פרטים חדשים על הירי בח'אן יונס שהביא למותו של עובד זר של האו"ם, קצין בכיר לשעבר בצבא הודו, מאש טנק של צה"ל. המקרה אירע ביום הזיכרון, והוא חולל מתיחות רבה בין ישראל לאו"ם. בארגון מאשימים את צה"ל בניסיון להפחית מחומרת האירוע.

אביה של לירי אלבג חושף: המסר המצמרר שהעבירה לו מהשבי
"תוכן שקרי": חבר הליכוד בתביעת דיבה בסך עשרות אלפים נגד אביעד גליקמן

זה הקורבן הראשון של האו"ם מאש צה"ל במלחמה הזו, שאיננו פלסטיני. וויבּהאב אניל קייל (Waibhav Anil Kale), 46, הוא קולונל בצבא ארצו, שפרש לפני כשנתיים אחרי עשרים שנות שירות והצטרף לארגון. הוא בעל ניסיון באזורי לחימה, ובעברו שירת כמה שנים בקשמיר.

גדוד 202 בצוות קרב חטיבת הצנחנים. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ביום שני שעבר היה קייל במשימה מטעם תכנית המזון העולמית של האו"ם. יחד עם שותפה ירדנית, נסעו השניים לבית החולים האירופאי בחאן יונס. הם נעו לבדם ברכב ממוגן, שצבעו לבן והוא מסומן כרכב של הארגון. 

בזמן שהיו בדרכם לבית החולים, נורה לעברם פגז של טנק. הפגז, כמו שמראות תמונות הרכב, חדר מאחור. הוא הרג את קייל מיד ופצע את שותפתו. באו"ם מבקשים מצה"ל לדעת כיצד ניתנה ההוראה, למרות שהרכב מסומן כשייך לארגון, ולמרות שהשניים התרחקו מן הכוח ולא איימו עליו.

באו"ם מאשימים כי הכוח נהג בקלות דעת, וטוענים כי הצד הישראלי מנסה לטשטש את חומרת האירוע. עד כה נהרגו במלחמה 180 עובדי או"ם מן הסוכנויות השונות הפועלות בעזה - כולם פלסטינים. גורם דיפלומטי טוען, כי המקרה דומה באופיו לזה שבו נהרגו שבעה עובדי הסיוע מטעם "המטבח המרכזי העולמי".

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

לאו"ם כמה סוכנויות וארגונים בעזה, ולכל אחד תפקיד משלו. שיתוף הפעולה בינם לבין צה"ל הדוק ויומיומי. משאיות הסיוע שנקלטות ברצועה, בין אם הגיעו בדרך הים, ממצרים או מישראל, מתקבלות ע"י הארגון ומחולקות באמצעותו לאוכלוסייה. קייל עבד כאיש ביטחון בתכנית המזון העולמית

צה"ל הודיע כמה שעות לאחר האירוע, כי לא נודע לכוח על תנועת רכב של האו"ם באזור. באו"ם אומרים מנגד, כי הרכב מסומן כשייך לארגון. דובר צה"ל מסר, כי התחקיר טרם הושלם.