הכתובת מזמן על הקיר. מה שקורה בסמוך ליישוב בת חפר דומה למה שקרה ביישובי עוטף עזה לפני 7 באוקטובר. גם במושבי הגליל העליון התקשו להאמין שחיזבאללה חופר מנהרות. כשתושבים בקרבת גבול הצפון טענו שהם שומעים קולות של חפירה מתחת לסלון ביתם, בצה"ל טענו שהאדמה בצפון אינה מאפשרת חפירת מנהרות. תוך זמן קצר התברר שחיזבאללה חפר רשת מסועפת של מנהרות, שהגיעו לפתח כמה מהישובים בגליל העליון.

"אנחנו באזור לחימה, זה אבסורד": תושבי בת חפר זועמים ומרגישים מופקרים
הילדים וההורים בקו התפר בפאניקה: "מחבלים פשוט החליטו לירות צרורות"

כבר תקופה ארוכה שמחבלי חמאס יורים צרורות לעבר בת חפר. גורמי ביטחון טוענים שבחודשים האחרונים נהרגו מחבלים רבים שירו לעבר היישובים, אבל הירי לא רק נמשך, אלא מתעצם. חמאס משלם בין 500 ל־1,500 שקל לכל מחבל שמצליח לצלם עצמו פותח באש לעבר יישוב ישראלי ומצליח להימלט ולהפיץ את הסרטון שצילם. זאת הסיבה שגל של סרטונים שצולמו באזור בת חפר מציף את הרשתות החברתיות.

ירי לבת חפר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
ירי לבת חפר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

לחמאס יש עניין להפגין את יכולתו ולהראות שגם באזור בת חפר חלה הסלמה ביטחונית, והוא מצליח בכך. שר המשפטים לשעבר, ומי שהיה חבר הקבינט הביטחוני ח"כ גדעון סער, אמר שהירי מג'נין לעבר הגלבוע מחייב טיפול מיידי ואפקטיבי, וקרא ל"קבינט המלחמה הכושל" להתערב בכך. ההתרשמות של תושבי בת חפר והיישובים הסמוכים היא שלא חל שום שינוי במצב.

אתמול (רביעי) תועדו מחבלים מטול כרם, כשסרטים ירוקים לראשיהם והם יורים אל עבר היישוב, אך איש לא ראה את כוחות הביטחון מתערבים. מה שהיה בעבר אירוע חולף, הפך לאירוע יומיומי מסכן חיים. גם תושבי היישוב גן נר שבחטיבת מנשה נמצאים באיום מתמיד, והם איתרו ביישוב קליעים שנורו מטווח קצר.

בת חפר על רקע טול כרם (צילום:  שחר יערי פלאש 90)
בת חפר על רקע טול כרם (צילום: שחר יערי פלאש 90)

כל זה קורה שמונה חודשים לאחר הטבח בעוטף עזה, וכשמעבר ג'אלמה נפתח לראשונה לכניסת אלפי ערבים ישראלים לג'נין, כדי לחזק את הכלכלה הפלסטינית הקורסת. אשר קאסו, שהתמודד על ראשות המועצה האזורית עמק חפר, אומר שכבר בחודש ינואר תבע ממערכת הביטחון להתערב, לאחר שגילה כניסה של שוהים בלתי חוקיים באמצעות חבלים ליישובי האזור. לדבריו, השוהים הבלתי חוקיים עשו זאת בקפיצה מעל גדר ההפרדה מבטון, כשהם נעזרים בחבלים, שבעזרתם השתלשלו לצד הישראלי.

רכז הביטחון שוטף של היישוב בת חפר בני ציפרוט זועם על כך שכאשר הכתובת הייתה על הקיר, בחרו להתעלם ממנה. ההתעלמות היא זו שהביאה לכך שתושבי בת חפר החלו לסבול מטרור ישיר נגדם. כולם מחכים לשב"כ, שיגלה מי עומד מאחורי ההתארגנות ביישובים הסמוכים לגדר. זה עלול לקחת זמן. עד אז יש למנות איש צבא בסדיר או במילואים, שינהל את ההתגוננות. ראוי שזה ייעשה בהקדם.