אפשר להגיד על בנימין נתניהו כל דבר. שהוא איבד את זה, שהוא חדל מלהיות מר כלכלה ומר ביטחון, שהוא הפנה גב לממלכתיות, שלשכתו מתפרקת ומקורביו מתפזרים, שהוא מהסס ומתקשה לקבל החלטות, שהוא נגרר, שהוא נחטף על ידי אגף הפירומנים בקואליציה, שהוא מונע ממניעים אישיים בלבד - וכן הלאה. הרשימה ארוכה.

גם אם דרום אפריקה תפסיד בהאג, היא עדיין ניצחה את ישראל | דעה   
"אין טעם להמשיך איתו": הביקורת של נציג המשפחות המתנגדות לעסקה כלפי נתניהו

עם זאת, סעיף אחד לא נכלל ברשימה: נתניהו לא איבד את יכולת הניתוח הפוליטי. הוא עוקב בדריכות אחרי סקרי דעת קהל ומזמין סקרי עומק. עובדה שכבר בימים הראשונים אחרי הטבח והחורבן שחוללו גדודי נוח׳בה בדרום המדינה, הוא דאג לבדוק את מצבו בסקרים. אז נכון, שופרותיו מכריזים קבל עם ועדה שהסקרים הם מצג שווא, ומדקלמים במקהלה את המנטרה "מדבר סקר תרחק", אך כשנתניהו מביט במראה ומתבונן בתוך תוכו פנימה, הוא אינו משלה את עצמו. מכונת התעמולה שלו מבטיחה את השלמת כהונת הממשלה, בחירות במועדן בנובמבר 2026, ואת ניצחונו של הגוש ליכוד־חרדים־חרד"ל.

נתניהו יודע כי ממשלתו לא תוציא את ימיה וכי השבת הכי שחורה בתולדות המדינה סתמה את הגולל על יכולת הגוש שלו לזכות ב־61. הוא יודע שניצחון הגוש שלו בבחירות הבאות לכנסת מעשי בדיוק כמו "הניצחון המוחלט" במלחמה עם חמאס. אם כן על מה הוא בונה? מהי תוכנית הפעולה הפוליטית שלו? לנתניהו אין תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח בניהול המערכה בעזה או בלבנון. ממשלתו לא מתכננת, לא יוזמת. היא מגיבה ולפעמים גם זה לא.

אבל בחזית הפוליטית הפנימית יש לנתניהו תוכנית אסטרטגית ברורה ובנויה לתלפיות. זוהי לא תוכנית ניצחון, זוהי תוכנית בלימה. נתניהו לא שואף לרוב בכנסת, הוא מכוון למניעת רוב מכל יריב שהוא. בשביל לנצח הוא צריך 61. בשביל לבלום ולחסום אפשרות להקמת כל ממשלה שאינה ממשלה בראשותו, הוא צריך 51. כש־61 לגוש הליכוד־חרדים־חרד"ל הוא יעד בשמיים, 51 הוא יעד בר־השגה בקלפי.

סמוטריץ ובן גביר בכנסת ב-2022 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
סמוטריץ ובן גביר בכנסת ב-2022 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כשרע"ם פסולה מראש
גוש הליכוד־חרדים־חרד"ל צנח בתחילת המלחמה ל־46־47 מנדטים בסקרים. לאחרונה הוא מתחיל להתייצב ולגרד 50 פה ושם. הגוש, אם יחזור ויתמודד בבחירות כמקשה אחת, לא יוכל להחזיר לעצמו כ־700 אלף מצביעים שנטשו אותו מאז הבחירות האחרונות. המשימה להחזיר כ־150 אלף, לעומת זאת, היא מעשית.

