עוד מוקדם להסיק מסקנות מנאום ביידן. אירוע דרמטי לכל הדעות, שישדר גלי הדף לכל הכיוונים בימים הקרובים. אחת המטרות העיקריות של ביידן, להערכתי, היא גנץ ואיזנקוט. להשאיר אותם בממשלה כדי לשמור על הסיכוי לבצע את התכנית הגדולה, מזל שאני לא בנעליהם כרגע. לעדכן את הציבור הישראלי במה נמצא על הפרק, מה הדילמה, מה האופק.

לאחר ההצהרה הדרמטית של ביידן: זה המהלך הבא של ארה"ב
יש רק דבר אחד שהוביל ל-7 באוקטובר, והוא לא מה שמדברים עליו

ביידן פירק את הצנזורה הישראלית במהלך מבריק. ולמה הצנזורה פוסלת הצעה כזו בכלל? כדי לשמור על נתניהו מפני בן-גביר? אם אני מכיר את נתניהו, הוא חילק את העסק לשלושת השלבים כדי שיוכל לעכב, להתיש, למשוך זמן ולהמאיס על כולם את חייהם במהלך יישום העסקה, אם אי פעם נגיע לשלב הזה. הבעיה היא, שהפעם הוא יהיה במלכוד.

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

כי ככל שהעסק יהיה תקוע בין השלבים, כך הוא גם לא יוכל לחדש את הלחימה. ולא יקבל את הנורמליזציה. חבל שביידן נאם בשבת. מצד שני, התגובות של בן-גביר וסמוטריץ׳ כבר כותבות את עצמן. פיקוח נפש, בכל זאת.

עיקרי התכנית שהציג אמש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 

שלב ראשון: יכלול הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. 

בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

שלב שני: יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה.

שלב שלישי: התחלת שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.