לתקשורת יש חשיבות רבה בעיצוב דעת הקהל וההשפעה הפוליטית. רשת הטלוויזיה הקטארית אל־ג'זירה, ששידוריה נאסרו בישראל, אינה היחידה המאופיינת בשקרים נגד ישראל. רשת BBC ידועה בעוינותה המופגנת לישראל, ולעתים שאלותיהם של המראיינים מפגינות בורות בלתי נתפסת, כשלמעשה האמת אינה מעניינת אותם.

בכיר ביש עתיד מצהיר: "המפה הפוליטית תיראה אחרת כשנתקרב לבחירות"
המהלך חסר התקדים של ישראל למנוע את המתקפה האיראנית

כך גם רשת התקשורת ההולנדית NPO, שלא ידועה באהדה יתרה לישראל. הנה מה שכתבה לי חברה ישראלית שבנה לומד בבית ספר הולנדי: "חברת החדשות של הרשת מייצרת מהדורת חדשות יומית לילדים".

"כל בתי הספר בהולנד צופים בה באופן קבוע, כאשר אחרי הצפייה מנהלים שיחה עם התלמידים. הבן שלי שאל אותי בשבוע שעבר: 'אמא, שמעת? ארבעה מנהיגים בישראל, ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל, הולכים לכלא. זה בגלל שישראל הרגה מאות אלפי פלסטינים". אם חיפשתם כיצד השמאל האירופי, באמצעות כתביו בתקשורת, עוסק בהנדוס התודעה של הילדים הצעירים, כנראה זו אחת התשובות.

גם הילדים הפלסטינים לא נולדו שונאי ישראל ויהודים, הם ספגו את האידיאולוגיה הנאצית־חמאסית מחלב אמם, מספרי הלימוד האנטישמיים ומערוץ הטלוויזיה של הרשות הפלסטינית. איתמר מרכוס, מנהל מכון המחקר "מבט לתקשורת הפלסטינית", הציג בראיון לערוץ 14 סרטונים שבהם ילדים פלסטינים מדברים בזכות השהידים תוך קריאות "מוות לישראל".

בראיון בערוץ 7 הוא הוסיף "אנחנו צריכים להבין שמה שקרה ב־7 באוקטובר זה לא רק מעשה של חמאס. התוצאה היא של 30 שנות חינוך לשנאה מצד הרשות הפלסטינית, שעד היום אחראית לחינוך ולספרי הלימוד גם בעזה, כשהמסרים שלה הם שהובילו למצב".

הוא הסביר כי "יש מי שחושב שזו מלחמה על האדמה. זו מלחמה נגד האדם, בגלל שהרשות הפלסטינית מלמדת את אנשיה שישראל קיימת רק בגלל שמדינות העולם כל כך שנאו את היהודים וסבלו מנוכחותם, היה עליהם למצוא פתרון כדי להיפטר מהם – אז הם גזלו את פלסטין וזרקו את היהודים לשם. ילד שגדל ברשות הפלסטינית מגיע לגיל 17 ואומר לעצמו שכל חייו כיוונו אותו לחמאס. הכוח של חמאס נוצר על ידי הרשות, ואם היא תהיה בעזה, זה יחזור על עצמו".

"ישראל תישכח"

החינוך וההסתה נגד יהודים מופיעים גם בתימן, במסגרת פרויקט חדש של החות'ים – סדרת ילדים מונפשת שקוראת לרצח יהודים. עלילת הסדרה, שעלתה לפני כחודשיים, מגוללת את סיפורה של ציפור "תמימה" שביכולתה להחזיר ילדים קטנים בזמן ומראה להם את ההיסטוריה של "הכיבוש", "הישות הציונית" ו"הישראלים הבוגדים".

שיר הפתיחה של סדרת האנימציה מתחיל כך: "עזה נמצאת בלב מה שהישות הזמנית תוקפת. המזימה והקונספירציה של היהודים החלה באירופה, נוסדה והתפשטה. ישראל תישכח מהעולם".

את הסדרה הציג הכתב לענייני ערבים צבי יחזקאלי בתוכנית "הצינור" של ערוץ 13. לדברי יחזקאלי, "הסדרה התימנית מפארת את חמאס, והיא הבסיס לחינוך של דור העתיד. בתקופת הרמדאן, אחרי שאוכלים את הסעודה, כל הילדים מתכנסים מול הטלוויזיה, והם סופגים את התכנים הללו".

צביקה יחזקאלי (צילום: צילום מסך חדשות 13)
צביקה יחזקאלי (צילום: צילום מסך חדשות 13)


העיתונאי והסופר מתי פרידמן, שעבד בכלי תקשורת זרים, תיאר כבר בשנת 2014 מציאות שבה "העולם אובססיבי נגד היהודים, והם האשמים בדברים שהשתבשו". מעניין להאזין לדברי פרידמן, המגדיר את עצמו כליברל ושמאלני, המתאר מציאות תקשורתית שבה צנזורה פלסטינית מיושמת באיומים, והעיתונאים לא מורשים להפעיל שיקול דעת.

מאמר פרי מקלדתו שפורסם הן במגזין "טאבלט" וב"הארץ", מנתח את האופן שבו התקשורת העולמית מסקרת את הלחימה בעזה. במאמר טוען פרידמן כי הסכסוך הישראלי־פלסטיני מקבל בכוונת מכוון ממדים מנופחים לחלוטין ביחס לגודלו ולחשיבותו, ושהאדרתו גורמת להצגתה של ישראל באור שלילי מאוד, באופן שתורם לביסוס מעמדה כמחרחרת צרות מהגדולות בעולם.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל.
[email protected]