הדמוקרטיה בארה"ב ניצחה. הוכיחה את נוכחותה ועוצמתה. זאת ההגדרה ההולמת את ההכרעה שחבר המושבעים הנחית על דונלד טראמפ  בהחלטה להרשיע ובכל 34 סעיפי האישום שנאשם בהם.

לראשונה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה: ארה"ב משנה את כללי המשחק
טראמפ הורשע בכל 34 סעיפי האישום נגדו; הנשיא לשעבר: "אני חף מפשע"

הניצחון איננו מבטיח לדמוקרטיה באמריקה שקט ורוגע. מדובר, לא רק באיש, בפרט, שהורשע. דונלד טראמפ הפך לתופעה, לנגיף אנטי דמוקרטי. הוא עצמו ואמריקאים לא מעטים יגיבו בזעם על ההרשעה.

אם אחרי פער של שבעה מיליון קולות שקיבל ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות האחרונות דונלד טראמפ טען והגדיר ש"תוצאות הבחירות נגנבו" והמשיך לטעון זאת אחרי שבתי משפט פדרליים בלמעלה מ-20 מדינות פסקו שתוצאות הבחירות היו כשרות וללא פגם, מה הפלא שאחרי הרשעת ובכל 34 סעיפי האישום טען טראמפ, ש"ההרשעה היא שערורייתית".

דונלד טראמפ: אם לא אבחר בנובמבר, המדינה תפסיק להתקיים (צילום :RSBN)

"זו חרפה. המשפט לא הוגן. אני אדם חף מפשע. גזר הדין האמתי יהיה ביום הבחירות". תגובה כל כך טראמפיסטית. האיש שהפך סמל מהלך של שקר, דוגמה בועטת של זלזול ורמיסת חוק וסדר שאינם לרוחו, משלחי לגסות רוח ולעג נגד כל מה שאיננו מתאים להשקפותיו, ספג מהלומה קשה מחבר מושבעים – אחד מביטויי הדמוקרטיה היסודיים והאיתנים של ארצות הברית, גורם שחושף את עוצמתה של אמריקה שבה ניתן השלטון בידי נבחרי העם.

דונלד טראמפ הוא הנשיא לשעבר הראשון בתולדות ארה"ב שמורשע בפלילים. עכשיו נשאר לראות ולהיווכח עם האירוע המשפטי חסר התקדים גם  יבטיח, ישריין ויעצים את הישגה של הדמוקרטיה. ההרשעה חשפה, הבליטה ואישרה את התנהלותו  הפרועה של דונלד טראמפ בזירה הפנימית, העניקה חוזק ותוקף להתנהגותו המבוססת על שקרים, אימתה את  נוהגו לזלזל וללעוג לכל מי ולכל מה שהוא איננו אוהב ואינם מזוהים כאוהדיו.

השאלה הגדולה היא, כיצד ואיך תשפיע ההרשעה על קמפיין הבחירות ויותר מזה על תוצאות הבחירות. הנשיא ג'ו ביידן צדק אתמול כאשר אמר, "הדרך היחידה שתכריע את התוצאות היא, איך יצביעו". אין ספק שאוהדיו ותומכיו של טראמפ, מה שקוראים ה"בייס" שלו לא ישתקו ולא ינוחו בעקבות ההרשעה. להערכת פרשנים אמש, ההרשעה החמורה בכל סעיפי האישום נגדו עשויה לעודד, להלהיט את התמיכה בו בקרב ומצד ה"בייס".

לדברי פרשנים, מעניין יהיה מעתה איך יגיבו בכירים בצמרת המפלגה הרפובליקנית?  האם ימשיכו לתמוך בו? האם יתנערו ממנו? שאלה מעניינת היא גם, האם המהלומה הקשה שספג טראמפ, תעורר רפובליקני בכיר, חבר קונגרס או סנטור, להצהיר על מועמדות לנשיאות ולהתמודד נגד טראמפ?

הרשעת חבר המושבעים נגד טראמפ תיזכר ותיצרב בהיסטוריה של ארה"ב כאירוע משפטי מכונן, חיובי, ראוי לציון לשבח. הפוליטיקה איננה הפקר. איננה זירה שהשתוללות בה מותרת, איננה תחום פתוח לכל צרוע וזב. אבל הסיפור לא נגמר. הוא אולי רק מתחיל עכשיו. אלהים נצור את אמריקה.