כפר אדומים הוא יישוב לכלל ישראל. במדבר יהודה, על המצוק הדרומי של נחל פרת, הוא ואדי קלט. בגבול התנ"כי בין נחלת שבט יהודה לנחלת בנימין הוקם לפני 45 שנים יישוב קהילתי "מעורב". לדתיים וחילוניים, ישראלים ותיקים ועולים חדשים, עובדי כפיים ועוסקים במקצועות חופשיים, אנשי רוח ואנשי מעשה.

"המצב ברור": כך מתייחסים בעולם הערבי למתיחות בין נתניהו לגלנט  
"תפסיק להיגרר לשמאל": הסוקר של בגין בטוח שזיהה את הטעות של ביידן

כבכל שנה בערב יום העצמאות התקיימה תפילה חגיגית בבית הכנסת של היישוב. דתיים, מסורתיים וחילונים גדשו את בית הכנסת. תפילת "הלל" הושרה בעוצמה אדירה וריקודים, עם עוד, בס וגיטרה. וכל מי שתהה אם אפשר באמת לשמוח ביום העצמאות הזה - במלחמה, ועם חטופים בעזה – קיבל תשובה: אפשר. מוכרחים.

לפני התפילה דרש רב היישוב, מחותני הרב גבי גולדמן, והוא דיבר על הקושי הגדול השנה. כמעט כל הנאספים נולדו כבר אחרי קום המדינה, ולא חיו במציאות של "אין מדינה". ההיסטוריה היהודית של אלפיים שנות גולה, רצף של רדיפות והגליות וגזירות ופוגרומים ועלילות דם – כל אלו היו לנו בבחינת נחלת העבר. "ככה היה גורל היהודים אז, כשלא הייתה לנו מדינה". אבל אנחנו זכינו, והמדינה היא לנו מציאות קבועה וקיימת, ואנו מתייחסים אליה כאל משהו מובן מאליו. ובא הטבח בשמחת תורה, אסון 7 באוקטובר, כדי להמחיש לכולנו מה קורה כשאין מדינה אפילו ליום אחד. כי המדינה וצבאה לא היו שם, בעוטף המדמם והבוער ביום הנורא ההוא.

ולכן, דווקא ביום העצמאות הזה צריך להיות קל יותר להבין עד כמה המדינה הזאת, הנס הזה, הוא סיבה לתודה ולשמחה.

מירי רגב בחזרות לטקס הדלקת המשואות (צילום: ללא קרדיט)
מירי רגב בחזרות לטקס הדלקת המשואות (צילום: ללא קרדיט)

כשחזרתי הביתה אחרי תפילת ההודיה השמחה על עצמאותנו, ראיתי בערוץ 12 מסך מפוצל. בחציו – טקס הדלקת המשואות מהר הרצל, ובחציו האחר – טקס כיבוי המשואות של משפחות החטופים בשוני. גם ערוצים אחרים דיווחו על הטקס האלטרנטיבי, אך למיטב ידיעתי רק בערוץ 12 החליטו לפצל את המסך. לכאורה, במסווה של דיווח חדשותי – אבל באמת כדי להשחיר לכל הצופים את יום העצמאות. לתפיסת העורכים בערוץ הזה - אם הם לא שמחים, שאף אחד לא ישמח. ממש אסור לשמוח. כי יש חללים ויש חטופים.

מחאה פוליטית סוערת נגד "ממשלת המחדל" התקיימה כאן גם אחרי מלחמת יום הכיפורים. ביום העצמאות ב־1974 היו עוד שבויים ישראלים בגיהינום העינויים הסורי, אך איש לא חשב שצריך לירוק על המדינה ולכבות את משואות העצמאות. למשפחות חטופים מותר לזעוק מנהמת לבן. טבעי - כמעט נורמלי – לצאת מהדעת מדאגה. להשתגע מחרדה.

טקס כיבוי המשואות האלטרנטיבי בשוני (צילום: פלאש 90)
טקס כיבוי המשואות האלטרנטיבי בשוני (צילום: פלאש 90)

אבל במערכת ערוץ 12 לא יושבים אלו שיצאו מדעתם מצער וחרדה. יושבים שם מי שרוצים להפיל את הממשלה בכל מחיר. עכשיו. ואם בדרך דורכים על המדינה וסמליה - שתישרף המדינה. נכבה עליה את האור. הם לא מבינים את מה שכתב צור ארליך: "בהפרש של שבוע – שני ימי זיכרון סמוכים כל שנה. כמה עולה לנו עם מדינה וכמה עולה לנו בלי".

כי בלי עצמאות וצה"ל, שהצליח להתעשת בתוך יום ולהכות באויב הערבי, ואם חלילה המדינה הייתה נעדרת ליותר מיום אחד - לא היו מתקיימים הטקס האלטרנטיבי בשוני, ההפגנות בכיכר החטופים והתקשורת שמשחירה כל מה שיש כאן. את הקריאה "בלי חטופים אין עצמאות" אפשר להשמיע רק כי יש לנו מדינה עצמאית ולוחמת. בלי ממשלה שעדיין מתעקשת לא להיכנע לתביעות חמאס – לא יכלו המפגינים לצעוק "עכשיו", כאילו אין עשרה מיליונים שעצם קיומם יהיה בסכנה אם ניכנע.

