בזמן שצה"ל נלחם בג'באליה וברפיח, צחי הנגבי אומר בראיון לכאן רשת ב' כי הלחימה בעזה צפויה להימשך עוד שבעה חודשים. לדבריו, "ישראל שולטת ב-75% מציר פילדלפי, לאורך גבול הרצועה עם מצרים". מה הביא את הנגבי לנקוב במספרים כל כך מדויקם בנוגע להיקף השליטה של ישראל וזמן הלחימה?

באופוזיציה בטוחים: זאת הסיבה שצחי הנגבי נקב במועד סיום המלחמה

התשובה מצויה במאמצים שנעשים כדי להגיע לעסקת חטופים. יש הסבורים שזה הסיכוי האחרון שלנו להשיב את החטופים הביתה. הנגבי מעביר מסר מאד ברור לצד השני – לא רק שיש לנו זמן, יש לנו גם תכנית מאד סדורה לאופן שבו נעשה זאת. ככל שהחמאס יקבל את הרושם שיש לנו אורך רוח ותכניות לטווח ארוך שמגדירות כיצד להשיג את היעדים שלנו ברצועה, כך יגדל הסיכוי שהוא יגמיש את התנאים להגעה לעסקה.

הנגבי הדגיש, כאמור, שהלחימה ברצועה תימשך לאורך שנת 2024, שבמהלכם צה"ל יעמיק את ההישג. לדבריו, "הניצחון הוא מאוד ברור ומוגדר בשלוש מטרות המלחמה - השמדת התשתיות והיכולות הצבאיות של חמאס, השבת החטופים ושבסיום המלחמה לא יישקף עוד איום למדינת ישראל מרצועת עזה. כלומר, לא יהיה צבא של טרור מנוהל ומאורגן על-ידי איראן".

אם מדובר על מסר שנועד לשמש כלוחמה פסיכולוגית, הוא לא אמור להגיע מהנגבי, הוא אמור להגיע ממקבלי ההחלטות המדיניים והצבאיים. בנוסף, כדי שיחלחל לתודעה, יש חשיבות רבה לכך שגורמים שונים יחזרו על המסר בנחישות כמו גם על היעדים המדיניים ופרק הזמן שיקח להשיגם. בפרט, אם גם גורמים כמו מצריים וארה״ב יהדהדו את המסרים הללו כגורמים בעלי מטרה משותפת לשלנו – להגיע לעסקה.

אם יש תחום אחד שבו אנחנו נמצאים בפער משמעותי מול היריבים שלנו, זה הנושא של לוחמה פסיכולוגית, שהפכה להיות מאבק לא פחות משמעותי מהלוחמה הפיזית. זוהי מערכה עם כללים משלה ויותר מכך – מערכה שחשוב לנהל ולא להיות ריאקטיביים ללוחמה הפסיכולוגית המצוינת שהיריב מנהל נגדנו.

כדי לנהל לוחמה פסיכולוגית ביעילות יש להבין את היתרון המשמעותי ביותר שלה - אין לנו שום אפשרות להגן על עצמנו מההשפעות שלה. אפילו כשאנחנו מודעים למניפולציות, הן עדיין עובדות עלינו. אם נחזור על המסר שלישראל יש אורך רוח ושאנחנו מתכננים להישאר 7 חודשים ברצועה, גם אם זה לא נשמע אמין, זה עדיין יחלחל לתודעה של היריב. מדוע?

לוחמה פסיכולוגית היא תת־תחום בתוך הדיסציפלינה של "הנדסת תודעה". הלוחמה הזו מכוונת לרגש, והסיבה לכך שהיא כל כך יעילה היא שהרגשות שלנו רוב הזמן לא בשליטה מודעת. אם יש דבר אחד שבו אנחנו לא שולטים – זה הרגשות שלנו, בפרט השליליים שבהם. המוח שלנו מעבד שני סוגי מידע - רגשי ורציונלי. העיבוד הרגשי נעשה באופן אוטומטי וללא מודעות, ואילו עיבוד של מידע רציונלי דורש מודעות ומשאבים קוגניטיביים. לכן מידע שיפנה לרגש תמיד יקבל עדיפות על פני מידע רציונלי.

בעידן של הנדסת תודעה, האמת כבר מזמן איבדה משמעות. ככל שהמידע מעורר יותר רגש שלילי, הסיכוי שנפנה אליו קשב עולה. ומי שיודע לשלוט ברגשות שלנו, ינצח במערכה החשובה ביותר – המערכה על התודעה.