בעין הסערה: אתמול, במהלך פגישת עבודה שנערכה בלשכתו של השר לביטחון לאומי ביחד עם נציב השב"ס ונציב שירותי כבאות והצלה, ניסה מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי לשדר עסקים כרגיל.

בצל הדשדוש באוקראינה: האם פוטין יעזוב את השלטון ברוסיה אחרי כ-25 שנה?
עימותים בין מפגינים למשטרה סמוך לביתו של השר פרוש

מקורביו סיפרו כי למרות היחסים העכורים עם השר איתמר בן גביר, שאף ניסה לפטרו בימים האחרונים, "מבחינתו של שבתאי, עבודה לחוד ומשברים לחוד".

למרות זאת, אין ספק כי מערכת היחסים העגומה בין השניים, שהגיעה לשיאה כאשר בן גביר זימן את שבתאי לשימוע לפני פיטורים, שבוטל בעקבות התערבות היועמ"שית, הפכה להיות שיחת היום במסדרונות תחנות המשטרה בארץ.

בשיחות עם "מעריב" מספרים כמה מהקצינים והשוטרים על התחושות הקשות שלהם לנוכח ניסיונותיו של השר להדיח מתפקידו את המפכ"ל, שבלאו הכי אמור לסיים את תפקידו בעוד מספר שבועות בלבד.

לדבריהם, מעשיו של בן גביר מדליקים נורה אדומה בקרב רבים מלובשי המדים הכחולים: "שורה של קצינים מרגישים כעת כי אם לא יצייתו להוראות השר, שחלקן מועברות אליהם באופן ישיר, הקידום שלהם יעוכב, או אף גרוע מכך - עריפת ראשים", הם אומרים.

מנגד, חלק מהקצינים הבכירים משדרים קור רוח: "מי שהגיע לדרגות הבכירות כמו ניצב ותת־ניצב, לא צריך לחשוש", הם אומרים ל"מעריב": "אז נכון שיש שר וצריך להפנים את המדיניות שלו, אבל צריך בראש ובראשונה לשמור על נורמות ההתנהלות של המשטרה. אם זה לא יספק את השר, זו תהיה בעיה שלו. מרבית הקצונה הבכירה לא תסכים לערב את המשטרה בפוליטיקה".

כך או כך, בקרב השוטרים שוררת תחושה קשה בעקבות היחסים העכורים בין השר למפכ"ל שלא הצליחו, כך נדמה, לשמור את הכביסה המלוכלכת בבית, ורגע לפני עזיבתו של שבתאי, ניסה כאמור בן גביר להדיח אותו, מה שתפס כמובן את הכותרות הראשיות בתקשורת: "ניסיון ההדחה של שבתאי, אף על פי שלא הצליח, סימן בעצם לבכירים בכוח כיצד השר חושב ומה אפשר לצפות ממנו אם מישהו במשטרה לא ינהג כפי שהוא רוצה".

לדברי הקצינים, אין ספק כי בן גביר "חצה את הגבול": "זה לגיטימי ששר לא יהיה מרוצה מהמנכ"ל או המפכ"ל שלו, אבל יש דרך שבה צריך לסיים את ההתקשרות ביניהם", הם אומרים: "לא מנסים להעיף מפכ"ל הביתה ארבעה חודשים אחרי שהאריכו לו כהונה, ובוודאי שלא עושים את זה 50 יום לפני סיום הכהונה. לא היה קורה כלום אם בן גביר היה ממתין טיפה ומסיים את הקשר עם המפכ"ל בצורה ראויה ומכובדת".
הקצינים מדגישים בדבריהם כי "אף אחד לא יהיה מוכן להיות יס־מן של שר כזה או אחר".

"התחושה כרגע היא שבן גביר וסביבתו אינם מבינים היכן עובר הגבול בהתערבות השר הממונה בעבודת המשטרה, ומנסים להכניס שיקולים פוליטיים לקבלת ההחלטות".