רק מי שלמרות זוועות 7 באוקטובר לא מבין באמת מי הוא האויב הערבי ומה תוכניותיו לגבינו - יכול לתבוע להיכנע לו, יכול לדרוש ברצינות לסגת מרצועת עזה לפני חיסול חמאס. כאילו חמאס הוא אויב רציונלי שאפשר לקיים איתו מו"מ ולהגיע להסכם.

בימים אלו אני קורא בספרו של ד"ר מיכאל בן ארי "חזון ופגיון", שיצא זה עתה לאור. פרי מחקר מדעי רב־שנים. ספר חובה לכל ישראלי שרוצה באמת להבין איפה הוא חי ומול מה אנו נלחמים. בימים אלו החליטה הפרקליטות, לאחר שש שנות "חקירות", להעמיד את בן ארי לדין באשמת "הסתה לגזענות", כי במשך שנים כתב ואמר את האמת על האויב הערבי, ותיאר בדיוק מה צפוי לנו אם לא נבין מה הם מתכננים לנו.

ב־2019 פסל בג"ץ את בן ארי מלהתמודד לכנסת באשמת "גזענות" בגלל מאמריו ונאומיו. הסתה לגזענות היא עבירה פלילית, ולכן נאלצה הפרקליטות לפתוח בחקירה ולהעמידו לדין. אם לא היו עושים כן – היה מתגלה כי בג"ץ חרץ דין בלי ראיות של ממש, בהחלטה פוליטית שמאלנית. שש שנים ועשרות שעות של חקירות נדרשו לפרקליטות כדי להגיש כתב אישום. ובחומר הראיות - דברים שקברניטי המדינה והוגי דעות בה אמרו ואומרים, אפילו ביתר חריפות, כבר שנים רבות.

"לוחמת ההתאבדות שהשתוללה להחריד בזמן האחרון העלתה ספקות מרים אם אנחנו באמת מכירים את הערבים... איך לא מתמרד בהם משהו כשהם לוקחים ילד ועושים אותו לפגז חי. איך זוועה כזאת נראית בעיניהם נסבלת. חברה שמסכימה לשלוח את בניה ללוחמת התאבדות ורואה בה את גולת הכותרת לפטריוטיות לאומית... מוציאה עצמה מן הכלל האנושי והופכת לצד שאין מה לדבר איתו, כשם שאין מה לדבר עם חברת קניבלים".

אכן אמירות גזעניות, מכלילות, משוות את הערבים לקניבלים. אבל לא בן ארי כתב כך, אלא הסופר ואיש השמאל המובהק ס. יזהר ("הארץ", 18 באפריל, 1995). גם הדברים הללו מובאים בספרו של בן ארי. יחד עם עוד אלפי מקורות וציטוטים, אסמכתות של מזרחנים וחוקרי אסלאם. בהקשר זה מסביר בן ארי מדוע המינוח "פיגוע התאבדות" הוא מונח מערבי, לא מוסלמי. התאבדות אסורה באסלאם, אבל "הקרבה" כדי לשחוט כופרים היא מצווה מן המובחר - וכל מקיימיה עושים את רצון אללה וזוכים ל־72 בתולות בגן העדן, השמור לשוחטי יהודים.

כל מי שהוזה על חתימת הסכם עם חמאס – בן ארי מעמיד לרשותו את שלל ההנמקות ההלכתיות המתירות לכל מוסלמי להפר כל חוזה עם כופר, אם הדבר נחוץ לניצחון המוסלמים. שש מאות עמודי הספר מוכיחים היטב כי אם נמשיך להתמודד עם האויב הערבי מתוך תפיסת עולם מערבית, להניח כי מה שמניע אותנו מניע גם את אויבינו, שהם "רציונליים" ובסופו של דבר גם הם רוצים להתפרנס, בביטחון, מתוך כבוד עצמי ולאומי – נגזור את גורלנו לתבוסה ולהשמדה.

הגרמנים "הרציונליים", "התרבותיים", ויתרו על משאבים חיוניים למלחמה כדי להשמיד יהודים, גם בימי גסיסת גרמניה, כשכל ליטר דלק וקטר רכבת היו דרושים למלחמה. קל וחומר - חמאס. ומי שסבור שרק מיעוט ג'יהאדיסטי, קיצוני, חמאסי או שיעי השתלט על המוני מוסלמים שוחרי שלום וחפים מפשע – חייב, ממש חייב לקרוא את "חזון ופגיון".

אפשר כי מי שדורש "הסכם עכשיו" פשוט אינו מבין עם מי יש לנו עסק, ושלעולם לא נקבל מהם את כל החטופים, אך לאיש אין רשות לכבות את משואות העצמאות של מדינת ישראל או להדהד את טקסי הכיבוי למטרות פוליטיות ציניות. איש לא יכבה את משואות ישראל. להפך: תעלה המשואה.