשיך לפעול ולתכנן פיגועים קשים ביהודה ושומרון ובישראל, בוודאי כאשר הנהגת חמאס בעזה נמצאת מתחת לאדמה. אל־עארורי נחשב לדמות חשובה הרבה יותר מאסמאעיל הנייה בניהול הקשרים עם משמרות המהפכה וחיזבאללה.

חיסול של בכירי חמאס בעזה הוא אחד האתגרים הגדולים של צה״ל במלחמה המתנהלת עכשיו במרכז הפעולה של הארגון בח'אן יונס. עד עכשיו, יעד זה לא הושג. באופן סמלי, אתמול צוין יום השנה הרביעי לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני, על יד האמריקאים. בצדק רב יוחס לחיסול זה משמעות רבה, אבל במרחק של ארבע שנים, לא ניתן להתעלם מכך, שגם אם באופן חלקי וגם אם באמצעות יורשים מוצלחים פחות ביכולותיהם, חזונו של סולימאני לניהול מערכה רב־זירתית מול ישראל התגשם.

כמו משמרות המהפכה, כך גם ארגוני טרור כמו חמאס אינם בנויים רק מיכולות של אנשים בודדים, אלא מרעיון, אידיאולוגיה דתית וקיצונית, שיטות פעולה ותפיסות מבצעיות שנבנו במשך שנים. מכאן שאין בכיר שאין לו תחליף, ועדיין - בפעולה הזו, המיוחסת לישראל, יש במסר, ביוזמה וביכולת המבצעית הגבוהה שהופגנה בביצוע, כדי לאותת לחיזבאללה כי אם לא יהיה שינוי מצב בגבול הצפוני, ישראל תגביר את תקיפותיה גם כלפי חיזבאללה.