בהנחה ששתי הסיעות הערביות עומדות על 10 מנדטים והגוש של נתניהו מקבל 51 מנדטים לפחות, האפשרות היחידה להקים ממשלה היא מתכונת ממשלת בנט־לפיד: המחנה הממלכתי, יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגה ימנית לא ביביסטית (סער־בנט־יוסי כהן או מי מהם), מפלגת שמאל (מרצ, העבודה, שתיהן או מפלגה חדשה שמתייגת את פלג המצביעים הזה) וסיעת רע"ם. מחד, ובשונה מבחירות 2021, לקואליציה שכזאת צפויים כבר לא 61 אלא 63־64 מנדטים. מאידך, דעת הקהל בישראל שאחרי 7 באוקטובר לא בנויה לשילובה של סיעה ערבית בקואליציה.

וישנו גם נדבך נוסף. ב־2021 סוגיות מדיניות לא עמדו על הפרק, אז נפתלי בנט, אביגדור ליברמן וגדעון סער יכלו לדור עם מרצ. כעת, מחלוקות מדיניות צפויות להקשות על השילוב. בעיני מצביעי ימין ומרכז־ימין, קואליציה עם מפלגת שמאל יכולה עוד איכשהו להוות ברירת מחדל, ואילו קואליציה עם רע"ם הפרגמטית פסולה מראש.

כך או אחרת, גוש של 51 בראשות נתניהו בולם אפשרות להקים ממשלה. כל ממשלה. למפלגות מחוץ לגוש אין רוב ללא מנסור עבאס אשר נתניהו גידל וטיפח אותו בתור שותף עתידי ועתה הפך אותו למוקצה. לנתניהו אין ממשלה, כי גם אם מפלגת הימין הלא ביביסטית שבחלוקה הזו מונה 6־7 מנדטים (שכן אם תזכה למספר מנדטים דו־ספרתי, גוש נתניהו לא יקבל 61), תפנה גב לבוחריה ותצטרף לגוש של נתניהו, אין לנתניהו 61. התוצאה היא בחירות חוזרות, כשנתניהו משמש כראש ממשלת מעבר - וחוזר חלילה.

חברי כנסת מגוש נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
חברי כנסת מגוש נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

התוכנית של נתניהו היא חזרה למערבולת שדרדרה אותנו עד הלום. סבב בלתי פוסק של מערכות בחירות מתוך תקווה עיקשת כי בשלב מסוים הבוחר יתעייף ויעניק לגוש בראשות נתניהו את הרוב הדרוש, כפי שעשה ב־2022. וכל עוד לא תחזור ממשלת האסון על מלא, למדינת ישראל אין ממשלה. גם לנתניהו, גם לבני גנץ, גם ליאיר לפיד לא יהיה. אם שחקן שחמט לא יכול לנצח, הוא יתמרן את היריב למצב של פט.

קיימים תסריטים אחרים, חלקם תלויים בשחקנים הפוליטיים, חלקם, בכוח עליון. למשל, אם תתגבש מפלגת ימין ממלכתית בראשות ליברמן או בנט, שתאגד כוחות ימניים ליברליים ותצליח לגרוף מספר דו־ספרתי של מנדטים ולהתקרב לליכוד, הגוש של נתניהו יירד אל מתחת ל־50. למשל, אם מפלגה ימנית ממלכתית בגרסה זו או אחרת, תספק מענה מגזרי למצביע סרוג ותחזיר את בצלאל סמוטריץ' לגודלו הטבעי, מתחת לאחוז החסימה, והגוש של נתניהו לא יצליח לגרד את 51. למשל, אם חיסולים פוליטיים שנתניהו צפוי לבצע ברשימת הליכוד בפריימריז לרשימה לקראת הבחירות לכנסת, יובילו לפרישת בכירי המפלגה שכבר לא יהיה להם מה להפסיד. למשל, אם הגוש יתפרק בגלל סוגיית הגיוס. ועוד לא דיברנו על כוח עליון.

אך בינתיים זו התוכנית האסטרטגית הפוליטית של בנימין נתניהו. 51 מנדטים כיעד. פט נצחי שיאפשר לו לשמש ראש ממשלת מעבר.